• 8
  • 9
2021-09-13, 21:10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Är Sverige ett av de länder där man betalar folk sämst sett till utbildning/kunskap/erfarenhet/skicklighet?

Jag är i en bransch med hyfsat höga löner sett till medianen(webb), men en duktig "senior" kan sitta med ynka 45-50k i lön, även i de större städerna. Samtidigt pratar jag med bekanta i tex. USA, på samma nivå som sitter med $150k-200k/år och dessutom lägre skatt på det. Visst de får betala för sjukvården, men de har ändå betydligt mer kvar i fickan och lever riktigt gott.

Är det idiotiskt att vara kvar i Sverige om man är bra på något?

Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Vet inte, beror väl på vad man prioriterar. Jag hade tjänat nästan 10 ggr så mycket i USA men å andra sidan behövt betala för dagis, skola, sjukvård, pensionsavsättningar och försäkringar som jag inte betalar direkt i Sverige utan via skatten. Så skillnaden blir förstås inte riktigt så stor i verkligheten, plus att vi har generös semester, föräldraledighet, 40h arbetsvecka eller tom arbetstidsförkortning i Sverige. Är man ung och barnlös är USA antagligen grymt men med flera barn blir valet inte lika självklart. Men visst, där hade man antagligen varit rik som ett troll medan man är medelklass i Sverige, fast å andra sidan jobbat häcken av sig och aldrig träffat sina barn. Eller så hade det varit toppen. Men det finns mer att beakta än lönen rakt av.

Skillnaden mellan Sverige och USA är att i Sverige belönar man kompetens mer än utbildning, i USA är det tvärtom. Där krävs att du har en examen från tex Ivy League-universiteten för att verkligen kunna ha en karriär. I Sverige kan du tex ha en kandidat från Södertörn men ändå göra karriär om du är duktig, vilket jag anser är sundare. Det är trots allt vad du presterar som räknas, levererar du värde för ett företag skall du premieras. Detta har alltid varit Sveriges styrka internationellt och stärker oss jämfört med även Indien som är ännu värre i denna kategori än USA. Myten om att Indien har några av världens bästa universitet är bara löjligt och det syns i resultatet.

Så i Sverige kanske du inte får de bästa lönerna, men du har större möjligheter att visa upp vad du kan.
Senast redigerad av calmsolution 2021-09-13 kl. 21:13.
Citera
2021-09-14, 09:14
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ja, löneskillnaderna i Sverige är för små. Det som provocerar mig mest är dock inte löneskillnaden mellan låg- och högavlönade, utan den extremt lilla skillnaden mellan lågavlönade och bidragstagare. Mellan de senare kategorierna så är det inte ovanligt att det bara skiljer någon tusenlapp.

Det bidrag som jag stör mig mest på är bostadsbidraget, som vars existens måste kännas som att bli pissad i ansiktet för en lågavlönad. Även om den lågavlönade sliter och på pappret har högre inkomst än bidragstagaren (vars bidrag perverst nog ofta räknas som inkomst och inte bidrag) så kommer försäkringskassan med sabeln i högsta hugg och hyvlar ner skillnaden till nästan ingenting med hjälp av bostadsbidraget. Jag tycker att bidragstagare borde få bo i kollektiv med våningssängar, och jag fattar verkligen inte varför detta anses vara så orimligt. Bilpool anses fint, så varför inte kollektiv?

Fantastiskt att de e så bra löner för vissa utomlands hur e de för sjuksköterskor?

Det fetade ja de bidraget borde verkligen plockas bort driver bara upp hyresnivåer o motiverar folket att låsas att de inte är sambos (skriva sig ngn annanstans), inte jobba. Bara bidrag istället.
Så ni alla välkomna hem till Sverige skatta o stöd detta
Citera
2021-09-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Är Sverige ett av de länder där man betalar folk sämst sett till utbildning/kunskap/erfarenhet/skicklighet?

Jag är i en bransch med hyfsat höga löner sett till medianen(webb), men en duktig "senior" kan sitta med ynka 45-50k i lön, även i de större städerna. Samtidigt pratar jag med bekanta i tex. USA, på samma nivå som sitter med $150k-200k/år och dessutom lägre skatt på det. Visst de får betala för sjukvården, men de har ändå betydligt mer kvar i fickan och lever riktigt gott.

Är det idiotiskt att vara kvar i Sverige om man är bra på något?

Förstår hur du tänker, och jag kan bara dra paralleller från och till mig själv. Jobbar inom IT-säkerhet, och jämför man min lön med de i USA så skiljer det sig runt 50k i månaden i samma bransch och samma nivå. Personligen jobbar jag bara upp lite mer erfarenhet för att kunna flytta och få ett bättre jobb där.

Visst, säg vad man vill om USA och hur svårt det är, men är man duktig på det man gör så ska man inte bo i Sverige.
Citera
2021-09-16, 22:27
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Nej. Jag tjänar 70k i månaden på något jag knappt kunde överleva på i Sverige. Sverige är verkligen botten. Alla driftiga lider konsekvenser på grund utav sosseriet och blattarna.
Damn. Hur är det med språket? Måste man kunna norska till 100% eller går det bra på engelska/svenska? En genuin fråga från min sida då jag har pisslön i Sverige trots hög utbildning i sektor i vad man generellt anser vara ansenligt.
Citera
2021-09-16, 22:37
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Damn. Hur är det med språket? Måste man kunna norska till 100% eller går det bra på engelska/svenska? En genuin fråga från min sida då jag har pisslön i Sverige trots hög utbildning i sektor i vad man generellt anser vara ansenligt.

Alla norrmän förstår svenska. Om du inte förstår norska så blir det ett problem. Se lite norska tv-serier och lär dig språket lite så går det nog bra. Det är ju i princip bara dialekter av samma språk.
Citera
2021-09-16, 23:24
Medlem
Det var en snubbe på mitt jobb som var gissningsvis topp 100 i världen på sitt jobb, Han fick magsår och kom tillbaka efter en vecka. Sedan fick han göra allt jobb som hann inte hade hunnit göra under tiden. Jag tror inte han tjänade särksilt bra heller.
Citera
2021-09-16, 23:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minanyafleskleppar
Det var en snubbe på mitt jobb som var gissningsvis topp 100 i världen på sitt jobb, Han fick magsår och kom tillbaka efter en vecka. Sedan fick han göra allt jobb som hann inte hade hunnit göra under tiden. Jag tror inte han tjänade särksilt bra heller.
Lite obegripligt vad du menar. Om man är en bland 100 bästa i världen på något så bör man kunna kapitalisera mer på detta. Flytta utomlands, starta en YT-kanal, gör något annat än att bara harva på!
Citera
2021-09-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lite obegripligt vad du menar. Om man är en bland 100 bästa i världen på något så bör man kunna kapitalisera mer på detta. Flytta utomlands, starta en YT-kanal, gör något annat än att bara harva på!
Du har rätt. Jag borde såklart rekommenderat honom att starta en YT-kanal. Jag skäms för mitt dåliga omdöme och för min bristande medkänsla.
Citera
2021-09-17, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Språket är inget problem om du är normalbegåvad, eller till och med någon som är dum kan enkelt och snabbt lära sig Språket och de oändliga dialekterna med lite intresse.

Språket är det minsta problemet.

Det är ju värre att se hur jävla bra och välfungerande samhället är, se hur extremt bra pensioner vanligt folk upptjänar. Märka hur arbetslivet saknar den här svenska pinnen i röven. Att människor skiljer på person och åsikt. Att antirasister kan vara för starkt reglerad invandring.

Jag själv blev lite desillusionerad över Sverige kan jag säga, men jag var ung, dum och väldigt naiv. Jag fattade ju att Sverige var skit, men jag förstod inte vidden av det.

Om du har en gångbar utbildning och är lite hungrig kan du helt säkert dubbla lönen din. Vanliga gästarbetare tjänar inte närmare miljonen om året så för de kommer alltid Norge verka som ett dyrt land.

Lycka till!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in