2019-11-16, 15:45
Medlem
makuhiras avatar
Under veckan så hade komunen livsmedelsinspektion på stans restauranger. Är det en offentlig handling? Om så är fallet vem/vilka ska man kontakta för att få rapporterna?
Citera
2019-11-16, 15:46
Medlem
Zer0Shits avatar
Du kan ju testa att kontakta de som utför inspektionerna.

z
Citera
2019-11-16, 15:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Om du googlar din kommun + livsmedelsinspektör så lär du hitta rätt. Skriv och fråga. Jag förutsätter att det du eterfrågar är offentliga handlingar.
Citera
2019-11-16, 20:19
Medlem
Ring och be om att få prata med miljökontoret på din kommun. Sedan får du handlingarna.
Citera
2019-11-19, 00:34
Medlem
Se till att det är en formell begäran av utlämnande av handlingen.

Med andra ord inte "Jag undrar om ni kan skicka?" utan "Härmed begär underskriven att handlingarna skickas skyndsamt".

Nekas begäran bör du begära ett avslagsbeslut och sedan ev. överklaga beslutet om du uppfattar det som felaktigt.

Just de här handlingarna kan jag inte se någon anledning till att de skulle falla under sekretess.
Citera
2019-11-19, 00:39
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14november2019
Se till att det är en formell begäran av utlämnande av handlingen.

Med andra ord inte "Jag undrar om ni kan skicka?" utan "Härmed begär underskriven att handlingarna skickas skyndsamt".

Nekas begäran bör du begära ett avslagsbeslut och sedan ev. överklaga beslutet om du uppfattar det som felaktigt.

Just de här handlingarna kan jag inte se någon anledning till att de skulle falla under sekretess.

Själva inspektionsbesöken kan nog räknas som arbetsmaterial, vilket inte kommer att lämnas ut, men beslut som rör verksamhetsutövare som har haft inspektörer på besök brukar ytterst sällan bli sekretessbelagda.
Senast redigerad av NewsFlashs 2019-11-19 kl. 00:47.
Citera
2019-11-19, 09:17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Sekretess kan i vissa fall gälla enligt 30 kap. 27 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
1. för uppgift om en enskilds affärs- eller driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat, om det kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs, och
2. för uppgift om andra ekonomiska eller personliga förhållanden än som avses i 1 för den som har trätt i affärsförbindelse eller liknande förbindelse med den som är föremål för tillsynsverksamheten.

Sekretessen gäller dock inte om intresset av allmän kännedom om förhållande som rör människors hälsa, miljön eller redligheten i handeln eller ett liknande allmänintresse har sådan vikt att uppgiften bör lämnas ut.

Se t.ex. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 1997 ref. 21 och Kammarrätten i Stockholms avgörande i mål nr 3004-10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in