Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Ja, du valde att skriva om Kina så då blir min fråga gällande det du skrev. Dvs Kina.
Där hade nu det folk skrev om redan hänt enligt dig. Så då var ju konsekvenserna intressanta att fråga om.
Vilka jämförelser då.
Jag frågade om arbetslösheten gått upp när butikshandeln nu "upphörde". Det satt tydligen långt inne för något svar syns inte till. Jag har kollat upp det själv. (Naturligtvis). Och där ser man ingen påverkan på arbetslöshet.
Dvs det ser ut som de som jobbade i butik hittat andra jobb att försörja sig på.
Och det är rimligt. Det är så det fungerar i en marknadsekonomi. Framförallt med låg grad av vänsterpolitik/omfördelning.
Att urbaniseringen till städerna skulle ha vänt tror jag inte riktigt på. Den kommer tvärtom att fortsätta.
Jaså, du kollade officiell statistik om arbetslöshet i Kina. Ja den var ju trovärdig. Vad jag skrev var att migrantarbetarna från glesbygd utgör en arbetskraftsbuffert i städerna. De har inte hukou I städerna och ingår därför inte i den officiella befolkningen. När det inte finns arbete får de åka hem. Därför är befolkningen konstant i de bättre städerna och arbetslösheten hålls på en låg nivå.
Det du inte talar om är att denna permanenta underklass lever under svåra förhållanden och i många fall ren misär. Dessutom splittrar migrantarbetatsystemet familjer och barnen växer i princip upp föräldralösa.
Grundorsaken till detta är det kinesiska rostbältet och även landsbygden dom är totalt outvecklad. Just remsan från Tianjin ner till Guangdong är utvecklad men 50 mil in är det medeltid.
Men för de som har hukou i kustremsan är det bra. Ekonomisk utveckling och konstant flöde av billig arbetskraft. Verkstadsindustrin har dock brist på kompetent folk.
Du skulle passa som plantageägare i den Amerikanska södern med din människosyn. Kina är verkligen inget bra exempel på hur man utvecklar en ekonomi. Lätt att lyckas när människor och miljö saknar värde.