Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Varför skulle det inte stå rätt till? Detta är en effekt av fri prissättning i marknadsekonomi.
Den som gör sin hemläxa och är en medveten konsument kommer hitta bra pris, den som inte bryr sig och/eller inte har tid och bara behöver lösa problemet här och nu kan kasta pengar på det.
Oftast brukar det vara billigast priser via olika samarbeten så som jämförelsesiter men det kan också gå bra att förhandla direkt med företagen - hotellpriser brukar vara en sådan - hotels.com tar en rätt stor del av kakan när kunden bokar därigenom så man kan oftast få samma deal direkt hos hotellet.
Att priserna kan skilja något är jag med på, men att priset tredubblades var det jag reagerade på. Efter lite mer experimenterande kom jag fram till varför. Hertz tar (av någon outgrundlig anledning) ut en hiskelig extrasumma för att boka återlämnande av bilen efter klockan 12:00, oavsett om man hämtat ut bilen senare än detta och därav lämnat tillbaks den långt innan dygnet passerat. Man kan alltså exempelvis hämta ut bilen klockan 16:00 på fredag, och boka den till 12:30 på måndag, och får då betala ca 1800 kronor, 800 dyrare än om man bokat den till 12:00. (fortfarande billigare via hyrbilguiden, men då "bara" 400 kronor billigare istället för 1200 ( ! ) kronor billigare).
Bokar man via hyrbilguiden så verkar det gå alldeles utmärkt att t ex boka upphämtning klockan 16 och återlämning klockan 16 3 dagar senare för blott 600 kronor. Det är såvitt jag kan se bara via Hertz officiella bokning som detta påslag för återlämning efter klockan 12 existerar.