Citat:
Det handlar inte om att "träna upp" ryggen. Diskbrock orsakas av onaturlig hållning under längre tid, vilket deformerar ryggraden, vilket i sin tur leder till att diskar kommer i kläm. Det enda sättet att motverka diskbrock är att förbättra din hållning. Detta kommer långsamt forma om ryggraden tills den är återställd till det normala läget.
I praktiken betyder detta att försöka sitta rakt när du sitter ner, håll ryggen rak när du går eller står, och ligg i en rak position på ryggen när du ligger ner. Du behöver inte vara överdrivet rak, och du ska inte spänna dig.
Att träna ryggmusklerna påverkar inte diskbrocket direkt, allt det gör är att göra det mindre jobbigt att ha en bra hållning. Men jag skulle inte fokusera på det om jag vore du, det kan skada ryggen i ditt nuvarande tillstånd att hålla på med övningar.
I praktiken betyder detta att försöka sitta rakt när du sitter ner, håll ryggen rak när du går eller står, och ligg i en rak position på ryggen när du ligger ner. Du behöver inte vara överdrivet rak, och du ska inte spänna dig.
Att träna ryggmusklerna påverkar inte diskbrocket direkt, allt det gör är att göra det mindre jobbigt att ha en bra hållning. Men jag skulle inte fokusera på det om jag vore du, det kan skada ryggen i ditt nuvarande tillstånd att hålla på med övningar.
Jag har aldrig tränat i hela mitt liv och har dålig hållning. Fick ont i ryggen första gången när jag var 15år typ. Kunde varken sitta eller stå utan att gråta i en vecka typ.
Får ont i ryggen i perioder men då bara ländryggen så aldrig gått ner i benet.
Jag tänker att jag måste träna upp just för att då muskler för att orka ha bra hållning. Sitter jag rak i ryggen känner jag fort att jag blir jättetrött i ryggen.
Vet inte om det kan hjälpa med sån sele eller vad man säger för att hålla upp ryggen hjälper eller bara är dumt.
Ska inte träna nu utan när jag blir bra så får jag rådfråga sjukgymnast, en PT eller något.