• 5
  • 6
2019-11-07, 11:02
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeyahoo
Jag r tveksam om jag kan f ett samlingsln... Har precis ftt det ena lnet som jag spelade bort. Och har ca 10 kreditupplysningar. Men ja det hade verkligen rddat mig... Ngon bank att rekommendera?

10k ver r inte illa, kunde vara mkt vrre s bra att du vaknat i tid.
Hursom. Vnta ut frfrgningarna frsvinner och se till att kreditkort r outnyttjade s ska du se att du fr ett mkt bttre ln framver.
Citera
2019-11-07, 14:19
Medlem
r det ngon anledning till att din sambo bara jobbar deltid? Kan hon g upp lite? Ta extra pass/extrajobb utver deltidsjobb? Eftersom du tar en proportionellt strre del av hushllsekonomin skulle det underltta om hon drog in mer, s du fr kvar mer i plnboken varje mnad.

Framgr inte vad du jobbar med, men kan du ta extrapass/vertid/extrajobb utver ditt vanliga jobb?

Ring/boka mte med din "huvudbank", dr du har lnekontot mm och frklara lget. Bertta att du skt hjlp fr spelandet och att det inte kommer hnda igen osv osv osv. Frga om det gr att lsa bort all skit och samla allt hos dom. ven om dom hnvisar till internetanskan s r det bra att snacka med dom innan, d det ofta r mjligt fr rdgivaren att g in och gra manuell handplggning i systemet. Skulle frmodligen ge avslag direkt annars. Vrt ett frsk...

Har du mjligtvis kreditkort som inte anvnds? Avsluta s fort som mjligt, fr det stjl utrymme fr din totala lnevolym, oavsett om det r utnyttjat eller inte. Om du r osker p om det ligger ngon gammal kredit p dig kan du g in p minuc.se. Dr kan du ta en uc p dig sjlv, tror det kostar 20-30 kr, d ser du varenda kredit du har och vilket fretag.

Det hr lser du, det kommer ta lite tid bara.

Edit: en egen upplysning p min UC syns inte fr bankerna nr dom gr en kreditkoll p dig.
Citera
2019-11-07, 17:22
Medlem
Till TS

Om du tror att lnet p 140Kkr r betalt p 6 r s har du missfrsttt det rejlt.

P 6 r har du bara betalt tillbaka lite drygt 50000 kr p lnet. Resten har gtt till den skyhga rntan.
Citera
2019-11-07, 21:59
Medlem
Varfr inte be din sambo ska om ett samlingsln och att du str som medskande, eller tvrtom, s kar chanserna att f ett samlingsln beviljat. Ni fr ta den rnta ni fr s lnge det r under 22%!
Om det inte gr provar du bara om ett r som andra har skrivit.

Du mste slja datorn och kpa en billigare.

Om du har ett billn p 55 000 kr och om vrdet bara r 40 000 borde du inte slja den fr du mste betala mellanskillnaden p 15 000 kr direkt. Behll drfr bilen!

Oavsett om du gr ngot av det jag har freslagit eller inte mste du betala MINST 5000 av de 10 000 som blir ver till lnen. Gr vad du kan fr att undvika att betala till de lnen med 8% rnta och fokusera p att betala s mycket som mjligt p lnet med 22% rnta.
Senast redigerad av Copinha 2019-11-07 kl. 22:01.
Citera
2019-11-07, 23:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Slj dator och bil om den inte mste finnas pga jobb. D har du ca 60 000kr att peta in.
Ta bort netflix och spotify och g ven igenom el, bredband och telefoner. Gr skert att gra ngon hundring dr ocks.
Nu till det jobbiga, ett djur r en lyxvara och tyvrr har du inte rd att ha kvar detta, lmna bort eller slj, kanske kan ni lmna till ngon i nrheten s ni fortfarande kan trffa djuret d och d. Att ha djur r tyvrr vldigt dyrt och kan springa ivg och bli enormt dyrt om olyckan r framme.

Du br kunna lsa lnet p ett par r och sen brja njuta och bygga upp ert liv igen.
Citera
2019-11-08, 03:23
Medlem
Tror att TS trollar, har man 10.000kr kvar med s mycket skulder s r det bara att lgga en stor del av detta p att betala av skulderna. Sen sitta och sga att man behver netflix och spotify nr man ber om hjlp fr att lsa sina skulder r bara patetiskt.
Jag har haft skulder p som mest 1.547.365kr (hur och varfr r inte relevant)
Jag slde allt jag kunde, bilar, dator, tv-spel, sommarstugan, precis allt jag kunde.
Nu r jag skuldfri sedan tre r tillbaka och har lyckats kpa en bil, bt och sommarstuga.
Vill man s kan man men vill man bitcha om Netflix och Spotify s har man inte viljan och inte heller om man har 10K ver och inte inser att den strre delen av det ska g till att betala sina skulder
Citera
2019-11-08, 04:13
Medlem
Haajibs avatar
Du fr inte 40k fr en begagnad dator
Citera
2019-11-10, 21:49
Medlem
Joeyahoos avatar
Hej p er alla igen,

Lite uppdaterad info. Jag har stngt av mig sjlv frn Spotify, Netflix och ven mitt tv-abonnemang.
Detta innebr att vi kommer spara ca 7000kr p ett r i alla fall vilket alltid r ngot.
Jag kommer ven antagligen slja antingen datorn eller bilen. Men kommer troligen bara vlja en grej av dom eftersom det gr fr ont i mig att slja bda. Min sambo och jag har halverat vra matkostnader. Istllet fr 4000kr i mnaden ska vi lgga fr endast 2000kr.
Vi har ven bestmt kpstopp fr oss bda (vilket r rtt sjlvklart frsts). S inga mer ondiga saker eller prylar. All reklam slnger vi och mail-utskick har jag avregistrerat mig ifrn.

Vi ska frska betala in ca 5000-7000 varje mnad s vi fr bort lnet s fort som mjligt. Kan bli s att vi fr ta ett nytt samlingsln om 6-12 mnader med tanke p att rntan ligger p 22% i det lnet jag har nu vilket r p tok fr hgt...
Om ni har ngra mer tips r det bara att sa p. Annars fr jag verkligen tacka fr allas hjlp.

PS: Jag tar fortfarande spelmissbruk p stort allvar och drfr har jag hrt av mig till Stdlinjen fr spelmissbruk. Fr se vad det hela leder till. Min familj och min sambo finns ven som stort std fr mig just nu s det gr s att jag knner mig trygg. Har ven pbrjat ny hobby och frsker verlag inte vara s mycket vid datorn om dagarna.
Citera
2019-11-11, 11:18
Medlem
cavvemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeyahoo
Hej p er alla igen,

Lite uppdaterad info. Jag har stngt av mig sjlv frn Spotify, Netflix och ven mitt tv-abonnemang.
Detta innebr att vi kommer spara ca 7000kr p ett r i alla fall vilket alltid r ngot.
Jag kommer ven antagligen slja antingen datorn eller bilen. Men kommer troligen bara vlja en grej av dom eftersom det gr fr ont i mig att slja bda. Min sambo och jag har halverat vra matkostnader. Istllet fr 4000kr i mnaden ska vi lgga fr endast 2000kr.
Vi har ven bestmt kpstopp fr oss bda (vilket r rtt sjlvklart frsts). S inga mer ondiga saker eller prylar. All reklam slnger vi och mail-utskick har jag avregistrerat mig ifrn.

Vi ska frska betala in ca 5000-7000 varje mnad s vi fr bort lnet s fort som mjligt. Kan bli s att vi fr ta ett nytt samlingsln om 6-12 mnader med tanke p att rntan ligger p 22% i det lnet jag har nu vilket r p tok fr hgt...
Om ni har ngra mer tips r det bara att sa p. Annars fr jag verkligen tacka fr allas hjlp.

PS: Jag tar fortfarande spelmissbruk p stort allvar och drfr har jag hrt av mig till Stdlinjen fr spelmissbruk. Fr se vad det hela leder till. Min familj och min sambo finns ven som stort std fr mig just nu s det gr s att jag knner mig trygg. Har ven pbrjat ny hobby och frsker verlag inte vara s mycket vid datorn om dagarna.

Ackord avbetalningar kanske ngot lneinstitut gr med p?
Men det brukar inte fungera p s frska ln som du har.
Bara s du vet om det, Riksbanken kommer eventuellt hja styrrntan i December. Det kommer innebra att rntelget fr dig blir smre. Svida du inte har fast rnta p lnen.

S mitt egentliga rd r att frska frhandla till dig lgre rnta. Speciellt med tanke p att styrrntan inte kommer g ner, snarare uppt i framtiden.
Citera
2019-11-12, 07:24
Medlem
Joeyahoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Ackord avbetalningar kanske ngot lneinstitut gr med p?
Men det brukar inte fungera p s frska ln som du har.
Bara s du vet om det, Riksbanken kommer eventuellt hja styrrntan i December. Det kommer innebra att rntelget fr dig blir smre. Svida du inte har fast rnta p lnen.

S mitt egentliga rd r att frska frhandla till dig lgre rnta. Speciellt med tanke p att styrrntan inte kommer g ner, snarare uppt i framtiden.

Man kan nog inte frhandla om rntan tyvrr i mitt fall.. Men trkigt ja att den hjs...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in