Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-01, 21:24
  #1
Avstängd
Jag har en dator som är ca 2 år gammal. Jag har haft problem med Windows 10 ett tag. Jag kunde varken formatera om datorn eller göra något annat, då det kom ett fel meddelande. Jag kunde heller inte slutföra alla upptagningar specifikt en där det stod 64bit. Min dator har fungerat bra fram till jag fick ladda ner en större Windows uppdatering för ca 1 månad sen. Datorn blev ännu segare utav den uppdateringen. Jag störde mig att jag inte kunde formatera om min dator. Så idag ladda jag ner en clean version av W10 via en USB sticka och allt gick bra! Jag tänkte fan va skönt att det är löst. Men nu är datorn ännu segare än den var innan även då den versionen var trasig.

Vad ska jag göra nu? Dator är helt tom inga gamla filer, helt ny installation av W10. Finns det något jag kan göra för att göra prestandan bättre?
Citera
2019-11-01, 21:26
  #2
Avstängd
vad är det för dator? spec?
Citera
2019-11-01, 21:30
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
vad är det för dator? spec?


Processor Intel(R) Core(TM) i5-7200U CPU @ 2.50GHz, 2712 Mhz, 2 Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. X541UAK.303, 2017-03-30
Citera
2019-11-01, 21:32
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
vad är det för dator? spec?

Det sjuka är att nu blev datorn sjukt snabb? Nu fungerar den som den ska.
Citera
2019-11-01, 22:14
  #5
Medlem
paerras avatar
Den har väl laddat ner drivrutiner av sig självt.
Citera
2019-11-02, 00:06
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Den har väl laddat ner drivrutiner av sig självt.


Det kan stämma, nu fungerar dator mycket bättre än innan.
Citera
2019-11-02, 08:04
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av shoooooo
Det sjuka är att nu blev datorn sjukt snabb? Nu fungerar den som den ska.
kanske när din fru deletade all porr så hårddisken fick mer plats så datorn blev snabbare?

nej men seriöst kör ett virustest
Citera
2019-11-02, 08:06
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av shoooooo
Processor Intel(R) Core(TM) i5-7200U CPU @ 2.50GHz, 2712 Mhz, 2 Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. X541UAK.303, 2017-03-30
bios säger mig inget då jag rätt dålig på datorer men processer är ju helt ok , antar du har mellan 8-16 gig minne, har du mindre än 8 gig kan datorn sega om du har många program öppna.

Jag har 16 gig och jag kan typ ha 3 webläsare med 10 flikar i varje och andra tunga program som mathematica/matlab igång och datorn är ändå hur snabb som helst så minnet spelar stor roll, har du mindre än 8 uppgradera minnet.
Citera
2019-11-02, 10:25
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoooooo
Det kan stämma, nu fungerar dator mycket bättre än innan.
Det tar ett tag efter man installerat windows 10 innan alla uppdateringsprocesser lugnat ner sig. Speciellt optimering av .net brukar sega ner datorn ett tag. Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket cpu och diskaktivitet datorn använder så ser du när dom är nere på ensiffriga tal då är det lugnt...
Citera
2019-11-02, 11:21
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
kanske när din fru deletade all porr så hårddisken fick mer plats så datorn blev snabbare?

nej men seriöst kör ett virustest


Haha kan vara
Citera
2019-11-02, 11:23
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det tar ett tag efter man installerat windows 10 innan alla uppdateringsprocesser lugnat ner sig. Speciellt optimering av .net brukar sega ner datorn ett tag. Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket cpu och diskaktivitet datorn använder så ser du när dom är nere på ensiffriga tal då är det lugnt...

Japp det stämmer, allt är i sin ordning nu.
Citera
2019-11-02, 11:24
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
bios säger mig inget då jag rätt dålig på datorer men processer är ju helt ok , antar du har mellan 8-16 gig minne, har du mindre än 8 gig kan datorn sega om du har många program öppna.

Jag har 16 gig och jag kan typ ha 3 webläsare med 10 flikar i varje och andra tunga program som mathematica/matlab igång och datorn är ändå hur snabb som helst så minnet spelar stor roll, har du mindre än 8 uppgradera minnet.


Allt fungerar bra nu, inga konstigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback