Citat:
Ursprungligen postat av
mnish
Har bara bott i (hyres)rätt i mitt liv och undrar hur det går till att köpa lägenhet. Hypotetiska siffror för att underlätta.
Vi säger att jag hittar en bostadsrätt som är till salu för 1 miljon, sen kontaktar jag mäklare, går på visning, och om ingen annan vill ha den blir den min. Så jag betalar halva, 500tusen till mäklarfirma och lånar 500tusen av banken. Sen betalar jag några tusen varje månad tills jag betalat 1 miljon totalt eller tills jag dör.
Har jag missat andra steg hur det går till?
Du ska ha lånelöfte innan du budar. Du betalar en handpenning på 10% till mäklarfirman iförskott,
vid tillträdet har du möte med mäklare,säljare och ev bank där du betalar slutlikviden på 90% och får nycklarna. Mäklaren brukar sköta kontakten med banken så betalningen blir smidig.
Ni får skriva på en del papper också.
Citat:
Ursprungligen postat av
eldidd
Du får låna i runda slängar 5 gånger årsinkomsten. Kreditkort, blancolån och barn är en belastning för lånelöftes-kalkylen.
Barn är det enda du kan ljuga att du inte har. Resten går att se.
Stämmer ganska bra, Banken gör en KALP kalkyl så om man har en usel lön på typ 12000 så får man inte låna alls för då ser dom inte att man har pengar över efter utgifter till att betala något lån.
Citat:
Ursprungligen postat av
mnish
tänk om man förlorar sitt jobb efter man fått låna av banken?
Så länge du betalar ränta och amortering kan inte banken göra ett skit.
Se till att du är med i A-kassan, har en buffert och skaffa kompetens eller truckkort så du kan få nytt jobb.