Citat:
Ursprungligen postat av
Herblaw
Funderar på att skaffa norwegian kortet, för att använda när jag är ute och reser, men hur smart är det egentligen att använda sig av ett kreditkort när man är ute och reser och kanske blir rånad? Då kan dom ju ta ut cash upp till maxgränsen. Har tidigare bara använd debitkort och där fyller jag själv på vilken summa som finns på kortet.
Finns det några spärrar man kan sätta som förhindrar att man torskar hela maxgränsen om man råkar ut för stöld/rån?
Det är mycket bättre att bli rånad/bedragen på kreditkortet. Då du anmäler detta behöver du inte betala den delen av din faktura förrän utredning är klar. Du behöver alltså inte ligga ute med dom pengarna under tiden.
Blir du däremot av med kontanter eller om dom lyckas tömma ditt bankkonto så är pengarna borta tills du eventuellt får ersättning från bank/försäkring, vilket kan ta ganska lång tid.
Jag själv kör med komplett bank, 1% cashback på alla köp, 2% på internetköp (och 4% från komplett.se, om man nu handlar där).
Reser inte så mycket så har inte tagit hänsyn till hur bra kortet är som resekort, tex valutapåslag mm, så där kanske norwegian är bättre. Men cashback är bättre på komplett vad jag har förstått.