2019-11-05, 23:55
Bannlyst
Har gått på soc i flera år och nu kommer jag få min första lön som kommer bli exakt 20 000 kronor efter skatt.

Eftersom jag är timmis och aldrig vet hur mycket jobb jag kommer få hur ska jag tänka då ekonomiskt?

Kan jag bränna alla 20 000 på en månad eller måste jag fortfarande leva som jag gjorde på soc?

Verkar som att jag kommer vara tvungen att gå till soc nån månad jag inte får ihop timmarna så jag misstänker att de kommer säga att jag borde ha klarat mig på "min lön" och lagt undan.

Finns det nån som har varit i samma situation? Hur gjorde ni, vad hände, vad sa soc?

Känns riktigt kasst att få lön men fortfarande leva som soc fall.
Senast redigerad av TrixNe 2019-11-05 kl. 23:57.
Citera
2019-11-05, 23:57
Medlem
maxatdunders avatar
Du kommer bli återbetalningsskyldig, ha så kul med den biten!
Citera
2019-11-05, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Du kommer bli återbetalningsskyldig, ha så kul med den biten!

Vad pratar du om? Du skrev lite för snabbt.

Jag har inte fått soc bidrag eller tänker tigga om en just nu eftersom jag får lön.
Citera
2019-11-06, 00:00
Medlem
Spara, om inte annat för att slippa huvudvärken att ha med. Nötterna på soc att göra.
Citera
2019-11-06, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Har gått på soc i flera år och nu kommer jag få min första lön som kommer bli exakt 20 000 kronor efter skatt.

Eftersom jag är timmis och aldrig vet hur mycket jobb jag kommer få hur ska jag tänka då ekonomiskt?

Kan jag bränna alla 20 000 på en månad eller måste jag fortfarande leva som jag gjorde på soc?

Verkar som att jag kommer vara tvungen att gå till soc nån månad jag inte får ihop timmarna så jag misstänker att de kommer säga att jag borde ha klarat mig på "min lön" och lagt undan.

Finns det nån som har varit i samma situation? Hur gjorde ni, vad hände, vad sa soc?

De (soc) tittar på dina inkomster tre månader tillbaks.
Om vi enkelt räknar med att du får 10 000 kr i försörjningsstöd så blir det ungefär så här (tror jag):

Månad 0 10 000 kr i bidrag
Månad 1 20 000 kr i lön (överskott 10 000)
Månad 2 20 000 kr i lön (överskott 10 000+10 000=20 000)
Månad 3 9 000 i lön + 0 i bidrag pga överskott tidigare
Månad 4 6 000 i lön + 0 i bidrag pga av överskott mån 2
Månad 5 7 000 i lön + 3 000 i bidrag då alla överskott bär vara borta pga 3 månader bakåt
Citera
2019-11-06, 06:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Jo det måste suga rejält att eventuellt hamna i situationen igen när du nu väl jobbar. Detta kommer säkert visa sig vartefter du hinner jobba ett par månader men fram till dess och för att säkra att du inte behöver "jobba i onödan" så finns alltid alternativet att spara i madrassen. Det är ändå nollränta på de flesta sparkonton och stoppar du undan ett litet överskott hemma i cash varje månad så syns inte dessa pengar om 3-4 månader.

När tillräckligt lång tid passerat och du känner dig någorlunda säker på hur stor inkomsten i snitt blir kan du sätta in pengarna på banken igen och starta ett månadsparande i billiga indexfonder exempelvis.

Banken är tvungen att ställa frågor om var pengarna kommer ifrån, så det kan vara vits i att spara bankomatkvittona för framtida redovisning - bara att säga som det är, du var osäker på din inkomsts stabilitet.
Citera
2019-11-06, 10:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Du har väl gått med i a-kassan? Om du lyckas jobba minst 80 tim. /mån i ett halvår så skall du ha rätt till ersättning från alfakassan istället som inte kollar ditt kontoutdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in