2019-11-12, 14:41
Medlem
Majakarlsson021s avatar
Hej! Min kompis blev arresterad för ett tag sedan och hennes födelsedag börjar närma sig. Jag hade velat trycka ut tshirts med hennes mugshot på som present och då undrar jag om hennes mugshot går att få tag på någonstans? Kan man mejla polisen och be dem att få bilden skickad till sig eller är det helt omöjligt?
Citera
2019-11-12, 14:43
Medlem
tilsammansnus avatar
misstänker starkt att du kommer slå näsan i sekretessväggen.
Citera
2019-11-12, 14:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majakarlsson021
Hej! Min kompis blev arresterad för ett tag sedan och hennes födelsedag börjar närma sig. Jag hade velat trycka ut tshirts med hennes mugshot på som present och då undrar jag om hennes mugshot går att få tag på någonstans? Kan man mejla polisen och be dem att få bilden skickad till sig eller är det helt omöjligt?

De är inte offentliga, i den mån det existerar sådana bilder på din kompis. Det är inget standardförfarande med "mugshots" i Sverige. Du kan höra mer ex här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4283&artikel=5765863
Citera
2019-11-12, 15:07
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
De är inte offentliga, i den mån det existerar sådana bilder på din kompis. Det är inget standardförfarande med "mugshots" i Sverige. Du kan höra mer ex här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4283&artikel=5765863
Offentlig handling strikt jurdiskt menat tror jag de är, fast det sker nog en rejäl prövning till vem och varför man lämnar ut.
Citera
2019-11-12, 15:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Offentlig handling strikt jurdiskt menat tror jag de är, fast det sker nog en rejäl prövning till vem och varför man lämnar ut.

Nja, handlingen är väl allmän, men inte offentlig.
Citera
2019-11-12, 16:13
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Nja, handlingen är väl allmän, men inte offentlig.
Inom juridiken mäter man ord med guldvågen. När man säger offentlig handling då menar man att en lista med krav uppfyllts, handlingen skall vara upprättad och expedierad osv osv inom en myndighet.

Detta förväxlas ofta med att handlingen kan lämnas ut till vem som helst vilket inte är fallet. Vore så fallet då kunde vem som helst få ut försvarets handlingsplan utifall kriget kommer. I vissa fall lämnar man ut info till journalister efter noggran prövning av betydelsen att alla får veta, exempelvis namn och bild på en förrymd pedofil från rättpsyket och som kan slå till när som helst.
Citera
2019-11-12, 16:39
Medlem
PilsnerKalles avatar
Finns det något målnummer eller liknande, så kan du hoppas på att det finns bilder från arresteringen i FuP:en, om du begär ut den.
Citera
2019-11-12, 16:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Inom juridiken mäter man ord med guldvågen. När man säger offentlig handling då menar man att en lista med krav uppfyllts, handlingen skall vara upprättad och expedierad osv osv inom en myndighet.

Detta förväxlas ofta med att handlingen kan lämnas ut till vem som helst vilket inte är fallet. Vore så fallet då kunde vem som helst få ut försvarets handlingsplan utifall kriget kommer. I vissa fall lämnar man ut info till journalister efter noggran prövning av betydelsen att alla får veta, exempelvis namn och bild på en förrymd pedofil från rättpsyket och som kan slå till när som helst.

Nej, det du beskriver är en allmän handling. En offentlig handling är en allmän handling som inte omfattas av sekretess.
Citera
2019-11-12, 17:24
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:

Det är ganska vanligt i Sverige med dessa.
Jag torskade på ringa och vart daktad/fotad med person samt målnummer...

Anledning var: eh fan det är lika bra så vi har det i fortsättningen.

OnT: ne du kommer inte få tag på dom.
Citera
2019-11-12, 17:48
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Nej, det du beskriver är en allmän handling..
Var mer konkret, vilket det ?
Citera
2019-11-12, 18:31
Medlem
Citat:
Var mer konkret, vilket det ?

En allmän handling är en handling som förvaras hos, inkommit till eller upprättats av en svensk myndighet(eller kommun och region).
En offentlig handling är en allmän handling som INTE omfattas av sekretess.

Så i det aktuella fallet så är daktningsinformation(fingeravtryck, DNA, beskrivning och eventuellt foto av en misstänkt) allmänna handlingar men de skyddas av sekretess och därmed är de inte offentliga handlingar.

så för att sammanfatta. Alla handlingar som förvaras hos, inkommit till eller upprättats av en svensk myndighet är allmänna handlingar.
Bara de allmänna handlingar som inte skyddas av sekretess är offentliga handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in