2019-11-14, 21:14
Medlem
Var inne hos en bilhandlare idag spontant och kollade lite på en kul vinterbil.
Fick ett förslag på ett låneupplägg annuitetslån

Eventuellt lånebelopp 240.000:- Kontant 60.000:-

2,25% ränta, effektiv ränta 2,27% (rörlig tror jag, står ej specificerat i kontraktet)

tänkte egentligen inte äga bilen så länge, kanske några månader.

Om jag väljer att lösa lånet redan efter säg 4 månader, kommer jag åka på hela räntekostnaden som skulle motsvara låneperionden då?

Står följande i kontraktet kring förtidsbetalning, känns lite luddigt.

11. Förtidsbetalning
Köparen har alltid rätt att betala sin skuld i förtid. Skulden skall därvid beräknas enligt 24 §
Konsumentkreditlagen. Om räntan för krediten är bunden och Köparen betalar sin skuld i förtid har Säljaren rätt
att för återstående delen av kontraktstiden få ersättning av Köparen för skillnaden mellan räntan på krediten och
räntan på nya krediter av motsvarande slag
Senast redigerad av Fundersam1 2019-11-14 kl. 21:17.
Citera
2019-11-14, 21:35
Medlem
SkateBlinds avatar
Så länge du inte binder lånet så slipper du betala ränteskillnadsersättning. Ett obundet lån är "friare".
Citera
2019-11-14, 21:47
Medlem
Okej det låter ju bra för min del. Men vad är haken då? Finansbolaget BMW finans i det här laget gör ju inte större vinst på utlåningen isåfall om jag bestämmer mig för att bara ha kvar bilen i 4 månader.

Länk till kontraktet.
http://www.bilddump.se/bilder/201911...230.91.184.png
Citera
2019-11-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1
Okej det låter ju bra för min del. Men vad är haken då? Finansbolaget BMW finans i det här laget gör ju inte större vinst på utlåningen isåfall om jag bestämmer mig för att bara ha kvar bilen i 4 månader.

Länk till kontraktet.

De får ju kränga en bil till någon som inte har råd och inte hade köpt den annars.

Ang förtida lösen kan jag också bekräfta att det inte är några problem såvida det inte är bundet. Du betalar kapitalskuld + ränta fram tills den dagen du löser lånet.
Citera
2019-11-15, 08:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1

Länk till kontraktet.

Som sagt, BMW får ju sålt en bil. Eftersom BMW äger BMW Finans kan man i någon mån se affären som ett sammanhang. Visst, finansdelen ger i ditt fall inte många kronor, men de tjänar säkert en bra slant på försäljningen av bilen. De tjänar ju pengar på rena, ofinansierade försäljningar också, och detta blir ju i praktiken en sådan för dem.
Citera
2019-11-15, 11:13
Medlem
Dom får tillbaka sina pengar tidigare och lånar ut dem till någon annan i stället.

Jämför med att du hyr ett hotellrum för 1 natt eller 14 nätter. Hotellet kan hantera båda fallen. Det viktiga för dom är att deras resurs inte står oanvänd.

Jag tecknade en väggassistance försäkring en gång inför en fjällsemester. Årspris 595kr. Sa upp den efter 1 vecka. Fick tillbaka mellanskillnaden och betalade runt 12kr. Visst, det blev lite administration för dem. Men jag ökade deras omsättning så vill ändå påstå att jag bidrag till vinst för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in