2019-11-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Som katolik går förstås de anti-kristna partierna bort: Vpk, S, L, MP och C.
Men vilket parti av M, KD och SD passar bäst värderingsmässigt bäst en katolik.
Motivera gärna vad som talar för och emot.
Alla partier som är för abort är anti-kristna. Vi får väl snarare leta utanför riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
SD
Motivering? Enda partiet med en nykter partiledare som ser verkligheten
Nykterism är en protestantisk förtecken. SD är rotad i nazism, och nazism är rotad i protestantism.
Citera
2019-11-03, 08:38
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hon är väl knappast välkommen hos Livets Ord. Hon må han en bakgrund där. Men hon har alltid tillhört den mer värdeliberala delen av KD.

Det var tider då KD dominerades av andra denominationer. Numera är KD katolikernas parti.
Jag har alktid uppfattat KD som styrt av olika anti-katolska pingstkyrkor. Någon som vet hur stor andel av tex KD riksdagsledamöter som är katoliker.
SD har en del vettiga idéer vad gäller kärnfamiljen men jag känner mig ändå tveksam.
Citera
2019-11-03, 09:10
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Alla partier som är för abort är anti-kristna. Vi får väl snarare leta utanför riksdagen.

Nykterism är en protestantisk förtecken. SD är rotad i nazism, och nazism är rotad i protestantism.

Nazister nazism nazismens ultranazism nazistiska nazirötter nanananazzzzzzzzzzi.

Förlåt men jag blir bara så trött och uttråkad av SD = nazism retoriken, den började bli gammal för länge sedan och nu känns det bara som att personer som fortfarande tjatar om detta bara är lata och inte orkar föra diskussionen vidare, eller helt enkelt inte besitter några andra argument men då kanske det bästa vore att inte argumentera alls.
Citera
2019-11-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Nazister nazism nazismens ultranazism nazistiska nazirötter nanananazzzzzzzzzzi.

Förlåt men jag blir bara så trött och uttråkad av SD = nazism retoriken, den började bli gammal för länge sedan och nu känns det bara som att personer som fortfarande tjatar om detta bara är lata och inte orkar föra diskussionen vidare, eller helt enkelt inte besitter några andra argument men då kanske det bästa vore att inte argumentera alls.

Varför förnekar du SDs rötter?

Jag är katolik och har ingenting emot att erkänna att vi kristna började som en judisk rörelse. Jag känner inget behov att gå runt och gråta till dem som påpekar min religions ursprung.
Citera
2019-11-03, 10:02
Medlem
Citat:
Jag har alktid uppfattat KD som styrt av olika anti-katolska pingstkyrkor. Någon som vet hur stor andel av tex KD riksdagsledamöter som är katoliker.
SD har en del vettiga idéer vad gäller kärnfamiljen men jag känner mig ändå tveksam.

SD ser mera ut att gå mot att bli något av en blandning av svennebanan-Trumprepublikansk parti, det rimmar illa med vad Franciskus har sagt om Trumpen:

"A person who thinks only about building walls – wherever they may be – and not building bridges, is not Christian."

Vi kristna måste hjälpa de i nöd på ett kärleksfullt sätt. SD har lagt ut förslag på att hjälpa flyktningar som befinner sig i läger, men det saknas kärlek, de vill hjälpa för att de hatar. Det är inga bra känslor där. Hjälp till men gör det med kärlek.
Citera
2019-11-03, 11:12
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:

Jag är katolik och har ingenting emot att erkänna att vi kristna började som en judisk rörelse. Jag känner inget behov att gå runt och gråta till dem som påpekar min religions ursprung.

Vart i mitt inlägg förnekade jag det? Eller hittar du bara på att jag förnekar det? Väldigt fult av dig.

Jag förnekar inte det lika lite som jag förnekar exempelvis Centern eller socialdemokraternas kopplingar till nazismen.

Jag menar bara att det inte längre är relevant och jag menar att det är så fruktansvärt fantasilöst och en otrolig lathet att hålla på och tjata om det om och om igen, som om det vore något nytt och revolutionerande du funnit.

Kan du inte kritisera politiken och sakfrågor istället eller är du för lat för att sätta dig in i det kanske?

Är det därför du bara kan komma med nazirötter som argument för att det helt enkelt är allt du har att komma med?
Citera
2019-11-03, 15:17
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Såg Sara Skyttedal i mässan idag. KD känns bra nu.
Citera
2019-11-03, 19:13
Medlem
Nordelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
TS ska rösta på dem.

Jag som protestant skulle aldrig kunna tänka mig rösta på dessa papister!
Kan också känna mig som protte med precis den motiveringen, fast jag inte ens är kristen längre.

Bör dock i rättvisans namn sägas att det allmänt är ett betydligt större steg att hoppa av RKK än Svenska kyrkan, så man får ge folk tid. Är säkert samma med en del frikyrkor, inte minst de av de mer sektiga slaget.

Citat:

Klart man ska vara konstruktivt kritisk till SD:s tidiga år (precis som många i nuvarande ledningen är också) men att skriva nåt sånt för i att i nästa andetag deklarera att man är katolik måste ju vara höjden av historielöshet. RKK är det absolut sämsta som hänt det judiska folket (för att inte säga hela mänskligheten - men om vi nu ska ta just judarna) i Europa förmodligen även i jämförelse med självaste Adolf (han fick ju liksom inte två tusen år på sig..). Än idag finns det en stark fiendskap mot det judiska folket i många katolska länder, i länder som Polen (se även ADL:s undersökning på ämnet) och det har b. la. sin grund i gammal katolsk mytologi och hokus pokus från medeltiden, om judar som äter bäbisar och sånt. Den dag Vatikanen äntligen blir ett museum som Garibaldi ville kommer nog åtskilliga mördade judar sjunga lovsånger från andevärlden.

Däremot kan det ju vara värt att påtala för andra hedningar som drar alla abrahamiter över en kam, att vi nog har nog åtskilliga judar i historien att tacka för att vi slipper katolskt förtryck. Pch har religionsfrihet och sådär. (samma gäller givetvis en del protestanter förstås)
Senast redigerad av Nordelf 2019-11-03 kl. 19:15.
Citera
2019-11-03, 19:50
Medlem
bl1nks avatar
Det roliga är att MP hade en kristen partiledare (Fridolin) och Per blev utmanad av en präst gällande att få partiledarposten efter Fridolin.
Citera
2019-11-04, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbaggar1
Kristendommen, herunder katolisismen, FORBYR PEDOFIL PRAKSIS.
Det gjelder uansett hvor mye "denne verdens herre" eventuelt hersker blant prestene og de andre i hierarkiet, som nesten overalt ellers.
Islam derimot TILLATER PEDOFIL PRAKSIS med/mot småjenter, at de fleste muslimske land har forbudt denne praksisen er bra, men forandrer ikke på religionens lover og regler.
Til TS: svaret på spørsmålet ditt bør bli SD.
Gör den? Det är kanske så att katolska kyrkan som organisation existerar bara för att sätta på barn? De har trots allt gjort det i hundratals år.
Citera
2019-11-05, 11:58
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:

Så var det kanske en gång i tiden, då de frikyrkliga var mer aktiva där. Nu har katolikerna tagit över KD och de frikyrkliga gått över till SD.
Citera
2019-11-05, 12:01
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Såg Sara Skyttedal i mässan idag. KD känns bra nu.

Ja, du ser. Kristdemokraterna bör kanske byta namn till Katolikdemokraterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in