2019-10-31, 20:50
Medlem
Har bara bott i (hyres)rätt i mitt liv och undrar hur det går till att köpa lägenhet. Hypotetiska siffror för att underlätta.

Vi säger att jag hittar en bostadsrätt som är till salu för 1 miljon, sen kontaktar jag mäklare, går på visning, och om ingen annan vill ha den blir den min. Så jag betalar halva, 500tusen till mäklarfirma och lånar 500tusen av banken. Sen betalar jag några tusen varje månad tills jag betalat 1 miljon totalt eller tills jag dör.
Har jag missat andra steg hur det går till?
Senast redigerad av mnish 2019-10-31 kl. 21:06.
Citera
2019-10-31, 21:01
Medlem
I stora drag har du rätt

Normalt sett så får du den för utsatt pris om du är den enda intresserade, säljaren kan dock ändå ångra sig och inte sälja (det händer).
Allt som oftast behöver du i ett tidigare skede ha ett lånelöfte så att det är säkert att du kommer att få låna pengarna för att göra affären. Om du i som exemplet bara lånar hälften så kommer du inte behöva betala av(amortera) om du inte vill göra det. Men du betalar ändå ränta på lånet.
Citera
2019-10-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Har bara bott i (hyres)rätt i mitt liv och undrar hur det går till att köpa lägenhet. Hypotetiska siffror för att underlätta.

Vi säger att jag hittar att en bostadsrätt som är till salu för 1 miljon, sen kontaktar jag mäklare, går på visning, och om ingen annan vill ha den blir den min. Så jag betalar halva, 500tusen till mäklarfirma och lånar 500tusen av banken. Sen betalar jag några tusen varje månad tills jag betalat 1 miljon totalt eller tills jag dör.

Du får ju börja med ett lånelöfte och sedan budgivning. 15% i deposition.
Citera
2019-10-31, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derp19
Du får ju börja med ett lånelöfte och sedan budgivning. 15% i deposition.
är det ens lön som avgör om man får 2 miljoner eller säg 4 miljoner i banklån. vet inget om sånt här
Citera
2019-10-31, 21:31
Medlem
Du får låna i runda slängar 5 gånger årsinkomsten. Kreditkort, blancolån och barn är en belastning för lånelöftes-kalkylen.
Barn är det enda du kan ljuga att du inte har. Resten går att se.
Citera
2019-10-31, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldidd
Du får låna i runda slängar 5 gånger årsinkomsten. Kreditkort, blancolån och barn är en belastning för lånelöftes-kalkylen.
tänk om man förlorar sitt jobb efter man fått låna av banken?
Citera
2019-10-31, 22:45
Medlem
Citat:

Ja det går inte heller att se. En annan sak folk gör är att dom går utan kontantinsats och fixar ett lånelöfte på en bank för att senare ta ett blancolån samma dag hos en annan aktör.
Dvs 100% belåning.
Citera
2019-11-01, 00:00
Medlem
Citat:

Vi säger att jag hittar en bostadsrätt som är till salu för 1 miljon, sen kontaktar jag mäklare, går på visning, och om ingen annan vill ha den blir den min. Så jag betalar halva, 500tusen till mäklarfirma och lånar 500tusen av banken. Sen betalar jag några tusen varje månad tills jag betalat 1 miljon totalt eller tills jag dör.

Du ska ha lånelöfte innan du budar. Du betalar en handpenning på 10% till mäklarfirman iförskott,
vid tillträdet har du möte med mäklare,säljare och ev bank där du betalar slutlikviden på 90% och får nycklarna. Mäklaren brukar sköta kontakten med banken så betalningen blir smidig.
Ni får skriva på en del papper också.

Citat:

Stämmer ganska bra, Banken gör en KALP kalkyl så om man har en usel lön på typ 12000 så får man inte låna alls för då ser dom inte att man har pengar över efter utgifter till att betala något lån.

Citat:

Så länge du betalar ränta och amortering kan inte banken göra ett skit.
Se till att du är med i A-kassan, har en buffert och skaffa kompetens eller truckkort så du kan få nytt jobb.
Citera
2019-11-02, 01:47
Medlem
Citat:
är det ens lön som avgör om man får 2 miljoner eller säg 4 miljoner i banklån. vet inget om sånt här

Grunden i alla bankers kalkyler är inkomsten, helt riktigt. Det underlättar väldigt mycket om man är ett par som söker jämfört med en singel, om man vill få ett större lån tex. Taket för vad du får låna är mellan 4,5-5 gånger hushållets samlade årsinkomst, precis som nämnts tidigare. Problemet är i regel att bankens kalkyl sätter stopp långt innan du ens når dom nivåerna, speciellt om det gäller ensamhushåll, så räkna inte med att du kan låna så mycket utan att tala med banken först.

Citat:

Det enda banken inte kan se är CSN, om man nu inte har utbetalningar dit varje månad på kontoutdraget på samma bank. Barn kan man ganska enkelt se som rådgivare om man vill, om man nu skulle ha anledning att misstro kunden.
Citera
2019-11-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ja det går inte heller att se. En annan sak folk gör är att dom går utan kontantinsats och fixar ett lånelöfte på en bank för att senare ta ett blancolån samma dag hos en annan aktör.
Dvs 100% belåning.

Tar inte banken en ny krefitupplysning i samband med att lånet beviljas (inte samma sak som lånelöfte)
Citera
2019-11-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tar inte banken en ny krefitupplysning i samband med att lånet beviljas (inte samma sak som lånelöfte)

Nej. Inte när jag jobbade på bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in