Citat:
Ursprungligen postat av
halteper
Jag fattar inte hur en människa kan lyssna på ett "hjärtskärande skrik" som grannen väl sade och att det pågick i upp till 10 minuter utan att gå upp och sparka på dörren eller vad fan som helst. Hans barn vaknade t.o.m. av skriket! Och vad gör då krigaren? Jo, han går ut och ställer sig och lyssnar i svalen "men efter en stund så tystnade det" så han gick in och stängde dörren. Fortsatte väl spela patiens på datorn gissar jag. En så'n djävla syltrygg!
Jag förstår vad du menar och hur du känner. Dock är ju grannarnas beteende (åtminstone i Sverige) mer norm än utmärkande fegt/vekt. Det var exakt samma sak när Elin Krantz mördades. Flertalet hörde mordet, men ingen larmade eller ingrep på något sätt. Någon kille blev "störd" när man satt och spelade datorspel, men när hon slutade skrika och dog så försvann det och han kunde fortsätta spela. Och det är ju lite så samhället fungerar, speciellt här i Sverige. Går det att undvika att beblanda sig med andra, så tar gemene man ofta möjligheten att titta åt andra hållet.
Och det är kanske inte heller jättekonstigt. Det är otroligt otacksamt att vittna i en rättegång. Råkar du t ex se ett gängmord så är risken stor att du får en direkt hotbild mot dig själv, och alla dina uppgifter ska vara offentliga för vem som helst att ta del av, samtidigt som du bara erbjuds ett begränsat skydd och får inte ens ett tack i belöning.
Om du mer hands on ska försöka ge dig in och avstyra något när det sker, så finns det alltid en risk att du kan utsättas för något där och då direkt. Och om det inte sker direkt, så kan du istället få en galen granne efter dig som terroriserar dig bara för att du ringde polisen den där gången.
Dessutom kan många som lever ett vanligt standardliv ha svårt att föreställa sig att det är ett mord som sker. Och de vill inte överdramatisera det hela utan vill bara att det blir tyst.
Som sagt, det finns hur många anledningar som helst till varför folk drar kudden över huvudet för att slippa höra dödsskriken, istället för att agera. Jag tror definitivt att normen är att inte agera, och att man snarare måste vara lite speciell (starkt civilkurage, stort krimintresse, egen erfarenhet av våld osv) för att vara den som agerar.