2022-12-20, 15:21
Medlem
Dorniers avatar
Utövare av världens äldsta yrke, alltså prostituerade, hade ju sex med en massa män dock. Men det var inga ärbara kvinnor kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Alla någorlunda fungerande och civiliserade samhällen på en nivå över en vild apflock verkar dock ha reglerat och kontrollerat framförallt kvinnors sexualitet och reproduktion. Även i samhällen med polygami m.m. så har de haft tydliga regler för sex och reproduktion. Jag vet inte om det ens har existerat några samhällen där kvinnor har tillåtits att "leva ut sin sexualitet" och oreglerat ha sex med vem de vill när de vill.

Det var ju inte så att ogifta unga män och kvinnor tilläts ha sex med varandra förr i tiden i Sverige och att det därför var mindre bögeri här än i varma och svartmuskiga länder.
Citera
2022-12-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Utövare av världens äldsta yrke, alltså prostituerade, hade ju sex med en massa män dock. Men det var inga ärbara kvinnor kanske.

Jo. I bondesamhället så fanns det ju dock inte några bordeller i var och varannan by.
Citera
2022-12-20, 15:46
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Jo. I bondesamhället så fanns det ju dock inte några bordeller i var och varannan by.

En byhora fanns nog, likt Ulrika i Utvandrarna.
Citera
2022-12-20, 15:56
Avslutad
Citat:
Alla någorlunda fungerande och civiliserade samhällen på en nivå över en vild apflock verkar dock ha reglerat och kontrollerat framförallt kvinnors sexualitet och reproduktion. Även i samhällen med polygami m.m. så har de haft tydliga regler för sex och reproduktion. Jag vet inte om det ens har existerat några samhällen där kvinnor har tillåtits att "leva ut sin sexualitet" och oreglerat ha sex med vem de vill när de vill.

Det var ju inte så att ogifta unga män och kvinnor tilläts ha sex med varandra förr i tiden i Sverige och att det därför var mindre bögeri här än i varma och svartmuskiga länder.

Nej men det har luckrats upp påtagligt på senare tid. Idag kan en svensk kvinna flytta till en större stad (som ger större anonymitet), leva som singel och ragga upp en ny man varje kväll.

Jag har haft kvinnliga bekanta (två st (akademiker), så inga mängder) som drömt om sådana saker. Kanske blev de lyckliga kanske inte, men de lever oavsett i Stockholm idag.

Det finns en liknande trend i Kina: https://www.businessinsider.co.za/china-leftover-women-flaunt-wealth-get-out-of-stigma-singledom-2022-3

En naturlig följd av den moderna liberala individualismen.

Apropå homosexualitet och avhållsamhet i det gamla Sverige så gifte man sig tämligen tidigt och jobbade hårda pass på gården eller bruket så det fanns nog inte mycket utrymme för "dekadens".

Apropå Fuentes så ska man nog inte lyssna på honom angående sexualitet. Att det är bögigt att vara hetero kan liksom bara en bög komma på.
Senast redigerad av Sinestro 2022-12-20 kl. 15:58.
Citera
2022-12-20, 16:00
Medlem
Dorniers avatar
Det är klart att det förekom sex utanför äktenskap även förr i tiden dock. Resulterade det i barn blev det oäkta ungar. Den termen måste ni väl känna till.
Citera
2022-12-20, 18:29
Medlem
Citat:
En byhora fanns nog, likt Ulrika i Utvandrarna.

Eller så var det något som kommunisterna hittade på under 1960- och 70-talet...
Citera
2022-12-20, 18:33
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Eller så var det något som kommunisterna hittade på under 1960- och 70-talet...

Ulrika var med i boken Utvandrarna från 1949, inte enbart i filmversionen 1971.
Citera
2022-12-20, 18:36
Medlem
Citat:
Det är klart att det förekom sex utanför äktenskap även förr i tiden dock. Resulterade det i barn blev det oäkta ungar. Den termen måste ni väl känna till.

Givetvis förekom det, men det motarbetades och straffades ofta hårt. Enstaka fall av bögeri förekom med all säkerhet också.

Tidelag var förmodligen vanligare förr i Sverige när så många unga ogifta män utan tillgång till kvinnor levde nära får, getter, kor och hästar. I arkiv kan man se att ganska mångs dömdes just för tidelag, vilket länge var belagt med dödsstraff. Tidelag var under 1700-talet den vanligaste orsaken till att folk avrättades i Sverige.
Citera
2022-12-20, 18:59
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Givetvis förekom det, men det motarbetades och straffades ofta hårt. Enstaka fall av bögeri förekom med all säkerhet också.

Tidelag var förmodligen vanligare förr i Sverige när så många unga ogifta män utan tillgång till kvinnor levde nära får, getter, kor och hästar. I arkiv kan man se att ganska mångs dömdes just för tidelag, vilket länge var belagt med dödsstraff. Tidelag var under 1700-talet den vanligaste orsaken till att folk avrättades i Sverige.

Menar du att tidelag var vanligare än sex utanför äktenskapet förr i tiden?

Eller menar du att tidelag var vanligare än det är idag?

Jag har ingen koll på tidelag får jag erkänna, vad är det för arkiv du tittat i ?

Att det var det vanligaste skälet till att folk avrättades låter lite märkligt förstås.

Och att man skulle ägnat sig åt detta i stor skala, det är ju ett synnerligen sjukt beteende. Visste inte unga män på den tiden hur man runkade?
Citera
2022-12-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nej men det har luckrats upp påtagligt på senare tid. Idag kan en svensk kvinna flytta till en större stad (som ger större anonymitet), leva som singel och ragga upp en ny man varje kväll.

Jo, detta vet vi ju alla och hela den västerländska och europeiska civilisationen är ju också på väg rakt ner i toaletten.

Frigörelse av kvinnor, kvinnlighet och kvinnlig sexualitet har utan tvekan varit något av det allra mest destruktiva och nedbrytande för den vita västerländska civilisationen. Judarna som låg bakom alltihop visste givetvis också redan från början att det skulle få just dessa ödesdigra effekter.

Kvinnor/honor är en nödvändig resurs precis som vatten, mat och skydd från väder och vind, om en stam eller ett folk ska kunna leva och överleva. Förr i tiden så hade det utkristalliserats olika system för kontroll av denna viktiga resurs. Sexualiteten begränsades och reproduktionen styrdes i önskvärd riktning. Beteenden som var destruktiva för kollektivet motarbetades och kvinnor portionerades i praktiken ut till de flesta män, vilket borgade för stabila samhällen utan allt för mycket spänningar och konflikter.
Citera
2022-12-20, 19:54
Medlem
Dorniers avatar
Dock om man pratar om förr i tiden så var det isåfall männens fel att man gjorde unga kvinnor med barn, som sedan fick dras med skammen med oäkta ungar.

Likadant prostituerade tjejer och diverse "glädjehus", det var för männens skull, i Sverige och utomlands.

Hela grejen har även romantiserats ibland i populärkulturen (av män såklart), Evert Taube sjunger om Flickan i Havanna, för att ta ett exempel.
Citera
2022-12-20, 20:03
Medlem
Citat:
Menar du att tidelag var vanligare än sex utanför äktenskapet förr i tiden?

Det är det nog ingen som vet, men spontant så kan jag tänka mig att det kan ha varit så. Hur är det på landsbygden i Afghanistan och Irak? Finns det kvinnor som ogifta unga män kan ha sex med där? Nej, det gör det inte. Finns det getter, får och åsnor lite överallt? Ja det gör det. Det fanns generellt inga kvinnor att ha sex med för dessa ynglingar i Sverige förr heller, medan många av dem spenderade både dagar och nätter tillsammans med eller i närheten av tamdjur.

Det är ju inte direkt så att de flesta unga svenska tonårskillar har någon slags fri tillgång till sex i dagens Sverige heller.

Citat:
Eller menar du att tidelag var vanligare än det är idag?

Ja, absolut mycket vanligare förr skulle jag tro. Inte för att folk var mer perversa förr utan på grund av hur folk levde förr. Om man bortser från folk som har hund så har ju väldigt få i Sverige idag tillgång till djur som de flesta hade då.

Citat:
Jag har ingen koll på tidelag får jag erkänna, vad är det för arkiv du tittat i ?

Inga alls just nu men jag har läst om det här för många år sedan och även pratat med historiker som har forskat i gamla svenska arkiv.

Citat:
Att det var det vanligaste skälet till att folk avrättades låter lite märkligt förstås.

Det påstås det i alla fall. Förutom mord så var ju t.ex. hädelse, trolldom, blodskam och falskmynteri belagt med dödsstraff. Tidelag var dock som sagt tydligen det vanligaste brottet som ledde till dödsstraff under en viss period.

https://sverigesradio.se/artikel/4190516

Citat:
Trots att det var både skamligt och tabubelagt med tidelag, var det den vanligaste anledningen till verkställda dödsstraff i mitten på 1700 talet i norra och mellersta Sverige.

Och det var just den stora mängden avrättningar som gjorde att historikern Jonas Liliequist vid Umeå Universitet först började forska i ämnet. Han har läst över 1500 tidelagsrättegångar som bildar underlaget för hans doktorsavhandling.

- När jag studerade avrättningsstatistiken för 1700- talet såg jag att det var en oerhört stor del som avrättades för tidelag, och dessutom var det nästan bara pojkar och yngre män. De flesta var runt 16- 17 år, och en och annan äldre man fanns också med, berättar Jonas Liliequist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in