2019-11-08, 13:58
Medlem
Jag har läst att under missväxtåren i jordbruket på 1800-talet, så var det så kärvt, att folk,
på något sätt var tvugna att utvinna, jag tror stärkelsen ur vanliga trädstammar.
För att på det sättet kunna få ihop en deg man gjorde bröd på.

Nu undrar jag, om det finns någon som har smakat sånt bröd? Och hur smakar sånt?
Senast redigerad av pk2 2019-11-08 kl. 14:06.
Citera
2019-11-08, 14:18
Medlem
Lowlyfes avatar
Mjöligare ljusungsbröd, ish. Åt det i Norrland en gång, från ett litet lokalt bageri.

Väldigt gött var det!
Citera
2019-11-08, 14:21
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag har läst att under missväxtåren i jordbruket på 1800-talet, så var det så kärvt, att folk,
på något sätt var tvugna att utvinna, jag tror stärkelsen ur vanliga trädstammar.
För att på det sättet kunna få ihop en deg man gjorde bröd på.

Nu undrar jag, om det finns någon som har smakat sånt bröd? Och hur smakar sånt?

Jag har smakat en gång för länge sen. Nån hade experimenterat genom att blanda ut lite mjöl med nedmald mellanbark från nåt träd.
Det smakade konstigt och fastnade i gommen. Inget man äter frivilligt. Men de höll ju på att svälta ihjäl.
Citera
2019-11-08, 14:27
Medlem
Strychnos avatar
Det var kambium från gran, tall m.fl träd som användes, dvs innerbarken(alltså inte trä/veden).
Det torkades och maldes till ett mjöl, och blandades med sädesmjöl.

Jag har ätit det, det smakar lite träigt(surprize surprize! ) lite surt och beskt, men det är inte äckligt, smakar inte som bröd gjort på bara sädesmjöl.

Man kan även grilla kambiumflisor och äta som "survival-snacks" i skogen, smakar givetvis träigt det med, men det innehåller kalorier, och kan ätas i nödsituation, finns ju inget särskilt annars att äta i naturen på vintern(som är lättåtkomligt).
Citera
2019-11-08, 20:11
Medlem
KansasCityFagots avatar
I Norrland blandade nybyggarna också in lav (jag tror det var renlav och skägglav) i brödet. Lav innehåller både kolhydrater och protein så det var ett bra substitut för mjöl när frostknäpparna kom så tidigt som i juli och förvandlade det omogna kornet till svarta, slemmiga och ihåliga skal.

Det finns möbler kvar från den tiden på museer som har spår av bitmärken från barn som var så desperata av hungern att de tuggade på trämöblerna. Samtidigt strök det bortsprungna renar runt stugorna som man inte kunde skjuta, ens för att undgå svältdöden, för då kom lappfogden och slängde nybyggaren i finkan.

Nåja, som redan nämnts så finns det barkbröd att köpa av små bagerier som kör små serier. Detta bröd ska självklart avnjutas med stekflott och en kopp kaffesurr av rostad råg eller cikoria.
Citera
2023-03-17, 01:37
Medlem
Testade för några år sedan, nån bakade barkbröd, helt otroligt, skalade bark från träden och knådade ihop degen, smaksatte med salt, gräddade, så nog var det fibrer allt o hårt.

Fakta; Barkbröd var en förr, under missväxtår och hungersnöd i bland annat Nordens fattigare trakter, ofta bakad brödsort, som vanligen bestod av en blandning av barkmjöl av tall, men även av björk, alm, lind med flera, samt råg- och/eller vetemjöl.
Citera
2023-03-17, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det var kambium från gran, tall m.fl träd som användes, dvs innerbarken(alltså inte trä/veden).
Det torkades och maldes till ett mjöl, och blandades med sädesmjöl.

Jag har ätit det, det smakar lite träigt(surprize surprize! ) lite surt och beskt, men det är inte äckligt, smakar inte som bröd gjort på bara sädesmjöl.

Man kan även grilla kambiumflisor och äta som "survival-snacks" i skogen, smakar givetvis träigt det med, men det innehåller kalorier, och kan ätas i nödsituation, finns ju inget särskilt annars att äta i naturen på vintern(som är lättåtkomligt).
Ja det är träigt Men så sjukt gott bröd (blandat med vetemjöl) över en öppen eld när man vant sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in