Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Menar du att tidelag var vanligare än sex utanför äktenskapet förr i tiden?
Det är det nog ingen som vet, men spontant så kan jag tänka mig att det kan ha varit så. Hur är det på landsbygden i Afghanistan och Irak? Finns det kvinnor som ogifta unga män kan ha sex med där? Nej, det gör det inte. Finns det getter, får och åsnor lite överallt? Ja det gör det. Det fanns generellt inga kvinnor att ha sex med för dessa ynglingar i Sverige förr heller, medan många av dem spenderade både dagar och nätter tillsammans med eller i närheten av tamdjur.
Det är ju inte direkt så att de flesta unga svenska tonårskillar har någon slags fri tillgång till sex i dagens Sverige heller.
Citat:
Eller menar du att tidelag var vanligare än det är idag?
Ja, absolut mycket vanligare förr skulle jag tro. Inte för att folk var mer perversa förr utan på grund av hur folk levde förr. Om man bortser från folk som har hund så har ju väldigt få i Sverige idag tillgång till djur som de flesta hade då.
Citat:
Jag har ingen koll på tidelag får jag erkänna, vad är det för arkiv du tittat i ?
Inga alls just nu men jag har läst om det här för många år sedan och även pratat med historiker som har forskat i gamla svenska arkiv.
Citat:
Att det var det vanligaste skälet till att folk avrättades låter lite märkligt förstås.
Det påstås det i alla fall. Förutom mord så var ju t.ex. hädelse, trolldom, blodskam och falskmynteri belagt med dödsstraff. Tidelag var dock som sagt tydligen det vanligaste brottet som ledde till dödsstraff under en viss period.
https://sverigesradio.se/artikel/4190516
Citat:
Trots att det var både skamligt och tabubelagt med tidelag, var det den vanligaste anledningen till verkställda dödsstraff i mitten på 1700 talet i norra och mellersta Sverige.
Och det var just den stora mängden avrättningar som gjorde att historikern Jonas Liliequist vid Umeå Universitet först började forska i ämnet. Han har läst över 1500 tidelagsrättegångar som bildar underlaget för hans doktorsavhandling.
- När jag studerade avrättningsstatistiken för 1700- talet såg jag att det var en oerhört stor del som avrättades för tidelag, och dessutom var det nästan bara pojkar och yngre män. De flesta var runt 16- 17 år, och en och annan äldre man fanns också med, berättar Jonas Liliequist.