Citat:
Ursprungligen postat av
smiffen95
Tänkte låna till ett hus men jag har inte hela kontantinsastsen.
Men det finns en bank "bluestep" som lånar ut mer än 85% av bolånet men räntan ligger på runt 5% vilket är väldigt högt.
Kan jag ta ett lån där och sedan flytta över det till en bank som erbjuder en bättre ränta och även baka in privat lånet på runt 15-20%?
Inte att rekommendera! Bluestep är för folk med betalningsanmärkning eller andra ekonomiska bekymmer, därför räntan blir därefter. Har du lån, eller ens en UC tagen från Bluestep, när du kommer till en "vanlig" Bank kan jag lova att du blir granskad extremt noga.
Hur mycket skulle du behöva låna av bostadens värde, 90%, 95%, 100%?
Om max 90%, och du har en väldigt stark kalkyl, skulle jag rekommendera att kolla med din nuvarande bank. Är kalkylen väldigt stark brukar dom kunna gå med på max 5% blanco.
Annars får du ta ett blanco några månader innan, spara pengarna på någon annan bank, tex avanza (ej på isk givetvis), säga till din nuvarande bank att du har köpt en bil för dom pengarna, men att du har sparpengar på avanza. Lagom till bostadsaffären ska göras kommer en insättning från avanza, och det ser helt ok ut för banken.
Detta gör givetvis att ditt låneutrymme påverkas ganska mycket. Enkelt räknat tar varje krona blanco minst det dubbla av bolåneutrymme. Tex har du 200 tkr i blanco får du låna 400 tkr mindre i bolån. Men som sagt, höga inkomster är att rekommendera om du ska köra på detta upplägget.