Citat:
Ursprungligen postat av
TaxiFB
Jag går idag på bidrag helt enkelt pga jag inte får något jobb... Jag har sökt jobb som städare, arbete i butik, diskare, servitör, äldreboende osv osv...
Men nu när jag ändå går på bidrag, vad kan jag göra för att bättra mina chanser att få jobb? Jag har ingen gymnasial utbildning eller körkort.
Jag kan börja med körkortet... Men efter det då? Borde jag lära mig ett språk hemifrån för att bevisa inför arbetsgivarna att jag inte är lat samtidigt som jag får något konkret värde tillbaka (språket alltså)?
Jag vill först och främst få bort diagnoserna jag har fått innan jag överhuvudtaget satsar på någon utbildning i Sverige, diagnoserna är rakt av felaktiga. Jag gjorde en second opinion undersökning men den gav knappt någonting.
Om det är okej att få veta, vad är det för diagnoser du fått? Är det enbart de du vill ha bort för att själv må bättre? Ingen annan behöver veta att du har någon diagnos alls. Annars kan du bara begära om en ny utredning, tror jag.
Kan du inte plugga på Allmän kurs eller Komvux, så du får gymnasieutbildning. Yrkeshögskola finns det också som du kan få genom poäng ifrån studier, tror jag
När du skickar runt ditt CV får du någon respons alls?
Försäljning brukar oftast vara ett yrke där man inte alls bryr sig om tidigare erfarenheter. Du kanske kan börja där? Telefonförsäljning och/eller värvare?
Volontärsarbeta också, så ditt CV bli ifylld medan du söker jobb kanske?