2019-11-19, 11:24
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiFB
Jag går idag på bidrag helt enkelt pga jag inte får något jobb... Jag har sökt jobb som städare, arbete i butik, diskare, servitör, äldreboende osv osv...

Men nu när jag ändå går på bidrag, vad kan jag göra för att bättra mina chanser att få jobb? Jag har ingen gymnasial utbildning eller körkort.

Jag kan börja med körkortet... Men efter det då? Borde jag lära mig ett språk hemifrån för att bevisa inför arbetsgivarna att jag inte är lat samtidigt som jag får något konkret värde tillbaka (språket alltså)?

Jag vill först och främst få bort diagnoserna jag har fått innan jag överhuvudtaget satsar på någon utbildning i Sverige, diagnoserna är rakt av felaktiga. Jag gjorde en second opinion undersökning men den gav knappt någonting.

starta företag. tänk själv.
Citera
2019-11-19, 11:25
Medlem
llanzs avatar
Tänk dig själv som en chef, skulle du hellre vilja anställda någon med färdig gymnasie examen och lite mer i bagaget än någon som inte har gått klart skolan?

Gå och läs om gymnasiet eller gå en yrkesutbildning, men då kräver det också betyg.
Citera
2019-11-19, 11:34
Medlem
Citat:
FK vill att man först har praktik innan man tar in AF. Men det är arbetsgivaren som bestämmer när jag ska börja få timlön. (99% säker på att det var något liknande).

Dessutom så tar inte företag emot praktikanter bara sådär... Jag har själv testat redan.
Jag tror inte det där stämmer om att man skall först ha praktik innan man tar in AF. AF går man väl först till för att just få praktik. Men det jag pratar om är ARBETSTRÄNING.

Det är för de som varit sjukskrivning länge eller de som inte kan finna ordentligt jobb och behöver komma till arbetslivet. Och det kanske du kan ta hjälp av genom din diagnos så kan AF ställa upp och hjälpa dig in till arbetsträningen. Du får inkomst inkl får du något att skriva i ditt CV. Jag tror inte du behöver skriva att du arbetstränat, om du inte vill. Du kan bara skriva det du har hållit på med helt enkelt.

All denna information kanske du skall gå till FK och AF och snacka med?

Du skriver att du är oroad för att du inte skall få inkomst mer. Kan inte du ta de där pengarna du får och studerar upp gymnasieämnen då?

När du fått tillräckligt med poäng kan du gå på yrkeshögskola. Då kan du välja vilken program som helst i princip som du skulle kunna tänka dig i.
Citera
2019-11-20, 08:38
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
De flesta arbetsgivare fattar säkert att vem som helst kan ta sig igenom gymnasiet med disciplin... Åtminstone bevisar jag inför arbetsgivarna att jag inte är lat och har disciplin om jag lär mig ett språk på en hög nivå. Det är väl det som är det viktigaste?
Ja, de flesta arbetsgivarna förstår att gymnasiet är en barnlek. Men de kommer givetvis ifrågasätta varför du då inte har klarat av det.
När jag anställer, hade jag uppfattat det som udda att en person lär sig ett extra språk på fritiden istället för att gå klart gymnasiet. Visst är det bra med språk, men det finns många andra färdigheter som är viktigare. På den svenska arbetsmarknaden kommer du längst med svenska och engelska.
Att du te.x väljer att lära dig spanska på fritiden, säger inte särskilt mycket om dina arbetsprestationer.
Ett språk som inte är relevant till det specifika jobbet är ungefär lika användbart som att kunna jonglera eller spela ett instrument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in