2019-11-10, 22:07
Medlem
SweAmers avatar
Finns det cash back rewards kredit kort i Sverige? I USA finns massvis med kredit kort där man får 1-3% cash back beroende på vad man köper samt en del andra föremåner. Gillar ej att använda bank kort (debit card) då man får ej någon föremån.
Citera
2019-11-10, 22:09
Medlem
komplett bank kreditkort
Citera
2019-11-11, 00:05
Medlem
rutenskuts avatar
https://www.banknorwegian.se/Kreditkort
ingen års/månadsavgift
Upp till 6 veckors räntefri kredit
Ingen kontantuttagsavgift, i hela världen
Tjäna Cashpoints på kôp– registrera kortet till Reward-profilen
Reseförsäkring och avbeställningsskydd inkluderat

fungerar perfekt
Citera
2019-11-11, 01:24
Medlem
Onanikrems avatar
Preem MC. Gratis att ha så länge man betalar fakturan varje månad och har e-faktura, 0,5 cashback på alla köp överallt utom andra bensinbolag. Pappersfaktura kostar.

OKQ8 VISA. Gratis att ha så länge man betalar fakturan varje månad och har e-faktura, 0,5 cashback på alla köp överallt utom andra bensinbolag. Pappersfaktura kostar.

Har båda och är mycket nöjd, handlar allt från öl på bolaget till bilreparationer på Mekonomen på dem.

Dock halvkass växlingsavgift vid utlandsköp på de båda, Klarna har något utan växlingsavgift, men det har jag själv inte prövat.
Citera
2019-11-11, 02:38
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
https://www.banknorwegian.se/Kreditkort
ingen års/månadsavgift
Upp till 6 veckors räntefri kredit
Ingen kontantuttagsavgift, i hela världen
Tjäna Cashpoints på kôp– registrera kortet till Reward-profilen
Reseförsäkring och avbeställningsskydd inkluderat

fungerar perfekt

Funderar på att skaffa norwegian kortet, för att använda när jag är ute och reser, men hur smart är det egentligen att använda sig av ett kreditkort när man är ute och reser och kanske blir rånad? Då kan dom ju ta ut cash upp till maxgränsen. Har tidigare bara använd debitkort och där fyller jag själv på vilken summa som finns på kortet.

Finns det några spärrar man kan sätta som förhindrar att man torskar hela maxgränsen om man råkar ut för stöld/rån?
Citera
2019-11-11, 10:50
Medlem
rutenskuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Funderar på att skaffa norwegian kortet, för att använda när jag är ute och reser, men hur smart är det egentligen att använda sig av ett kreditkort när man är ute och reser och kanske blir rånad? Då kan dom ju ta ut cash upp till maxgränsen. Har tidigare bara använd debitkort och där fyller jag själv på vilken summa som finns på kortet.

Finns det några spärrar man kan sätta som förhindrar att man torskar hela maxgränsen om man råkar ut för stöld/rån?

När jag reser har jag alltid kontanter, debitkort samt två olika kreditkort. En del hotell och biluthyrningar accepterar inte debitkort. Hör med respektive bank om regler vid förlust.
Citera
2019-11-11, 10:55
Medlem
Citat:

Jag är inte särskilt kunnig inom området. Men den frågan har jag ställt mig också om man blir rånad eller scammad på kreditkortet.

Har fått till svar att oftast täcker försäkring sådant som du får när man tecknar kreditkort.
Ja självklart blir det är brottsfall för polisen. Men oftast förlorar du inte pengar på det, vilket du oftast gör om det är dina egna pengar som blir stulna.

Kanske någon annan har bättre koll.
Citera
2019-11-11, 13:13
Medlem
alienfins avatar
Citat:

Finns dygnsspärr på norwegian kortet.
10k har jag nu tror jag.
Citera
2019-11-11, 14:03
Medlem
Citat:

Det är mycket bättre att bli rånad/bedragen på kreditkortet. Då du anmäler detta behöver du inte betala den delen av din faktura förrän utredning är klar. Du behöver alltså inte ligga ute med dom pengarna under tiden.

Blir du däremot av med kontanter eller om dom lyckas tömma ditt bankkonto så är pengarna borta tills du eventuellt får ersättning från bank/försäkring, vilket kan ta ganska lång tid.

Jag själv kör med komplett bank, 1% cashback på alla köp, 2% på internetköp (och 4% från komplett.se, om man nu handlar där).
Reser inte så mycket så har inte tagit hänsyn till hur bra kortet är som resekort, tex valutapåslag mm, så där kanske norwegian är bättre. Men cashback är bättre på komplett vad jag har förstått.
Citera
2019-11-11, 14:52
Medlem
SweAmers avatar
Tack alla.

Så Norwegian kortet är det enda som finns i Sverige? Chockad för dessa cash back rewards credit carden i USA är super bra så länge man betalar i tid. Jag fick hundratals dollar gratis pga detta.
Citera
2019-11-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweAmer
Tack alla.

Så Norwegian kortet är det enda som finns i Sverige? Chockad för dessa cash back rewards credit carden i USA är super bra så länge man betalar i tid. Jag fick hundratals dollar gratis pga detta.

Det finns många kort, bara en googling bort. Du har fått förslag på minst 4 alternativ här i tråden redan, och det finns många till.
Citera
2019-12-04, 20:32
Medlem
Nyligen lanserat!

Rebilla (utgivet av Northmill, i samarbete med Mastercard)

* Få tillbaka 2%
* Adjö avgifter!
* Individuell kreditlimit

Troligtvis Sveriges bästa kreditkort i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in