2019-11-08, 13:37
Medlem
Hej, jag vill lära mig Filemaker som privatperson. Var hittar jag bra utbildningar? Vad har ni gått som ni kan rekommendera?
Citera
2019-11-11, 12:47
Medlem
Jag lärde mig det allra mest elementära själv en gång i tiden. Har gjort diverse databaser för inventarier, musiksamlingar, tjänstgöringsrapporter, men aldrig brytt mig om (eller behövt) att gå vidare.

Om du har programpaketet för Filemaker Pro så ingår där ett antal exempel och mallar, tror där finns en väldigt basic introduktionsfilm också. En god början. Mallarna kan man ju göra om efter eget behov.

Om du sedan går in på https://www.filemaker.com/se/ så finns där ytterligare några webkurser man kan studera. Kolla också om det finns några webinars eller events nära dig som du kan gå på. Åtminstone förr så var eventsen gratis.

Sen finns förstås Internet: sök t.ex. på "Learn FileMaker Pro". Det dyker förstås upp både stort och smått. Finns en hel del på Youtube också, en del mer allmänt, annat väldigt avancerat och speciellt.

Glöm inte heller det gamla vanliga biblioteket. Det finns några stycken läroböcker i FileMaker Pro på svenska och naturligtvis ännu fler på engelska. De svenska böckerna är några år gamla, men grundfunktionerna är desamma, ibland har vissa kommandon bytt plats mellan menyerna, men i stort sett tror jag att de fortfarande duger som introduktion.

Jag vet inte om de stora studieförbunden har några kurser, kolla i vårens kataloger när de kommer.

Sen finns det säkert företag som har kurser i FileMaker, men det får du googla själv.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in