Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hypokrit
Det handlar inte om att "träna upp" ryggen. Diskbrock orsakas av onaturlig hållning under längre tid, vilket deformerar ryggraden, vilket i sin tur leder till att diskar kommer i kläm. Det enda sättet att motverka diskbrock är att förbättra din hållning. Detta kommer långsamt forma om ryggraden tills den är återställd till det normala läget.

I praktiken betyder detta att försöka sitta rakt när du sitter ner, håll ryggen rak när du går eller står, och ligg i en rak position på ryggen när du ligger ner. Du behöver inte vara överdrivet rak, och du ska inte spänna dig.

Att träna ryggmusklerna påverkar inte diskbrocket direkt, allt det gör är att göra det mindre jobbigt att ha en bra hållning. Men jag skulle inte fokusera på det om jag vore du, det kan skada ryggen i ditt nuvarande tillstånd att hålla på med övningar.

Jag har aldrig tränat i hela mitt liv och har dålig hållning. Fick ont i ryggen första gången när jag var 15år typ. Kunde varken sitta eller stå utan att gråta i en vecka typ.

Får ont i ryggen i perioder men då bara ländryggen så aldrig gått ner i benet.

Jag tänker att jag måste träna upp just för att då muskler för att orka ha bra hållning. Sitter jag rak i ryggen känner jag fort att jag blir jättetrött i ryggen.
Vet inte om det kan hjälpa med sån sele eller vad man säger för att hålla upp ryggen hjälper eller bara är dumt.

Ska inte träna nu utan när jag blir bra så får jag rådfråga sjukgymnast, en PT eller något.
Citera
2019-11-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Hur hade du gjort om du inte haft anhöriga som hjälpt dig?

Ingen aning. Så tacksam att jag har hjälp. Men hade man varit helt själv vet jag inte.

Finns inte hemkörning på matvaror här jag bor, så hade inte ens kunnat få mat.
Citera
2019-11-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Vet du om det är äkta eller falsk ischias du har? Falsk ischias kommer från sätesmuskulaturen Gluteus minimus. Googla "Gluteus minimus trigger point" för bild. Det som skiljer äkta ischias från falsk är att smärtan strålar hela vägen ut i tårna vid äkta ischias. Hur långt ut strålar din?

Det strålar ner till hälsenan. Så från skinkan, hela baksida lår och vad. Domnar lite i foten ibland men ingen smärta där. Är det falsk ischias då?

När läkare/sjukgymnast tryckt på ländryggen där jag hade ett diskbråck för flera årsedan gör det jätteont, och enbart på den punkten.

Ska rönrga ländryggen snart för att dom ska se.

Men om det är falsk, har det inte med diskbråck att göra?
Vad gör man om det kommer från sätesmusklerna?
Är det bättre eller sämre? Diskbråck läker ju. Men om det är falsk, vad händer då liksom?

Funderar om man ska gå till kiropraktorn eller naprapat, men vet inte om dom kan göra något.
Citera
2019-11-10, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Jag har fått ischias pga diskbråck i ländryggen och jag står verkligen inte ut mer. Har så jävla ont. Kan inte stå utan att det gör ont. Har jag duschat tex så gör benet fruktansvärt ont efter när jag lägger mig i sängen. Gråter av smärta vissa dagar. Utmanade smärtan för att handla för några veckor sedan, var nära och spy, svimma och blev kritvit i ansiktet, så intensiv är smärtan.

Jag kan inte laga mat, inte diska, inte handla. Ingenting. Jag bor själv men får hjälp av närstående med allt. Jag hatar egentligen att be om hjälp, vet att min närstående har mycket själv på jobbet och privat så jag känner mig som en börda.

Det börjar ta mer och mer på psyket. Jag älskar jul och är rädd att jag inte blir frisk innan 1a advent, flyttat till en större lägenhet så längtade efter att få inreda mm.
Smärtan förstörde hela min flytt. Behöver ny tvbänk men kan inte ens gå i affärer och kolla liksom.

Har fått tramadol för smärtan, 50mg 2 gånger om dagen. Vet inte om det är väldigt låg dos? Läkaren är rädd jag ska bli beroende och att jag är för ung typ.
Äter andra mediciner också, vet inte om det kan göra att tramadolen värkar mindre än den borde.

Varit sjukskiven i 1 månad och blir 1 månad till nu.
Jag orkar inte med smärtan.

Någon som har något tips? Någon övning som är bra?
Borde man gå till en naprapat som knäcker något?
Någon medicin som hjälpt?
Bör man ha värme? Kyla?
Jag ska inte sitta och sånt då diskbråcket trycks ihop och inflamationen ökar utan ska ligga ner. Men är det verkligen bra att bara ligga ner?

Uppskattar alla tips.
Tack på förhand!

På youtube finns en hel del övningar mot ischias.
Ligga på rygg och lyfta knäna mot
taket brukar vara en favorit
Citera
2019-11-10, 21:47
Medlem
Hej, vill passa på att tipsa lite eftersom jag genomlider (skiten nu) Diskbråck,

Har haft jätte problem att få hjälp av det sönderstressade sjukvården i Sveriges huvudstad.. helt galet dålig hjälp,

Ska försöka summera lite tips, för vet vilket helvete det är för vissa, men vissa har lindrigare symptom.

Diskbråck kan ofta ge stora problem på ischias nerven, ofta kraftiga strålningar i ena benet ända ner i foten,

(Har du problem att hålla dig/gå på toa så är det akuten som gäller, läkare gör även tester så du har känsel kvar m.m)

Mer biverkningar av skadan är att foten känns som den spårat helt, allt från muskelbortfall, domningar, kraftig värk i foten, så illa att man får svårt att gå, röra sig.

Tipsen är vad jag själv lärt mig, funkar nog för dom flesta, men jag är ingen läkare, så bättre att få hjälp av läkare, sjukgymnast, kiropraktor.

Jag fick ett bakslag för jag har böjt mig fram för mycket & dåliga övningar så fick krypa in på akuten,

Då finns det ”voltaren spruta som kan lindra riktigt bra, dock så har jag haft kvar symptomen i benet,

För att ta bort värsta smärtan så tycker jag citodon (kodien/morfin) tar udden av smärtan men nerver är svårt att lindra

I början var det bara ligga i sängen och försöka röra sig försiktigt för att hålla igång cirkulation, så fort det känns pytte lite bättre så är övningen Mckenzie (kolla upp!)

den enda som verkligen gör det bättre, för den centraliseras ischias strålningen tillbaka från benet till ryggen..
när det börjar ge effekt så ”kryper strålingen tillbaka upp från benet, då känns det mycket lättare att använda benet igen)

Paraflex - Muskeavslappnande hjälper mot spända muskler

Saroten - antidep, nervsmärta och hjälper till att sova lite bättre,

Diclofenak - voltaren tabletter antiflamatorisk, smärtlindring
(Ipren behövs inte om du äter denna)

Alvedon - för mig så tycker jag inget av dessa har varit smärtlindring, endast kodien/morfin tabletter har funkat, men är ju väldigt beroende framkallande, så undvik så fort du känner dig bättre.
+ trappa ner om du ätit länge

Jag har provat Tens - behandling - elstötar, gör inte ont, lite obehag men vänjer sig snabbt, kan lindra smärta + hjälpa kroppen med utsöndring av erdofiner /läkning

Stödstrumpor stabiliserar bra, för tappar rätt snabbt styrka & spänst

Ta det riktigt försiktigt, inga hastiga rörelser, undvik att böja ryggen framåt för inflammationen måste lägga sig, diskinhållet ”gelén” måste åka tillbaka, tar tid, även att kroppen ska läka,

Promenader är bra, tänk att kämpa men ska inte kännas värre att göra Mckenzie eller promenera, var med på små framsteg,

Det kan göra helvetes ont, vara sjukt frustrerande framförallt när det är svårt att få sjukvård, när det var som värst kunde jag inte röra ryggen, hade inget val så fick ringa akutläkare som gav mig voltaren spruta, kändes som sätta nyckel i låset.

Kämpa det kommer bli bättre, smärtlindring, promenader, försök vara aktiv för det blir deppigt och tuffare desto längre du blir i sängen.

Ta hjälp av, läkare, sjukgymnast, kiropraktor,

Mckenzie åter igen, börja med kudde under magen/bröstet sen ökar du till armbågarna, sen push ups, det ska kännas lättande, gör det inte det behöver du vila, kolla upp direkt!

Lider med er, för lider själv 🤯🙌
Senast redigerad av Ruffridaah 2019-11-10 kl. 22:11.
Citera
2019-11-10, 23:05
Medlem
Och Herregud, tycker synd om dig
Hade ischias i 2 år med daglig smärta i benet/ländryggen. Hade så jävla ont efter att jag kom hem från jobbet, till slut blev jag sneryggad för jag haltade fram för att dempa smärtan. Hemskt skit det där.

Det ända som hjälpte för mig var extrema mängder Voltaren, nästan så levern pajade. Jag hade turen att jag kunde sova på natten och då kunde kroppen slappna av och på morgonen var det okej, sen blev det värre och värre ju mer saker jag gjorde på dagen.

Sista tiden fick jag utskrivet väldigt starka muskelavslappnande grejor, skaffade "medecinsk" korset för att räta till ryggen, sjukskrev mig och gick på sjukgymnast

Sen efter 2-3 veckor släppte det.
Funkade för mig, garanterat inte för alla, önskar dig all lycka till med att det släppar
Citera
2019-11-10, 23:17
Medlem
Jag har 2 diskbråck, som utlöstes av en liten smäll. Idag är jag i stort sett återställd. Hade fruktansvärt ont i 4 månader och måttlig smärta i 3. Då var jag dock i så pass uselt skick att jag fick operation inplanerad, så du har förhoppningsvis mer tur än mig. Det som hjälpte var nog i slutändan tiden, nån vecka innan min operation så hade jag inte särskilt ont längre och avbokade den. Se till att träffa en bra sjukgymnast, jag fick leta mig igenom ett par innan jag fick en som passade mig. Upplevde smärtan sucessivt gå nedåt i takt med att jag blev starkare i bål och ländrygg och det är viktigt att hitta övningar som ej gör ont att genomföra. Tens hjälpte lite det också.

Vad gäller mediciner så stod jag på 400 mg tramadol och dag och det hjälpte mig tillräckligt för att jag inte skulle behöva sjukskriva mig mer än precis i början. Då är jag på kontor, något kroppsarbete var naturligtvis uteslutet. Hade också gabapentin innan tramadol (innan MR) då sjukvården verkade tycka att jag ljög initialt. När smärtan blev lugnare efter några månader gick jag över till gabapentin, 900 mg/dag i nån månad eller två tills jag var så pass smärtfri att jag bara tog en naproxen/diclofenak de gånger jag fick ont.

Det psykiska är jobbigt, känslan av att det inte kommer bli bra, att nu är det såhär det är. Att inte kunna träffa vänner. Att inte kunna ha sex. Men det går över, även om det inte känns så. Att understryka är att smärtan inte är farlig, det gör bara fördjävla ont. Försök röra dig för cirkulation.

Gå för fasen inte till någon som knäcker ryggen. Du kan mycket väl ha en diskförskjutning, om du nu inte har gjort MR men det låter det inte som, då kan du om du har otur gå hem med ett diskbråck istället. Inte att rekommendera.
Senast redigerad av drsten 2019-11-10 kl. 23:21.
Citera
2019-11-11, 03:23
Medlem

Se länktips, där visar han övningar du ska göra. Lycka till och krya på dig. Lider själv av falsk ishias (din låter som äkta) men det har blivit bättre nu. Hemsk smärta(svimmat en gång).
https://www.youtube.com/watch?v=9SKuFe2SERs
Citera
2019-11-11, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Det strålar ner till hälsenan. Så från skinkan, hela baksida lår och vad. Domnar lite i foten ibland men ingen smärta där. Är det falsk ischias då?

Svårt att säga över Internet. Din sjukgymnast får känns igenom den yttre delen av sätesmuskulaturen, gluteus minimus, för att se om smärtan ner i benet återskapas/förvärras av det. Då är det troligast falsk ischias, som innebär att en hållningsmuskel i sätet krampar ihop oftast som en kroppslig reaktion på stress.

För att se om det är äkta ischias så gör sjukgymnasten Lasegues test. Då ligger du på rygg och sjukgymnasten lyfter upp ditt ben en bit för att se om det återskapar symptomen. Sedan förstärker+avlastar man via nacke och fotled för att se att det verkligen är nervsystemet som är påverkat.

Även bra att du ska göra röntgen, MR förmodar jag. Då får man en bra överblick. Viktigt att veta att man får många "falska" fynd på en MR (Diskbråck har cirka var fjärde vuxen, smärtfri individ exempelvis). Men en läkare kan enkelt jämföra om ditt diskbråck stämmer överens med dina bensymptom.

Krya på dig!
Citera
2019-11-11, 06:37
Medlem
Promenader + saroten, enda som hjälpte mig över huvud taget.
Citera
2019-11-11, 08:09
Medlem
gubbhorans avatar
Kanske kan vara värt att testa lite övningar som naprapatjonas på Instagram tipsar om.
https://www.instagram.com/naprapatjonas/?hl=sv

Har inte haft problemen själv men tänker det kan vara värt ett test iallafall
Citera
2019-11-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
På youtube finns en hel del övningar mot ischias.
Ligga på rygg och lyfta knäna mot
taket brukar vara en favorit

Ska kolla upp, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in