Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
TS ska rösta på dem.
Jag som protestant skulle aldrig kunna tänka mig rösta på dessa papister!
Kan också känna mig som protte med precis den motiveringen, fast jag inte ens är kristen längre.
Bör dock i rättvisans namn sägas att det allmänt är ett betydligt större steg att hoppa av RKK än Svenska kyrkan, så man får ge folk tid. Är säkert samma med en del frikyrkor, inte minst de av de mer sektiga slaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Varför förnekar du SDs rötter?
Jag är katolik och har ingenting emot att erkänna att vi kristna började som en judisk rörelse. Jag känner inget behov att gå runt och gråta till dem som påpekar min religions ursprung.
Klart man ska vara konstruktivt kritisk till SD:s tidiga år (precis som många i nuvarande ledningen är också) men att skriva nåt sånt för i att i nästa andetag deklarera att man är katolik måste ju vara höjden av historielöshet. RKK är det absolut sämsta som hänt det judiska folket (för att inte säga hela mänskligheten - men om vi nu ska ta just judarna) i Europa förmodligen även i jämförelse med självaste Adolf (han fick ju liksom inte två tusen år på sig..). Än idag finns det en stark fiendskap mot det judiska folket i många katolska länder, i länder som Polen (se även ADL:s undersökning på ämnet) och det har b. la. sin grund i gammal katolsk mytologi och hokus pokus från medeltiden, om judar som äter bäbisar och sånt. Den dag Vatikanen äntligen blir ett museum som Garibaldi ville kommer nog åtskilliga mördade judar sjunga lovsånger från andevärlden.
Däremot kan det ju vara värt att påtala för andra hedningar som drar alla abrahamiter över en kam, att vi nog har nog åtskilliga judar i historien att tacka för att vi slipper katolskt förtryck. Pch har religionsfrihet och sådär.

(samma gäller givetvis en del protestanter förstås)