2019-11-08, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aoaz
Fel korta föräldrar korta barn!

Och alla är alltid ett medelvärde av sina föräldrar? Det har ALDRIG förekommit att någon blir längre än sin far?

Om pappa är 180, och mamma är 170 så blir man ALLTID 175 precis?

Då borde väl alla vara lika långa nu, om man gör om den där operationen tillräckligt många gånger. Hur många år har människan funnits?

Det är inte fullt så lätt.
Citera
2019-11-08, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus.Andersson
Antyder du att Albert Einsteins föräldrar var somalier?

Självklart är det PRECIS det jag menar.
Citera
2019-11-08, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Spelar i princip noll roll. All forskning
Tyder på att IQ inte går att träna upp och är genetiskt kodat redan vid födseln. Det är således ärftligt efter föräldrarna.

Men visst kan detsäkert hända att ett barn får högre IQ än sina föräldrar, även om det förmodligen är ytterst ovanligt. Ungefär som när svarta föräldrar får vita barn.

Du har en viss aspekt med svält också. Ett undernärt barn utvecklas inte till sin fulla potential, varken i längd eller iq.
Citera
2019-11-08, 22:01
Medlem
Till viss del handlar intelligens om vilken omgivning man växer upp i och vilka upplevelser man är med. Hjärnan är likt muskler något som behöver stimulans och träning för att utvecklas.

Sen har man ju såklart försprång om man har goda gener.

Vissa människor är också smarta inom vissa områden så ibland kan olika val i livet ge dig skjuts om du väljer rätt.
Citera
2019-11-08, 22:29
Medlem
I det långa loppet spelar miljön en mycket viktig del i det hela.
I ett hårt och ogästvänligt klimat överlever bara de som kan anpassa sig på på bästa sätt. Detta sållar naturligt ut de med låg iq.

I områden som inte kräver hög anpassning överlever även de med låg iq och skapar således dåliga förutsättningar till att få barn med hög iq.
Ganska simpelt.
Dock får man inte säga denna sanning högt eftersom det i mångas öron är rasism.
Citera
2019-11-08, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Du har en viss aspekt med svält också. Ett undernärt barn utvecklas inte till sin fulla potential, varken i längd eller iq.

Det finns det inte heller stöd för. Då blir det svårt att förklara varför tex nordkoreanerna, vilka levt under svår svält i många decennier, har lika hög genomsnittlig IQ som sydkoreanerna. Alla länders befolkningar har mer eller mindre levt under svält utan att det påverkar den genomsnittliga IQn.

Jag tänka mig att ett barn eventuellt inte skulle nå sin redan kodade IQ vid en extrem svält, alltså till den grad att det stannar i både växt och utveckling. Eller kanske vid en svår infektion. Men dennes kodade DNA, med tillhörande IQ, kommer forfarande föras vidare till sina avkommor.

Korrelationen mellan IQ och etniska folkgrupper är reell. Likaså länders välstånd och genomsnittlig IQ. Det kommer vi aldrig kunna ändra på mycket vi än försöker och nödgas förhålla oss till förr eller senare.

Etniska europeer och östasiater är tex de enda folkgrupperna som snittar över 100. Det förklarar deras samhällen.

Man behöver dock inte se andra folkgrupper som mindre värda för den sakens skull. De är bara annorlunda och kanske besitter helt andra goda egenskaper mer. De kanske helt enkelt inte passar in dessa samhällen fullt ut, lika lite som vita skulle passa in i afrikans samhällen. Det kanske är så enkelt.

Därför måste européer verkligen fundera om de vill fortsätta öppna gränserna för 3e världen om de vill fortsätta ha det samhälle de har. Östasiaterna har redan förstått det för länge sedan, men de har ju också lite högre IQ.
Citera
2019-11-08, 22:56
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Barn brukar oftast likna sina föräldrar väldigt mycket till beteende och intelligens. IQ är till hälften ärftligt och till hälften baserad på den yttre miljön. Men ponera att två kaozföräldrar får ett barn. Vi snackar föräldrar som hoppade av skolan och var kriminella som unga och ofta arbetslösa och var allmänt stökig. Finns det någon chans att barnet blir helt olik föräldrarna och blir en intelligent person som studerar vidare på universitet? Finns det några sådana fall? Har ni några anekdoter?

Skulle vara kul att höra om sådana fall iallafall.

Ja, det kan de!
Citera
2019-11-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Haha! Klockrent skrivet.

Tänkte skriva ett långt inlägg om att uppfostran är betydligt mycket viktigare när det kommer till att utveckla intelligens (som man möjligtvis har anlag för).

Det är roligt att se svenskar skratta åt kreationister is USA för dom tror att jorden är 3 000 år gammal medans dom själva är biologiförnekare. Sverige är ett absurt land.
Citera
2019-11-08, 23:34
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
IQ är till stor del ärftligt, iaf i större utsträckning än miljön(enligt nya studier) men gamla studier menar att miljö och ärftlighet är lika stor påverkan. Att miljön och uppfostrande har mer påverkan än genetiska anlag är ett jävligt blå-pillat tankesätt. Det har påvisats med studier på tvillingar som växt upp på olika platser, eller på adoptivbarn där IQn var mer korrelerad med föräldrarnas IQ än adoptivföräldrarna.

https://ghr.nlm.nih.gov/primer/traits/intelligence

Däremot så kan såklart spontana mutationer uppstå vilket ger upphov till svag- eller starkbegåvade men två föräldrar kommer i regel få barn som är som deras egna intellekt, och även deras föräldrars intellekt.

Ungefär så skulle jag ha skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Kolla med Stefan Lövfven? Varför tvångssteriliserades svagsinta, tattare och zigenare av sossarna fram till början på 70talet?
Troligtvis pga. den rasbiologi som sossarna drog i gång på 30talet. Där upptäckte man att efterblivna fick efterblivna barn, tattare och zigenare fick kriminella barn mm, mm.

Steffe kommer säkert att blåneka, skylla på att det var SD och hävda Arnstad och Expo som källa....

Själv är jag övertygad! Som förälder på 80 talet såg jag flera fall av efterblivna föräldrar med svagbegåvade barn. Det var människor som på nåt vis gått under radarn och sluppit steriliseringen...

Hur illa den än låter så var nog det programmet inte så dumt ändå.
Citera
2019-11-08, 23:37
Medlem
Citat:
Barn brukar oftast likna sina föräldrar väldigt mycket till beteende och intelligens. IQ är till hälften ärftligt och till hälften baserad på den yttre miljön. Men ponera att två kaozföräldrar får ett barn. Vi snackar föräldrar som hoppade av skolan och var kriminella som unga och ofta arbetslösa och var allmänt stökig. Finns det någon chans att barnet blir helt olik föräldrarna och blir en intelligent person som studerar vidare på universitet? Finns det några sådana fall? Har ni några anekdoter?

Att någon är kriminell utesluter väl inte att denne är intelligent? Du kan ha hög IQ, men du är en rastlös unge och med en personlighet som gör att du vill testa gränser och söka adrenalinkickar. I rätt miljö blir du bergsbestigare, djuphavsdykare och fallskärmshoppare, i fel miljö blir du bankrånare. Jag tror inte att det är så många utvecklingsstörda som är yrkeskriminella, nej, jag inbillar mig att kriminella har tämligen normal intelligens, men mer åt det gatsmarta hållet än det akademiska.
Därför är det inte så konstigt om de kan få en högintelligent unge, på samma sätt som hederligt arbetande människor med normal IQ kan råka få det. Ett sådant litet barn måste dock ha förmåga att gå emot sitt sociala arv och hitta förebilder som visar vägen för att utvecklas i en annan riktning än föräldrarna.
Citera
2019-11-09, 00:00
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Har miljön så stor inverkan då?

Jag skulle aldrig adoptera en unge. Vem vet vilka skitgener man skulle få dras med då?
Tänk så blir ungen med skitgener statsminister då?
Citera
2019-11-09, 00:04
Medlem
Citat:

Jag är inte precis någon Einstein men är smartare än mina föräldrar, ca 115 i IQ. Mitt äldre syskon är dock stråt vassare och klarade Mensa-provet (även om hen inte var intresserad av medlemskap). Så båda barnen har utan tvekan överstigit föräldrarna, även om jag drog det kortare strået.

Våra mor och farföräldrar var till 75% än värre, så det måste varit hyfsat ressesiva gener som vaknade till liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in