2007-11-28, 21:48
Medlem
En sak jag har funderat över är att om vi träffar på liv på en annan planet så kan där mycket väl finnas miljardtals eller miljontals olika sorters mikroorganismer varav många kan vara fullständigt livsfarliga för oss eftersom vi under hela vår evolution aldrig har kommit i kontakt med något liknande. I värsta fall kan mänskligheten utplånas.

Jag såg en serie på Kunskapskanalen om när européerna kom till Sydamerika och hur något indianfolk där (jag blandar alltid ihop azteker och incaindianer så vet inte vilka det var) fullständigt dukade under av sjukdomar som européerna förde med sig och då pratar vi ändå om folk som bor på samma planet. I serien hade de någon förklaring till varför inte motsatsen skedde också, d.v.s. varför inte européerna fick sjukdomar från indianerna men jag kommer inte riktigt ihåg det nu. Det var nog för att européerna hade varit mer utsatta för diverse farsoter genom att bo nära alla möjliga sorters djur (indianerna hade inte så många olika djur) och att européerna hade haft flera epidemier så som digerdöden där bara de som hade genetiskt skydd hade överlevt.
Citera
2007-11-28, 22:09
Medlem
Marcus__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian73
En sak jag har funderat över är att om vi träffar på liv på en annan planet så kan där mycket väl finnas miljardtals eller miljontals olika sorters mikroorganismer varav många kan vara fullständigt livsfarliga för oss eftersom vi under hela vår evolution aldrig har kommit i kontakt med något liknande. I värsta fall kan mänskligheten utplånas.

Jag såg en serie på Kunskapskanalen om när européerna kom till Sydamerika och hur något indianfolk där (jag blandar alltid ihop azteker och incaindianer så vet inte vilka det var) fullständigt dukade under av sjukdomar som européerna förde med sig och då pratar vi ändå om folk som bor på samma planet. I serien hade de någon förklaring till varför inte motsatsen skedde också, d.v.s. varför inte européerna fick sjukdomar från indianerna men jag kommer inte riktigt ihåg det nu. Det var nog för att européerna hade varit mer utsatta för diverse farsoter genom att bo nära alla möjliga sorters djur (indianerna hade inte så många olika djur) och att européerna hade haft flera epidemier så som digerdöden där bara de som hade genetiskt skydd hade överlevt.
Survival of the fittest...
Citera
2007-11-28, 22:17
Medlem
arvid89s avatar
Har inte läst igenom tråden, men har ingen berättat om Drakes ekvation?
Det är just den formeln som man räknar ut sannolikheten för utomjordiskt liv.
Den ser ut såhär:
N=R*f_p*n_e*f_l*f_i*f_c*L
Där

* R* = hur många nya stjärnor som årligen föds i Vintergatan
* fp = hur stor andel av dem som har planetsystem
* Ne = hur många planeter av samma typ som jorden det finns i genomsnitt i ett planetsystem
* fl = den andel planeter av samma typ som jorden där det föds liv
* fi = den andel planeter där livet utvecklar sig och blir intelligent
* fc = den andel planeter där det intelligenta livet uppnår en hög teknologisk nivå
* L = den teknologiska civilisationens genomsnittliga livslängd i år
* N = antalet utvecklade civilisationer i Vintergatan i varje ögonblick
Citera
2007-11-28, 23:13
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian73

Mja, bakterier och virus är farliga för oss människor då dom evolverat för att leva i våra kroppar. En utomjordisk motsvarighet skulle inte ha något där att göra och skulle inte ha en chans att leva i våran miljö. Vi har haft miljoner år på oss att anpassa oss till våran miljö och sjukdomarna vi får har evolverat tillsammans med oss för att kringå våra naturliga försvar.
Indianerna var perfekta mål för dessa sjukdomar då deras kroppar var perfekta miljöer samtidigt som dom helt saknade försvar då dom aldrig exponerats tidigare.
Våra mikroorganismer skulle inte ha en chans i deras miljö och deras skulle inte vara farliga för oss. Tror jag iaf... vi får se.

arvid89: Problemet är att man kan stoppa in vad man vill i ekvationen för att få önskat resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in