2019-11-12, 08:10
Medlem
gare till en Ford Fiesta '06.

Nu r det s att i ca 1 rs tid s har endast steg 4 av de 1-4 stegen p AC/flkten fungerat. Det r allts maxgas eller ingenting Bde kyla och vrme har fungerat, dock med ett vldigt brlande frn vad jag antar r flkten? (Det kan hjlpa om man dunkar lite p instrumentpanelen )

Nu har dock ven steg 4 lagt av och inget fungerar.

Min frga r om det r kondensor som r trasig, slut p gas eller om det kan vara s enkelt att det r ngot med flkten bara?

/Bilnovis
Citera
2019-11-12, 08:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitorm
gare till en Ford Fiesta '06.

Nu r det s att i ca 1 rs tid s har endast steg 4 av de 1-4 stegen p AC/flkten fungerat. Det r allts maxgas eller ingenting Bde kyla och vrme har fungerat, dock med ett vldigt brlande frn vad jag antar r flkten? (Det kan hjlpa om man dunkar lite p instrumentpanelen )

Nu har dock ven steg 4 lagt av och inget fungerar.

Min frga r om det r kondensor som r trasig, slut p gas eller om det kan vara s enkelt att det r ngot med flkten bara?

/Bilnovis

Att inte kupflkten blser p steg 1, 2 och 3 har ingenting med AC:n att gra, snarare ett trasigt flktmotstnd och en sliten flkt.
Byt ut bde flkt och flktmotstnd...

Flktmotstnd ser ut s hr... https://www.autodoc.se/search?keywor...tmotst%C3%A5nd

Och flkten... https://www.autodoc.se/ridex/14346969

Sen om inte AC:n ger kall luft en varm dag, ja d lr det ju vara ngot tokigt med sjlva AC systemet...
Senast redigerad av ormbiten 2019-11-12 kl. 08:27.
Citera
2019-11-12, 08:28
Medlem
TACK!

Det lter inte helt avancerat att byta sjlv d? Hittar man det i instruktionsboken hur man kommer t den osv?
Citera
2019-11-12, 08:33
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
TACK!

Det lter inte helt avancerat att byta sjlv d? Hittar man det i instruktionsboken hur man kommer t den osv?

N, det lr inte st ngot om det i instruktionsboken...
D fr du kpa en verkstadshandbok fr ngra hundralappar.

Men bde flkten och flktmotstndet sitter bakom handskfacket. En verkstad byter p typ 30-40 minuter.
Citera
2019-11-12, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Men bde flkten och flktmotstndet sitter bakom handskfacket. En verkstad byter p typ 30-40 minuter.

Tack s mycket. D ska jag nog kpa hem de delar du lnkade till och prova byta sjlv frst
Citera
2019-11-12, 10:06
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Tack s mycket. D ska jag nog kpa hem de delar du lnkade till och prova byta sjlv frst

Ta nu inte fr givet att dom prylarna jag lnkade till r exakt rtt fr just din bil...!
Jag bara valde en Fiesta ur mngden..

Fr att du ska vara helt sker p att f rtt prylar frn Autodoc br du lsa av originalnummer p dina delar som sitter i din bil.
Citera
2019-11-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ta nu inte fr givet att dom prylarna jag lnkade till r exakt rtt fr just din bil...!
Jag bara valde en Fiesta ur mngden..

Fr att du ska vara helt sker p att f rtt prylar frn Autodoc br du lsa av originalnummer p dina delar som sitter i din bil.

OK, ven om jag slog in mitt reg.nr och det str att de passar till bilen?
Citera
2019-11-12, 12:44
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
OK, ven om jag slog in mitt reg.nr och det str att de passar till bilen?

Nja.. Man ska nog inte lita blint p att Autodoc har rtt i sitt system.

Om jag hade ftt en hundring frn varje kund i verkstaden som kommer med felaktiga delar frn Autodoc, ja d hade det blivit en jkla massa hundringar...
Citera
2019-11-12, 13:15
Medlem
Citat:
Nja.. Man ska nog inte lita blint p att Autodoc har rtt i sitt system.

Om jag hade ftt en hundring frn varje kund i verkstaden som kommer med felaktiga delar frn Autodoc, ja d hade det blivit en jkla massa hundringar...

Hehe

Tror nog att jag tar en chansning nd. Verkstaden skulle ta 4000 fr att kpa originaldelar samt fr arbetet. Om jag kper delar sjlv fr ca 1000:- och de bara gr arbetet tar dom 700:-.
Alternativt att jag gr det sjlv
Citera
2019-11-20, 11:45
Medlem
Citat:

Har ftt hem grejerna nu. Rcker det att montera bort handskfacket fr att komma t att byta delarna?
Citera
2019-11-20, 12:04
Medlem
Hej, grabben hemma kpte en polo dr ACn var kass och lt vldigt dligt, ett slags tyst vsande frn flktsystemet, det rckte att fyllla p med kylmedia fr 500kr, fixat!
Annars kan det vara kompressorn, nr ACn kr igng skall du hra ett metalliskt klick, gr du inte det s r det troligen kompressorn, kolla runt frst innan du kper hem massa reservdelar.
Citera
2019-11-21, 15:23
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Har ftt hem grejerna nu. Rcker det att montera bort handskfacket fr att komma t att byta delarna?

Jag tror det... Det var lnge sedan sist jag var i en sn dr bil och rotade med flkten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in