2019-11-14, 22:20
Medlem
Hej,

Jag är intresserad att plugga för UX design eller system testare. Jag är utbildad som mjukvaruingenjör i Sri Lanka och har jobbat som juniorprogrammerare 1 år i Stockholm. Sedan slutade jag jobba som programmerare eftersom det var inte min intresse att koda eller ville inte koda i fritiden. Jag trivdes inte min första arbetsplats i Sverige som programmerare. Det vår 2 ägare som jobbade med mig (ca.43 år gammal var de)

Nu jobbar jag som en vårdbiträde i en äldreboende och jag vill byta yrket nu. Jag vill plugga att blir UX design eller system testare. Jag vill ha någon råd eller tips från er som redan jobbar i de områdena.

Jag är inte duktig för problem lösning / logik. Men är duktig för matte. Jag är duktig för "Art/paintings".

Jag var inte mycket duktig för koding/ men var mellan nivå. Vad rekomenderar ni?

Är det tråkigt att vara testare? Hur ser ut UX design?

Tack på förhand
Citera
2019-11-15, 01:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Plugga till något DU tycker verkar kul, inte till vad andra tycker är kul. Allt blir tråkigt till slut om inte "kuligheten" finns med i ekvationen.
Citera
2020-01-18, 01:12
Medlem
flycoloreds avatar
Systemvetenskap?
Citera
2020-01-20, 22:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hima
Hej,

Jag är intresserad att plugga för UX design eller system testare. Jag är utbildad som mjukvaruingenjör i Sri Lanka och har jobbat som juniorprogrammerare 1 år i Stockholm. Sedan slutade jag jobba som programmerare eftersom det var inte min intresse att koda eller ville inte koda i fritiden. Jag trivdes inte min första arbetsplats i Sverige som programmerare. Det vår 2 ägare som jobbade med mig (ca.43 år gammal var de)

Nu jobbar jag som en vårdbiträde i en äldreboende och jag vill byta yrket nu. Jag vill plugga att blir UX design eller system testare. Jag vill ha någon råd eller tips från er som redan jobbar i de områdena.

Jag är inte duktig för problem lösning / logik. Men är duktig för matte. Jag är duktig för "Art/paintings".

Jag var inte mycket duktig för koding/ men var mellan nivå. Vad rekomenderar ni?

Är det tråkigt att vara testare? Hur ser ut UX design?

Tack på förhand

UX är flummigt som fan. En masa beteendevetenskap, personabyggande och A/B testande. Satsa på en YH inom mjukvarutestning. 1,5 år, bra lön och garanterat jobb. Studiemedelsberättigat.

https://www.jensenyh.se/vara-utbildningar/teknisk-testare
Citera
2020-11-12, 20:24
Avslutad
Självklart väljer man väl systemvetare då den är mer bred
Citera
2020-11-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Självklart väljer man väl systemvetare då den är mer bred
Varför skulle man plugga till systemvetare om man redan är mjukvaruingenjör? Låter ganska onödigt att ha två kandidater i datavetenskap.
Citera
2020-11-12, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rabatterat
Varför skulle man plugga till systemvetare om man redan är mjukvaruingenjör? Låter ganska onödigt att ha två kandidater i datavetenskap.

Hellre det än ux designer
Citera
2020-12-27, 19:53
Medlem
Frontlinjens avatar
Angående UX: man kan grovt dela in UX i ”hipster-UX” och ”ingenjörs-UX”, lite raljerande sådär:

Det förstnämnda är baserat på grafisk design. Berghs har t ex kurser i det. Det är lite ”jag tar fram en snygg design som ser om den funkar. Jag gissar att det är detta som ni rackar ned på.

De sistnämnda är en mer klassisk ingenjörsmässig approach. Undersöka behoven, ta fram förslag på lösning, interaktionsflöden, användargrupper, utvärdera mot olika faktorer, testa om det funkar på användare, förbättra osv osv. Besläktat med front-end-utveckling.

Oavsett vilken väg man väljer är UX jäkligt viktigt för att få ut effekten av it-investeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in