2019-11-02, 11:16
Medlem
Tjenare,

Jag märkte i somras att vår Yamaha utombordare drar otroligt mycket olja. Nu när jag plockade up den för vintern så undersökte jag det hela och det verkar som om oljan läcker ut. Det är inte oljetanken som läcker eller tuben heller för den delen. Läckaget verkar vara runt själva oljepumpen.

Jag har funderat på att koppla ur oljepumpen, istället för att laga skiten, och blanda olja direkt i soppan. Jag har läst lite på olika forum hur man ska gå till väga men hittar ingen lösning. Min tanke var att fylla på med olja men strypa tuben. Så att den inte larmar om oljebrist. Men jag blir lite orolig om oljepumpen fortsätter gå torr om det kan innebära skador.

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2019-11-02, 12:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Här är en film som visar hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=jxb1uoS1TVw
Verkar rätt enkelt.
Citera
2019-11-02, 15:20
Medlem
Tack!

Jag kollade lite på den videon. Men tror du att det skulle funka bra att bara strypa tuben till oljepumpen och hålla olja i oljetanken? Så förbigår man att den vill larma. Då slipper man plocka isär apparaten tänker jag.

Det jag är orolig över är drivaxeln till pumpen, om den kommer att skapa problem när det inte passerar någon olja.
Citera
2019-11-03, 13:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyxe92
Tack!

Jag kollade lite på den videon. Men tror du att det skulle funka bra att bara strypa tuben till oljepumpen och hålla olja i oljetanken? Så förbigår man att den vill larma. Då slipper man plocka isär apparaten tänker jag.

Det jag är orolig över är drivaxeln till pumpen, om den kommer att skapa problem när det inte passerar någon olja.
Nej det är inte bra. Jag vet inte precis vilken typ av pump som används men det är säkert någon sorts förträngningspump. Sådana kan ge stort vakuum och högt tryck om de kör mot stängt in-/utlopp. Dessutom kan pumpen skadas av att gå utan smörjning. Jag skulle kunna tänka mig att det funkar om man fyller på lite olja i pumpen och drar en kort slang som bara förbinder pumpens inlopp och utlopp. Då kan oljan snurra runt i pumpen och det blir inget obehagligt tryck någonstans.

Sedan måste du täppa där oljan annars skulle in i motorn så det inte suger tjuvluft där.

Har du dock en läcka i pumpen så är den kanske snart tom på olja och kan skära så det vore bättre att koppla ur drivningen pumpen, det verkade ju inte heller så svårt.
Citera
2019-11-22, 23:07
Medlem
Detta påminner mig om en 1973 Yamaha AS3 125cc som jag fick av förra ägaren för den hade skurit två gånger.
Jag renoverade motorn, nya ramlager, kolvar osv och oljepumpen verkade fungera.
Körde den till skolan och kom halvvägs hem och sedan skar motorn!,(gick i nian).

Jag slängde den i diket och en polare köpte den för 400 spänn och sedan hade den cykeln rullat klart.

Erfarenheten som jag har nu och inte visste då är att en motor som varvar runt 12k-14k RPM kan inte lita på en usel oljepump, men 4 procent olja i soppan gör det.

Ta bort oljepumpen om du kan, den drivs förmodligen av en axel genom en packbox men spara axeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in