Citat:
Det är ju ett och samma (eller mer exakt är "det amerikanska imperiet" en (stor) delmängd av "globalismen"). Fuentes tycker jag genomgående visar att han förstår det.
Nästa dumhet från din sida:
Fast den falska dikotomin (som inte nödvändigtvis är falsk, utan snarare en förenkling) är i vilket fall bättre än den helt verklighetsfrämmande "stora konspirationen" som du verkar tro på. "Makten" kan inte bara "låta Kina gå sina ärenden". Så funkar världen bara för den som tror att allt som händer ingår i en stor teaterpjäs, och att inga egentliga intresseskillnader existerar mellan olika aktörer. Samma sak var Jonas De Geer inne på i det där avsnittet av Mimers Brunn jag pratade om. Det är ett symtom på att ha överdoserat konspirationsteorier, men det förekommer också hos judiska konspirationsteoretiker (ex. Bjerknes) som använder tankefiguren för att demoralisera ("allt är styrt, inget kan förändras för alla vill i slutändan samma sak").
Nästa dumhet från din sida:
Fast den falska dikotomin (som inte nödvändigtvis är falsk, utan snarare en förenkling) är i vilket fall bättre än den helt verklighetsfrämmande "stora konspirationen" som du verkar tro på. "Makten" kan inte bara "låta Kina gå sina ärenden". Så funkar världen bara för den som tror att allt som händer ingår i en stor teaterpjäs, och att inga egentliga intresseskillnader existerar mellan olika aktörer. Samma sak var Jonas De Geer inne på i det där avsnittet av Mimers Brunn jag pratade om. Det är ett symtom på att ha överdoserat konspirationsteorier, men det förekommer också hos judiska konspirationsteoretiker (ex. Bjerknes) som använder tankefiguren för att demoralisera ("allt är styrt, inget kan förändras för alla vill i slutändan samma sak").
Nej, det är inte alls ett och samma.
USA driver inte "globalismen", "globalismen" driver USA (bl a).
Det är inte "The American empire" som driver egna intressen.
Som den här kommentaren från Woods, så naivt att man baxnar:
Citat:
There are now real signs that globalization is coming to an end, and with it the means of its conquest – liberalism, feminism, secularism and materialism – will end too. Without the force of American unipolar hegemony and the expansive dominance of rootless international finance capital, tradition and identity can again assert itself.
Det är inte USA som har hegemoni, utan den internationella eliten som styr USA. Det internationella finanssystemet är just internationellt och inte beroende av USA.
Det är ett överskridande system styrt av internationella makthavare men många tenderar att se det för närvarande huvudsakliga verktyget/landet, som sköter mycket av själva sysslorna som det rent militära, som en egen aktör, en huvudaktör.
Att se det som att det här systemet är på väg bort för att USA går mot ett möjligt tillbakaträde är helt enkelt en felaktig analys.
Det visar, såvitt de här rösterna är ärliga, på hur kortsiktigt perspektiv populasen har och hur pass mycket även oliktänkande ser på världen i givna föreställningar som landsgränser, medan makthavarna är gränslösa, tidsmässigt såväl som geografiskt.
Med "gå ärenden" menar jag att den här internationella makteliten använder sig av länder för att främja sina intressen, något de har gjort tidigare, i nuläget och kommer att göra framöver.
USA "ville" ju inte mycket av det som det står för idag, men ändå lyckades makten ändra på detta.
Jag spekulerade i att Kina skulle kunna bli ett sådant mer huvudsakligt verktyg.
Det är inte fråga om att demoralisera, utan om att se på det här systemet som det är. Om något vore det fel att försöka försköna för att vid nästa vägskäl bli lurad.
Du verkar vara klart förvirrad och gör egna tolkningar av vad som sagts, och dessutom känslostyrd. Det kan vara därför du förstår så lite.
Fåntratt.