2006-03-17, 10:40
Medlem
mr_fatises avatar
Jag har suttit o försökt hitta vad som gäller angående överlast av lätt lastbil. Det enda jag hittar i lagboken är straffskalan för överlast, däremot så hittar jag ingenting om vad som händer om lasten överskrider 3,5ton som gäller för B-körkort.

Troligtvis blir det en olovligkörning men ja skulle gärna vilja läsa vad som står i lagen, men ja förmår inte att hitta de.

Någon som vet vad lagen heter, eller liknande! Vore jättetacksam!
Citera
2006-03-17, 13:08
Medlem
ring till vägvärket (medvetet felstavat) eller snuten och fråga.
Överlast blir det om fordonets totalvikt överskrids, oavsett vad dess totalvikts gräns ligger.
Lastar du så att en släpvagn med totalvikt 750 kg, väger 800 kg så är det 50 kg överlast.
Citera
2006-03-17, 13:39
Medlem
Vardons avatar
Spelar ingen roll att du överlastar över 3.5 ton, det är lika mycket överlast för det. Du transformerar inte fordonet till en lastbil för det, så någon olovigkörning ska det inte bli. Det är vad billen är reggad på som gäller. Däremot kan det bli ganska dyrt och kan även gå till åklagare vid mycket överlast. Vårdslöshet i trafik kan ju oxå bli aktullt. En bekant hade 4 000 % överlast och fick cirka 4 000 kr i böter (släpkärra)
Citera
2006-03-17, 14:20
Medlem
Man får se upp. Det är mera lagligt att överlasta en släpkärra än att sätta på en som är godkänd för den last man har om man inte har rätt behörighet.
Citera
2006-03-17, 17:32
Medlem
mr_fatises avatar
Bilen som framförs är registrerad med en totalvikt på 3,5kg. Själv klart så blir de överlast så fort jag överstiger bilen totala lastvikt. Men jag tolkade det lite som att om en person framför en bil med en totalvikt över 3,5 ton så blir de olovlig körning eftersom det ej längre går som lätt lastbil? Har ingen som helst källa, bara en tolkning..

Nån som vet vad som gäller?

Hittar inget vettigt i lagboken som sagt!
Citera
2006-03-17, 23:30
Medlem
Ogres avatar
Totalvikten är det som gäller. Du får bara böta för överlast, det kan dock bli dyrt i sig. Däremot åker du inte dit för olovlig körning.
Citera
2006-03-18, 11:30
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_fatise
Bilen som framförs är registrerad med en totalvikt på 3,5kg. Själv klart så blir de överlast så fort jag överstiger bilen totala lastvikt. Men jag tolkade det lite som att om en person framför en bil med en totalvikt över 3,5 ton så blir de olovlig körning eftersom det ej längre går som lätt lastbil? Har ingen som helst källa, bara en tolkning..

Som redan sagts, fordonet byter inte skepnad till en tung lastbil bara för att det har överlastats. Det är registreringsbesiktningen som gäller, oavsett last. I ditt fall är fordonet en för tung lätt lastbil

/capmac
Citera
2006-03-18, 13:07
Medlem
mr_fatises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Som redan sagts, fordonet byter inte skepnad till en tung lastbil bara för att det har överlastats. Det är registreringsbesiktningen som gäller, oavsett last. I ditt fall är fordonet en för tung lätt lastbil

/capmac

Okeej, ja köper de eftersom att 3personer nu har sagt de samma! Däremot vore jag ytterst tacksam om någon har nån typ av källa... själv hittar jag ingenting!
Citera
2006-03-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Spelar ingen roll att du överlastar över 3.5 ton, det är lika mycket överlast för det. Du transformerar inte fordonet till en lastbil för det, så någon olovigkörning ska det inte bli. Det är vad billen är reggad på som gäller. Däremot kan det bli ganska dyrt och kan även gå till åklagare vid mycket överlast. Vårdslöshet i trafik kan ju oxå bli aktullt. En bekant hade 4 000 % överlast och fick cirka 4 000 kr i böter (släpkärra)

undrar lite försiktigt hur tungt han hade lastat om det var 4000% överlast??

///Danne
Citera
2010-01-27, 01:03
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMW-Danne
undrar lite försiktigt hur tungt han hade lastat om det var 4000% överlast??

///Danne

....eller väldigt låg totalvikt.
Citera
2010-01-27, 09:07
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_fatise
Okeej, ja köper de eftersom att 3personer nu har sagt de samma! Däremot vore jag ytterst tacksam om någon har nån typ av källa... själv hittar jag ingenting!
I 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner definieras "lätt lastbil" som en lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton. I samma paragraf definieras "totalvikt" för lastbilar som summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer utom föraren och den största mängd gods som fordonet är inrättat för. "Tjänstevikt" definieras för lastbilar som den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som traktor eller hör till fordonet, verktyg och reservhjul som hör till fordonet, bränsle, smörjolja och vatten, samt föraren.
Citera
2010-07-14, 01:34
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Totalvikten är det som gäller. Du får bara böta för överlast, det kan dock bli dyrt i sig. Däremot åker du inte dit för olovlig körning.

En liten bump deluxe här

För att förtydliga, om man exempelvis köper en lätt lastbil som är b-korts-reggad, dvs den har exempelvis en tjänstevikt på 3000 kilo och har då således en lastkapacitet på 500 kilo Totalvikten blir ju 3500 kilo. Då får ju bilen framföras med B-kort.
Men bilen i sig själv, enligt tillverkaren klarar av att lasta 1500kilo!

Så. OM jag då lastar 1200 kilo så får jag ju en totalvikt på 4200 kilo vilket är 700 kilos övervikt enligt de svenska papperna. Men jag ligger ju också över gränsen för B-kort.

Är det fortfarande bara överlast eller blir det olovlig körning också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in