Citat:
Är Sverige ett av de länder där man betalar folk sämst sett till utbildning/kunskap/erfarenhet/skicklighet?
Jag är i en bransch med hyfsat höga löner sett till medianen(webb), men en duktig "senior" kan sitta med ynka 45-50k i lön, även i de större städerna. Samtidigt pratar jag med bekanta i tex. USA, på samma nivå som sitter med $150k-200k/år och dessutom lägre skatt på det. Visst de får betala för sjukvården, men de har ändå betydligt mer kvar i fickan och lever riktigt gott.
Är det idiotiskt att vara kvar i Sverige om man är bra på något?
Jag är i en bransch med hyfsat höga löner sett till medianen(webb), men en duktig "senior" kan sitta med ynka 45-50k i lön, även i de större städerna. Samtidigt pratar jag med bekanta i tex. USA, på samma nivå som sitter med $150k-200k/år och dessutom lägre skatt på det. Visst de får betala för sjukvården, men de har ändå betydligt mer kvar i fickan och lever riktigt gott.
Är det idiotiskt att vara kvar i Sverige om man är bra på något?
Citat:
Vet inte, beror väl på vad man prioriterar. Jag hade tjänat nästan 10 ggr så mycket i USA men å andra sidan behövt betala för dagis, skola, sjukvård, pensionsavsättningar och försäkringar som jag inte betalar direkt i Sverige utan via skatten. Så skillnaden blir förstås inte riktigt så stor i verkligheten, plus att vi har generös semester, föräldraledighet, 40h arbetsvecka eller tom arbetstidsförkortning i Sverige. Är man ung och barnlös är USA antagligen grymt men med flera barn blir valet inte lika självklart. Men visst, där hade man antagligen varit rik som ett troll medan man är medelklass i Sverige, fast å andra sidan jobbat häcken av sig och aldrig träffat sina barn. Eller så hade det varit toppen. Men det finns mer att beakta än lönen rakt av.
Skillnaden mellan Sverige och USA är att i Sverige belönar man kompetens mer än utbildning, i USA är det tvärtom. Där krävs att du har en examen från tex Ivy League-universiteten för att verkligen kunna ha en karriär. I Sverige kan du tex ha en kandidat från Södertörn men ändå göra karriär om du är duktig, vilket jag anser är sundare. Det är trots allt vad du presterar som räknas, levererar du värde för ett företag skall du premieras. Detta har alltid varit Sveriges styrka internationellt och stärker oss jämfört med även Indien som är ännu värre i denna kategori än USA. Myten om att Indien har några av världens bästa universitet är bara löjligt och det syns i resultatet.
Så i Sverige kanske du inte får de bästa lönerna, men du har större möjligheter att visa upp vad du kan.
Senast redigerad av calmsolution 2021-09-13 kl. 21:13.
Senast redigerad av calmsolution 2021-09-13 kl. 21:13.