2006-03-22, 15:46
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Evolute:
Nej, du har hel. Gravitationen går åt det håll där mest massa befinner sig. Som följd av detta blir gravitationen mot kärnan lägre och lägre ju närmare kärnan man kommer, då massan "ovanför" dig börjar dra i motsatt håll. Och eftersom gravitationen är drivkraft blir trycket inte högre och högre ju närmare kärnan man kommer utan stiger till ett max i en svär runt kärnan för att sedan minska ju närmare kärnan man kommer.

Tankeeperiment:

På jordens yta: All massa drar dig ner mot kärnan.

Halvvägs ner till kärnan: 3/4delar av jorden drar mot kärnan, 1/3 drar i motsatt riktning. Total dragningskaft 1/2 jordmassans gravitation mot kärnan.

Vid kärnan:
1/2 jorddragningskraften drar mot kärnan 1/2 drar åt andra hållet. Krafterna tar ut varandra.

Jag är långt ifrån expert men detta lärde jag mig på fysiktimmen.

1. Trycket ökar hela tiden när du går mot jordens centrum. Detta är ett experimentellt faktum. Titta här exempelvis: http://online.itp.ucsb.edu/online/earth04/stixrude1/pdf/Stixrude1.pdf

2. Tänk dig att du tittar längs jordens radie. Tänk dig gravitationen som en kraft som trycker små volymselement mot jordens centrum. Ett volymselement vid radien r kommer att påverkas av jordens gravitation i den punkten samt summan av krafterna på alla volymselement utanför detta element. Denna inåtriktade kraft måste motriktas av ett utåtriktat tryck som således måste öka desto djupare vi går.

Rent matematiskt så blir tryckökningen

dP/dr = rho(r)*g(r) (där r är djupet)

och eftersom både rho och g är positiva > 0 så ökar hela tiden P dår vi går mot kärnan.

Egentligen är ju detta samma fråga som 'varför är trycket högre vid havsnivå än vid 3000 m'.

Grafiskt

På första djupet:

Krafter på volymselement : Tryckkraft (6+5+4+3 = 18)

------> -----> ----> ---> : <------------------

Lite djupare:

Krafter på volymselement : Tryckkraft (6+5+4+3+2+1 = 21)

------> -----> ----> ---> --> -> : <---------------------
Citera
2006-03-22, 16:01
Medlem
Evolute:
Förlåt, jag har druckit för mycket kaffe. Självklart blir trycket högre ju närmare centrum man kommer! Dock blir inte gravitationen det. Att kärnan blir flytande beror på att värmeutvecklingen blir högre med det ökande trycket.
Citera
2006-03-22, 16:03
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Evolute:
Förlåt, jag har druckit för mycket kaffe. Självklart blir trycket högre ju närmare centrum man kommer! Dock blir inte gravitationen det. Att kärnan blir flytande beror på att värmeutvecklingen blir högre med det ökande trycket.

Som jag nämnde ovan så är den inre kärnan fast (pga det höga trycket). Det är den yttre kärnan som är flytande.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in