Citat:
Ja, TS, vi i tråden är ju självklart nyfikna på hur du i slutändan gjorde, så hur blev det och om du nu lånade ut pengar vilket upplägg vart det? En närstående har hamnat hos konofogden och som konsekvens inte har rätt till kredittagande.
Oregistrerade lån, dvs från etc vänner har även personen i fråga lyckats åstadkomma. Nämnvärt att en process mot skuldsanering är aktuell.
Nu till saken. --> Jag är i tidiga 20 års utan betalningsanmärkningar, allmänbildad m.m. Personen i fråga behöver 10 000 för att bli kvitt en massa privatlån och räkningar såsom el/hyra etc etc.
Lånet betalas inte av mig enligt överenskommelse utan hen betalar kostnaderna precis som vid vanligt lån bara att jag får dem pengarna till lånets kostnader. PS. beslutat mig för att hjälpa och göra detta för hen. DS
* Vad ska jag tänka på gällande just själva lånet i sig?
* Om det blir aktuellt, hur kan denna kredit påverka mig ifall jag i framtiden behöver liknande fast för mig? t.ex. studielån, bolån o.s.v.
edit:
Alla inputs/tips är av intresse som kan ses relevant till ^^
Förhoppningsvis har ni flera grejer jag kan ta lärdom av som jag inte redan tänkt/klurat ut.
Tack på förhand, hälsningar
Oregistrerade lån, dvs från etc vänner har även personen i fråga lyckats åstadkomma. Nämnvärt att en process mot skuldsanering är aktuell.
Nu till saken. --> Jag är i tidiga 20 års utan betalningsanmärkningar, allmänbildad m.m. Personen i fråga behöver 10 000 för att bli kvitt en massa privatlån och räkningar såsom el/hyra etc etc.
Lånet betalas inte av mig enligt överenskommelse utan hen betalar kostnaderna precis som vid vanligt lån bara att jag får dem pengarna till lånets kostnader. PS. beslutat mig för att hjälpa och göra detta för hen. DS
* Vad ska jag tänka på gällande just själva lånet i sig?
* Om det blir aktuellt, hur kan denna kredit påverka mig ifall jag i framtiden behöver liknande fast för mig? t.ex. studielån, bolån o.s.v.
edit:
Sedan juni månad 2019 visstidsanställd, avslutad anställning idag faktiskt (10/31). Lön 22 500:-förutom sista löneutbetalningen 25 000:-. (innan skatt, båda belopp)
Förhoppningsvis har ni flera grejer jag kan ta lärdom av som jag inte redan tänkt/klurat ut.
Tack på förhand, hälsningar
Om du ännu inte bestämt dig:
- Avråder fullständigt då det verkar som att du själv inte har säkerställd inkomst.
- Avråder då den du ska hjälpa är ekonomiskt efterbliven. I nästan alla lägen där skuldsanering blivit löningen är det för att personen i fråga är ekonomisk idiot.
- Har du 10.000 du kan ge bort, visst, kör på det, men räkna inte med att få igen dem, detta är något du kommer behöva avskriva. Bin there, done that, men medvetet, när jag hjälpte en person för ca 20 år sen. Hon skulle betala tillbaka, sa hon, men det hände ju självklart inte, vilket jag redan innan visste, och jag sa från början att hon skulle se detta som en gåva. Men hon tyckte väl det kändes bättre att se det som ett lån. Däremot skulle jag aldrig gå in i borgen, ens för en sån skitsumma. Detta för att innan det väl kommer dig till handa att vederbörande ej betalt, så har det tillkommit dyra påminnelse och straffavgifter. Du har inte full kontroll på processen i ett sånt läge.
- Skulle du nu, mot allt sunt förnuft, gå med på detta så ställ lånet på dig, så att du får inbetalningskorten till dig och att du sköter inbetalningarna. Ta ej lånet om du ej klarar av det på egen hand, för idioten kommer inte betala enligt plan. Men om du nu ändå väljer att göra det, så har du i alla fall koll på processen om du gör såhär. Det enda du kommer höra från idioten om du tar detta lån är massa fullkomligt puckade bortförklaringar varför han inte kan betala, vilket i sig kan vara lite underhållande.