Citat:
Ursprungligen postat av
DasNone
Med tanke på alla arbetsuppgifter som redan automatiserats år 2019, samt att AI och automatisering kommer förmodligen ersätta de flesta jobben (om inte alla) i framtiden, vad kommer då vara människans mening här i livet?
Jag läste nu den här tråden för tredje gången. Det är faktiskt (tycker jag) en bra frågeställning.
Om du är under, låt säga 20 år, så är automatiseringen ett kolossalt problem. Men automatisering är inte samma som AI. Vilket du pekar ut .. de är inte samma sak. De är nära men inte samma.
Citat:
Om AI kommer kunna utföra och lösa de mest komplexa problemen, mycket bättre än människor, då kommer även AI:n med största sannolikhet kunna överträffa människans kreativitet med tanke på Machine Learning (ML).
Nicklas Boström (Nick Bostrom) har haft en stor inverkan på hur vi ska tänka om den här saken. Han tänker (så vitt jag förstår) att alla problem, låt säga logiska, matematiska inom "vetenskap", kan lösas av en tillräckligt avancerad AI. Om jag förstår honom rätt så är det möjligt för en maskin (en AI) att utföra allt den bästa människan kan utföra.
Här där är var jag vacklar i min övertygelse. Detta är en bra observation:
Citat:
Detta skulle jag anse som ett problem då många tänker att lösningen till vad människor skulle syssla med när robotarna tar de tråkiga och repetitiva jobben samt att vi fört in någon form av basinkomst skulle vara utövande av konst, personliga projekt, filmprojekt, program/spelutveckling, skriva böcker, med mera.
Jag vacklar mellan Nick Bostrom (NB) och Douglas Hofstadter (DH) här. En AI hade inte kunnat skriva Douglas Hofstadters "I am a Strange Loop". DH sade för en fem år sedan eller så att han alltid kollade hur bra översättnings program var och att han inte är oroad. De är fortfarande helt enkelt usla (prova exempelvis Google).
Om du kan tre språk (två kanske räcker) och gör en triangel översättning: låt säga Svenska->Engelska->Tyska->Svenska
Jämför dem.
Fick du samma tillbaka? Förmodligen inte. I vissa fall kanske du kan få en direkt översättning gjord av en människa (google har ett gigantiskt bibliotek av mänsklig skrift) om du översätter något som redan är översatt.
Citat:
Så vad ska människan göra när AI:n gör allting åt en? Fortplanta? Umgås med familj och vänner och bara njuta av oändlig underhållning? Så som jag förstått det identifierar de flesta sig med sina jobb och projekt.
Bra fråga .. men kommer det att hända? Jag vet inte .. kommer vi att läsa böcker skrivna av AI som förströelse någon gång. Jag är en romantiker och tror inte det. Men NB verkar antyda det.
Min personliga övertygelse är denna:
Det finns ett par sällskapsspel man applicerat AI på: Schack, Go och RTS. AI komplett demolerade Schack och Go .. men har inte gjort det med RTS ännu. Varför inte??
Schack och Go följer geometriska regler. RTS som StarCraft (i detta fallet, men att det är just det spelet spelar ingen roll) gör inte det. För Schack är det matematiska universumet inte teoretiskt begränsat men kanske "praktiskt" begränsat. Samma gäller för Go.
För ett RTS som StarCraft finns ingen fixerad spelplan, det är sant om alla RTS spel för övrigt .. de är öppna. Det finns ingen bortre gräns. "Du kan ändra reglerna" i någon mening .. det går inte med schack och go.
Just nu pågår ett experiment där en AI som kallas "AlphaStar" spelar mot professionella RTS spelare online. Det är en AI som kommer ur schack/go universumet och det klarar sig mehh.. kanske .. men det blir bättre varje vecka.
Jag spelade Schack/RTS som en amatör i många år, och det jag sitter och oroar mig för är att se denna AI använda list. Har inte sett det ännu men denna AI är skrämmande bra (december 2019) .. och den dag jag ser det använda ren list tror jag att vi är i fara.
Håll ett öga på översättningsprogram och RTS är min rekommendation.