2019-11-01, 22:51
Medlem
toydolls avatar
Ok... frågan är inte riktigt så dum som den låter, tro mig.

Jag var nyss och besiktigade bilen och blev underkänd eftersom min bil har en avtagbar dragkrok men enligt ”registret” ska det vara en fast dragkrok. Han visade mig sin dator där det stod att min bil har en ”kula” vilket enligt honom betyder att den är fast, annars hade det stått någonting annat som jag glömt bort vad det var. På registreringsbeviset står det även där ”kula” under kopplingstyp.

Jag ser dock två problem med det:
1. Det här är tredje gången som jag besiktigat bilen utan att ha fått en liknande anmärkning. Oklart hur många gånger den besiktigats av tidigare ägare med samma avtagbara krok. Varför har inte de sagt något de tidigare gångerna? Har de bara varit snälla och inte brytt sig om formalia?
2. På www.car.info så står det väldigt tydligt ” Dragkrok - Avtagbar”. Jag vet inte vart car.info får sina uppgifter men det känns ju konstigt om de har tillgång till andra uppgifter än trafikverket (eller vilket register nu bilbesiktningen använder sig utav).

Till huvudfrågan:
Betyder ”krok” på registreringsbeviset verkligen att den måste vara fast?

Sidofrågor:
Var får car.info sin information ifrån? Tänker främst på att de vet om att min bil har en avtagbar krok.
Någon som har koll på vad det kostar att registrera om bilen så att det står i papperna att den är avtagbar?

(En liten sidnotis är att ena däcket hade en skada som gör att den måste bytas, vi märkte då att alla däcken var mer än tio år gamla. Lite konstigt eftersom bilhandlaren jag köpte bilen ifrån sa att de var nya när jag fick de tillsammans med bilen för 2,5 år sedan. Visst såg de oanvända ut men att kalla däck som stått åtta år för nya är ju ren lögn med tanke på dess hållbarhet...)
Citera
2019-11-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Jag var nyss och besiktigade bilen och blev underkänd eftersom min bil har en avtagbar dragkrok men enligt ”registret” ska det vara en fast dragkrok. Han visade mig sin dator där det stod att min bil har en ”kula” vilket enligt honom betyder att den är fast, annars hade det stått någonting annat som jag glömt bort vad det var. På registreringsbeviset står det även där ”kula” under kopplingstyp.

"Demonterbar" är det väl som ska stå.

Citat:
1. Det här är tredje gången som jag besiktigat bilen utan att ha fått en liknande anmärkning. Oklart hur många gånger den besiktigats av tidigare ägare med samma avtagbara krok. Varför har inte de sagt något de tidigare gångerna? Har de bara varit snälla och inte brytt sig om formalia?

KAN ha varit så att tidigare besiktare insett hur futtigt det så kallade "felet" varit och bara kollat att kroken fungerade och bjussat på att inte sätta underkänt på det. KAN också varit så att de helt enkelt missat att läsa ordentligt och bara kollat att det avtagbara dragets funktion.

Citat:
(En liten sidnotis är att ena däcket hade en skada som gör att den måste bytas, vi märkte då att alla däcken var mer än tio år gamla. Lite konstigt eftersom bilhandlaren jag köpte bilen ifrån sa att de var nya när jag fick de tillsammans med bilen för 2,5 år sedan. Visst såg de oanvända ut men att kalla däck som stått åtta år för nya är ju ren lögn med tanke på dess hållbarhet...)

Bilhandlare äro djävulens avföda... Däck brukar dock sällan bli liggande i åtta år på någon hylla. Kan det ha varit ihopplockade gamla, men helt orullade, reservdäck månne?
Citera
2019-11-02, 03:54
Medlem
En tanke som gammal däckgubbe: sällan har jag sålt däck till någon kund som varit tillverkade samma dag.
Citera
2019-11-02, 09:08
Medlem
zixls avatar
Okej nu blir det intressant ;-), hos transportstyrelsen så står det kula på min bil och det har mig veterligen bara varit avtagbart drag på min bil, i alla fall så länge som jag har ägt den och de har inte påpekat något om detta fenomen när jag har besiktigat min bil eller husvagn.

Carinfo skriver avtagbar.

På min andra bil skriver transportstyrelsen demonterbar kula.
Senast redigerad av zixl 2019-11-02 kl. 09:14.
Citera
2019-11-02, 09:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Transportstyrelsen anger följande:

Fast drag:
Kopplingsanordning
Kula

Avtagbart drag:
Kopplingsanordning
Demonterbar

Sen kan såklart någon ha rapporterat in fel uppgifter.
Citera
2019-11-02, 20:34
Medlem
killawifes avatar
Du får göra en förenklad registreringsbesiktning i samband med ombesiktningen. Det kostar typ 800:-. Jag fick göra det på en SAAB när jag kapat bort dragkroken.
Citera
2019-11-02, 20:55
Medlem
Det ska väl stå T52c där nere under övriga villkor eller vad det heter. T52c betyder att den är demonteringsbar. Det verkar inte som om den första gubben, han som anmärkte, visste vad han gjorde. Säger ett register att den är demonteringsbar så säger alla det, det finns inte olika register. Alla uppgifter i olika register härstammar ifrån Transportstyrelsen!
Citera
2019-11-02, 21:34
Medlem
Onkelkonkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du får göra en förenklad registreringsbesiktning i samband med ombesiktningen. Det kostar typ 800:-. Jag fick göra det på en SAAB när jag kapat bort dragkroken.

Nope, ändrat sedan ett tag

Citat:
Alla fordon som fått dragkrok monterad eller demonterad måste genomgå en registreringsbesiktning. Så lyder Transportstyrelsens regler i dag. Men från och med den 1 september slopas kravet på besiktning

Hur klurigt är det att helt enkelt kolla själv om den är avtagbar?

/Onk
Citera
2019-11-03, 10:25
Medlem
Fuzzs avatar
https://www.bilprovningen.se/vara-tjanster/registreringsbesiktning/enklare-andring.html
Du behöver inte regbesiktiga om din bil är eugodkänd (näst intill alla bilar efter 2000)
Citera
2019-11-03, 14:23
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkonkel
Nope, ändrat sedan ett tag

/Onk

Det trodde jag med. Men så var det inte. Står det på reg.beviset att bilen har drag eller som i Ts fall felaktig information så måste man göra om registreringsbesiktningen för att få det fixat. Det enda andra sättet runt det var att montera en ny dragkrok.

Sen tror jag nog att TS vet vilken typ av dragkrok han har, det är ju infon på reg.beviset som är felaktig.
Citera
2019-11-07, 04:18
Medlem
toydolls avatar
Uppdatering för den intresserade:
Desto mer jag tänkte på det desto konstigare tyckte jag det var att någon skulle bytt krok på bilen, så jag mailade helt enkelt Audi och frågade vad den kom monterad med från fabrik. Jag fick ett väldigt snabbt svar där det stod att bilen kom med en avtagbar krok från fabrik. Inte nog med det så hade han även skickat de intyg som behövs till transportstyrelsen så om ca två veckor ska det stå att den är avtagbar i registret.

Snabb och bra service måste jag säga

Citat:
Ursprungligen postat av hirntod
En tanke som gammal däckgubbe: sällan har jag sålt däck till någon kund som varit tillverkade samma dag.
Fast lite skillnad är det att sälja däck som stått ett år eller två jämfört med åtta år. Speciellt med tanke på att ”alla” på internet säger att däck inte håller så mycket mer än tio år p.g.a. gummit och allt vad det nu är.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det ska väl stå T52c där nere under övriga villkor eller vad det heter. T52c betyder att den är demonteringsbar. Det verkar inte som om den första gubben, han som anmärkte, visste vad han gjorde. Säger ett register att den är demonteringsbar så säger alla det, det finns inte olika register. Alla uppgifter i olika register härstammar ifrån Transportstyrelsen!
Menar du på registreringsbeviset? För där står det under ”kopplingsanordning” endast aktuella vikter samt att jag har en ”kula”. Under ”Övriga uppgifter” står inget relaterat till draganordningen.
Som andra varit inne på så ska ”kula” betyda att det är fast, så besiktningskillen visste nog vad han gjorde.

Så minst två olika register finns det, eller åtminstone två tolkningar av en.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkonkel
/Onk
Jag vet förstås att den är avtagbar, titeln var bara ett sätt att försöka vara rolig. I vanlig ordning så lyckades jag
Citera
2019-11-07, 05:41
Medlem
Citat:
Menar du på registreringsbeviset? För där står det under ”kopplingsanordning” endast aktuella vikter samt att jag har en ”kula”. Under ”Övriga uppgifter” står inget relaterat till draganordningen.
Som andra varit inne på så ska ”kula” betyda att det är fast, så besiktningskillen visste nog vad han gjorde.

Så minst två olika register finns det, eller åtminstone två tolkningar av en.
Nämen, då gjorde besiktningsteknikern rätt. Är bilen reggad med fast kula så är det ju fel. De, Audi eller Transportstyrelsen, har väl gjort fel när bilen var ny. Titta när det nya reg.beviset kommer så står där säkert T52c under Övriga uppgifter, om de inte har ändrat koder.

Bra att det gick att ändra lätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in