2019-11-19, 19:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja det är för mycket som ligger i potten. Det går inte att tala klarspråk och medge felbedömningar vad gäller invandringen. Det finns en sorts deep state i landet med förgreningar/lojaliteter/löften till den liberala världsordningen och dess olika nätverk. Mångkulturen får inte ifrågasättas. Därför dessa ideologiska krumbukter om socioekonomiska förklaringar till den urspårade gängbrottsligheten. Jag tror S haft förhoppningar om att mångkulturen skulle introduceras sömlöst och smärtfritt i landet med hjälp av magiskt tänkande och rosafärgade glasögon och sociala insatser i offentlig sektor. Man har nog trott att de som kommer till landet varit väldigt lika oss svenskar. Och så har man somnat om. Eller blandat sig en grogg till.
Vi hade ju en tidigare våg av invandring på 60- och 70-talet, med folk från Jugoslavien och Grekland, men även från Italien och Spanien. Det var folk som lätt integrerades i Sverige, de fick jobb i industrin, hade politiska, religiösa och kulturella värderingar som fungerade bra här.
Troligen gjorde våra ansvariga politiker misstaget att tro att samma skulle gälla även för de (mestadels) utomeuropeiska flyktingar som som började välla in i en allt stridare ström under slutet av förra seklet. Tyvärr visade sig dessa inte ha relevant utbildning, och de hade både en kultur med klantänkande och en kvinnosyn som försvårade möjligheterna att bli en del av samhället. Flyktingarnas syn på västerländsk livsstil var inte heller positiv, och de visade litet intresse för att bli nya "svenskar".
Citera
2019-11-19, 19:29
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om sex månader ska gängen var knäckta, sa vår landsfader så det är lugnt.
Undrar om han tror på det själv?

Känns spontant lite knepigt. Hur kan han veta det när han någon mening före slår fast att han inte vet vad som orsakat dagens situation. Om man inte vet orsaken är det svårt att hitta en lösning...
Citera
2019-11-19, 19:33
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vi hade ju en tidigare våg av invandring på 60- och 70-talet, med folk från Jugoslavien och Grekland, men även från Italien och Spanien. Det var folk som lätt integrerades i Sverige, de fick jobb i industrin, hade politiska, religiösa och kulturella värderingar som fungerade bra här.
Troligen gjorde våra ansvariga politiker misstaget att tro att samma skulle gälla även för de (mestadels) utomeuropeiska flyktingar som som började välla in i en allt stridare ström under slutet av förra seklet. Tyvärr visade sig dessa inte ha relevant utbildning, och de hade både en kultur med klantänkande och en kvinnosyn som försvårade möjligheterna att bli en del av samhället. Flyktingarnas syn på västerländsk livsstil var inte heller positiv, och de visade litet intresse för att bli nya "svenskar".

Här har du nog en av orsakerna till varför det har blivit som det blivit i Sverige. Den positiva erfarenheten av Arbetskraftsinvandringen i Sverige under 60-70 talen lurade politikerna att tro att det skulle fortsätta så med asylinvandringen från kulturellt mer avlägsna regioner
Citera
2019-11-19, 19:36
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Antalet går inte att jämföra alls.Helt värdelöst vetande i nuvarande migrationsdebatt. (Oavsett att de lärde oss gilla Pizza.)
Citera
2019-11-19, 19:37
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Säger ingenting om beloppen, de har jag ingen koll på. Men hur gamla blir det, och hur mycket ”vuxna” saker kan man göra med svarta pengar idag? Inte så mycket va? Tvätta dem? Det kostar minst 50%......O.sv

Värdelöst liv i längden, om det mot alla odds finns något ”längden” för dessa parasiter...

Ja absolut, jag håller med, men för en 15 åring.. finns mycket de kan köpa för kontanter, i korta loppet.
Citera
2019-11-19, 19:38
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Låter som en myt för att få unga att bli kriminella. Marknaden har säkert ökat på konsumenter, men det har även säljare. De som frågar om man ska köpa röka här gör inga 40K i veckan. Finns inte på kartan. Skulle innebära att de tjänar över 2 miljoner på ett år. De blir alltså miljonärer på 6 månader. Tror du verkligen på det själv när du ser dessa snorungar?

Jag återberättar bara vad jag fått höra, jqag tror inte de plockar 40 lakan varje vecka, hehe, finnsa nog ingen steady paycheck där.
Citera
2019-11-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Är det alkoholen?
Eller är det en hjärnskada?
FAS heter det. Barn till en krökande morsa.
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/4gdtyi/en_ung_stefan_l%C3%B6fven_%C3%A5r_1972/
Citera
2019-11-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag har skrivit om min uppfattning förr, han är en politisk "bilmålvakt", helt säkert ointelligent (IQ <=85), därför valdes han som partiledare, för att vara enkel att kontrollera.

3 av 20 är lika dumma eller dummare...

När kommer lagen om "hets mot dumhet" ?
Att han är dum är min favoritförklaring till hans mystiska beteende och resonemang.
Det går att tänka sig att han också är utpressad. Men det blir något för konspirationsforumet.
Citera
2019-11-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetsFvck
Ok. Visst bär vi alla ansvar för det som kom före oss. Ett boktips för dig är "'Knapptryckarkompaniet". Reinfeldt var en ganska auktoritär ledare internt. Vadfan skulle Uffe göra? Resa sig upp ifrån stolen och fysiskt attackera Fredrik? Du verkar inte riktigt mogen när det gäller hur partipolitik fungerar.

Det var inget tvång för Kristersson att stanna kvar i partiet. Dessutom kunde Kristersson med enkelhet kunnat avgå. Så gjorde ju Odelberg.

Vad det gäller mognad så ska du nog undvika att försök projicera din egen omognad på mig
Citera
2019-11-19, 19:40
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Antalet går inte att jämföra alls.Helt värdelöst vetande i nuvarande migrationsdebatt. (Oavsett att de lärde oss gilla Pizza.)

de lärde oss gilla pizza för det finns så stora svarta pengar att få in där, samt att man enkelt kan använda restauranger som pengatvätteri. hela gamla stan är ju ägd av ickesvenskar som kör penningtvätt tex.
Citera
2019-11-19, 19:41
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag minns också en socialdemokrati som var statsbärande och regeringsdugligt. Nu finns det bara spillror kvar av det som en gång var.

Ja. Det var sossarna styrka. Jag gillade Göran Persson. Sen gick det käpprätt åt helvete.
Citera
2019-11-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag återberättar bara vad jag fått höra, jqag tror inte de plockar 40 lakan varje vecka, hehe, finnsa nog ingen steady paycheck där.

Tror du att Göteborg skulle ha 800 personrån i år om de tjänade 40K. Vi pratar nog bara om några hundringar per vecka. Kanske några tusen. Man ska inte överskatta vad dessa springpojkar som gör skitjobbet tjänar. Och inte vanligt de själva är kunder och konsumerar en hel del röka för orka med vardagen. Alltså cirkulär ekonomi för de som är högre upp i rang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in