2022-10-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Blev han inte upphöjd till befälhavare, dessutom, efter sitt dåd inför alla? Den skenhelige Criston är inne i en slow burn som hatgestalt nummer ett.

Nej precis, det kan inte bli några popularitetspoäng bland befolkningen efter att ha mejat ner så många oskyldiga åskådare på det viset ... Kändes mer som:

"Shit! Nu måste vi fylla drak- och girl power-kvoten."

Jag kanske har missat något, har tyckt att alla avsnitt vart så jävla dåliga tills nu så då har jag sysselsatt mig med annat samtidigt som jag kollar. För det vakten gjorde i balrummet pga av svartsjuka att döda en lord som är bög, är inte okej.

Hade jag vart kungen så hade jag dödat vakten oavsett vad jag tyckte om lorden. Man kan inte ha vakter som går runt och döda adels folk hur som helst inför kungen dessutom förstöra ett event.
.
Den enda som skulle komma undan med en sådan är The Hound och The Mountain men aldrig i verkligheten förutom en verklighet där jag hade vart kung så kanske jag hade gjort undantag för dessa 2 då dom är rätt speciella vakter och bra att ha. Sir Christo däremot ser jag som vilken vakt som helst med dålig impulskontroll sen är det rätt tydlig om man hade vart i hans närhet runt drottningen att han är kär i henne. Hade dödat en sådan vakt direkt.

Problemet är med det är dom andra lords hade krävt vaktens avrättning och man vill inte reta upp lords som sitter på arméer så det är svårt. Det är märkligt att man inte får se reaktioner hos dessa familjer. Jag hade krävt vaktens död eller sett till att vakten dör något sätt, hade aldrig accepterat något annorlunda om inte ordern kom från Kungen själv, då man måste vakta sin tunga jävligt noga.

Ja, det har varit för lite drak kvot alla fall. Så mycket hade vart annorlunda om draken hade sprutat eld där. Hon hade inte heller haft något att förlora om hon hade dödat dom.

Märkligt att det inte fanns någon form av varningssystem ifall en drake kommer på attack.

Undrar hur en luftstrid skulle vara mellan 2 drakar, hoppas man får se det.
Citera
2022-10-18, 12:13
Medlem
Citat:
Han verkar ha kontakter, och kontakters kontakter. Frågan är hur alla står ut med karln.

Ser knappast pålitlig ut ...

Nej, hade förväntat mig mer, och en mer begriplig handling med mer förståeliga val.
Citera
2022-10-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Äntligen ett bra avsnitt även det är mycket som failar.

Vakten Sir Christo, han får tydligen göra vad han vill och döda vem som helst. Helt ofattbart att han kommer undan med att döda en ur riksrådet. Innan det så kom han undan med att döda en annan hög lord. Inte chans att en vakt oavsett position kommer undan med det på medeltiden.

Drakscenen på slutet var lite halvmärklig, döda en massa dittvingade stadsbor men skiter i att döda dom som verkligen betyder något. Väldigt märkligt. Konstig maktuppvisning. Nu hade ju inte Targergerian dött av eld så det är synd att hon körde på.

Larys är långt ifrån en Varys eller littlefinger.
Targaryens tål inte eld. Det är något som författarna av tv-serien GOT hittade på.
Citera
2022-10-18, 12:41
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ger den 6,5-7 än så länge. Några bra skådisar, och potentialen finns eller fanns där för något större, men man hänger inte alltid med i berättelsens eller karaktärernas logik. Tidshoppet gav upphov till lite ofrivillig komik, även om man snabbt vande sig.

Heller inte något nytt under GoT-solen, utan samma gamla teman: incest, skörlevnad, familjetragedier, hämnd, o s v. Och så synnerligen brutala dödsfall.

Man "känner igen sig", på gott och ont. George R.R. Martins "recept" följs till punkt och pricka. Ett par av karaktärerna är, som brukligt, uppseendeväckande hårda och stencoola.

Kort sagt, väl värd att se om man gillar fantasy. Men än så länge känns potentialen lite bortslösad.
Just sex/naket och våld/blod är något typiskt för dessa serier. Ofta utan egentlig mening eller syfte mer än att försöka förmedla en "mörk" berättelse. Det behövs inte barnslagsmål i ring och att Larys runkar till drottningens fötter för att förmedla detta.

Criston Cole verkar vara hulken stark som kan trycka ner en gubbe i en stol så huvudet spricker.
Citera
2022-10-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge11
Targaryens tål inte eld. Det är något som författarna av tv-serien GOT hittade på.

Då kan dom ju fortsätta med påhittet.
Jag tycker ändå nånstans det känns logiskt med den biten för att dom ska ha en bond med drakarna annars kan nu vilken människa som helst rida dom.
Citera
2022-10-18, 13:31
Medlem
Citat:
[SPOILERS

P.S. Vad var poängen med att både Alicent och hennes far, Lord Hand, separat jagade efter prinsen?
Alicent vill inte att Rhaenyra ska dödas men Otto vill det. Så den som först når Aegon kan styra vad han tar för beslut framöver.[/spoiler]

Tycker det var märkligt också

Rhaenyra kommer inte ha samma medlidande. Det är tuffare när man är fd vänner då är sveket hårdare men döda sina polare måste ändå ba tungt. Daemon skulle inte tveka döda henne.
Citera
2022-10-18, 14:11
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Jag tycker ändå nånstans det känns logiskt med den biten för att dom ska ha en bond med drakarna annars kan nu vilken människa som helst rida dom.
De kremerade ju sina döda med drakeld så det tål de inte i alla fall. Sedan framställs det ju som om de gillar värme men jag kan inte minnas från böckerna om det var på en onaturlig nivå.
Citera
2022-10-18, 14:26
Avslutad
Citat:

Kände inte till att det är ett påhitt, har inte läst böckerna, men det gör Targaryens mer magiska och förföriska. Så applåder för det påhittet.

Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Just sex/naket och våld/blod är något typiskt för dessa serier. Ofta utan egentlig mening eller syfte mer än att försöka förmedla en "mörk" berättelse. Det behövs inte barnslagsmål i ring och att Larys runkar till drottningens fötter för att förmedla detta.

Criston Cole verkar vara hulken stark som kan trycka ner en gubbe i en stol så huvudet spricker.

Inslagen av sex och våld har adderat ytterligare dimensioner till klassamhällets förfärlighet och Larys vedervärdighet. Bra inslag (om än vedervärdiga).

Ser Cristons onaturliga styrka matchar densammes övriga abnormitet. Det är logiskt.
Citera
2022-10-18, 14:56
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Kände inte till att det är ett påhitt, har inte läst böckerna, men det gör Targaryens mer magiska och förföriska. Så applåder för det påhittet.

Inslagen av sex och våld har adderat ytterligare dimensioner till klassamhällets förfärlighet och Larys vedervärdighet. Bra inslag (om än vedervärdiga).

Ser Cristons onaturliga styrka matchar densammes övriga abnormitet. Det är logiskt.
Sexet och våldet är typiska upplägg för HBO.
Det enda abnorma med Criston är väl att han inte åldras 🤔
Citera
2022-10-18, 15:10
Avslutad
Citat:

Citat:
Sexet och våldet är typiska upplägg för HBO.
Det enda abnorma med Criston är väl att han inte åldras 🤔

Du skrev nyss att Ser Criston är "hulken stark". Men du backar alltså från det nu, och anser honom vara normalstark?
Citera
2022-10-18, 15:23
Medlem
Citat:
Fast det är generna i Targareyan-familjen som gör att man kan bonda med en drake. Det är anledningen till att man håller på med incest för att kopplingen ska fortsatt vara stark samt undvika att sprida generna till andra familjer.
Citera
2022-10-18, 15:30
Medlem
Citat:
De kremerade ju sina döda med drakeld så det tål de inte i alla fall. Sedan framställs det ju som om de gillar värme men jag kan inte minnas från böckerna om det var på en onaturlig nivå.
Bara i första boken när Daenerys lägger drakäggen på Drogos bål. Sen går hon igenom elden och äggen kläcks och hon överlever. Men det gör hon pga blodmagin som Mirri Maz Dur nyligen har utfört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in