2022-10-17, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Tror inte den omständigheten har med saken att göra. Står inte ut med transor, men noterar att dom (Emma) ser fantastiskt bra ut…

Både Milly Alcock och Emma D'Arcy såg/ser fantastiskt bra ut som Rhaenyra. D'Arcy identifierar sig som de/dem, det är bara en tramsig trend att slänga sig med sådana identifikationer för tillfället och ska inte tas på allvar. Någon trans är hon inte.
Citera
2022-10-17, 20:32
Avslutad
Season 1 Episode 10 Preview | House of the Dragon (HBO)

https://youtu.be/hzh3ZRCTB-g
Citera
2022-10-17, 20:43
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Aegon sätts upp som en Joffrey baratheon typ man ska hata, men istället för att visa oss att han är elak så får vi veta det genom dålig exposition.
Behövde vi verkligen en #girlbossmoment med rhaenys där hon först dödar 500 civila men sen skonar hightower familjen???
Fick PTSD flashback till säsong 6 och 7 av GoT, enda anledningen jag inte kallar avsnittet totalt värdelöst är för att föregående åtta var bra.
Jag tyckte slutet fungerade bra. Rhaenys framstår som en stark karaktär så hon kan gärna köra ett boss moment. Sen har jag inte läst färdigt boken så vet inte hur hon ställer sig i kommande krig men om hon tänker ta en neutral ställning fungerar det. Hon framstår inte som typen som kallblodigt skulle mörda familjen för vinning.
Däremot är Larys otroligt dålig och framstår inte alls så smart, beräknande mm som de säkert vill att han ska göra. En fattigmans version av Varys och Lillfinger. Efter Criston Cole den person jag tycker sämst om i serien.
Citera
2022-10-17, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Jag tyckte slutet fungerade bra. Rhaenys framstår som en stark karaktär så hon kan gärna köra ett boss moment. Sen har jag inte läst färdigt boken så vet inte hur hon ställer sig i kommande krig men om hon tänker ta en neutral ställning fungerar det. Hon framstår inte som typen som kallblodigt skulle mörda familjen för vinning.
Däremot är Larys otroligt dålig och framstår inte alls så smart, beräknande mm som de säkert vill att han ska göra. En fattigmans version av Varys och Lillfinger. Efter Criston Cole den person jag tycker sämst om i serien.

Larys är utan tvekan det största kräket i serien. Ett sådant otroligt äckel. Hoppas innerligt att Alicent Hightower berättar för Ser Criston vilket äckel han är, och att Ser Criston sedan gör processen kort med honom.
Citera
2022-10-17, 21:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Ap-Kung
Visst kommer den bli klar. När det gamla fettot har ätit ihjäl sig på winerbröd och vin så kommer de hitta noteringar på toalettpapper och kvitton i olika byrålådor vilka kommer pusslas ihop med sådant som någon vän lagt till eftersom denne "hade gjort egna anteckningar" medan de gamla fettot lade fram sina tankar. Resultatet kommer bli 500 sidor varav hälften är från vännens anteckningar.

Christopher Tolkien färdigställde "Silmarillion" utifrån ett lapptäcke av dokument, såvitt jag förstår, så någon kan säkert hitta en röd tråd och konsekvens nu när författaren tycks ha tappat formen.

Har du själv provat att skriva en tegelstenstjock roman av god kvalitet någon gång?

Få se hur du ser ut efteråt, med sittfläsk och allt, efter ändlösa dagar och år i brottning med bokstäver.
Citera
2022-10-17, 23:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Han verkar ha kontakter, och kontakters kontakter. Frågan är hur alla står ut med karln.

Ser knappast pålitlig ut ...

Nej, hade förväntat mig mer, och en mer begriplig handling med mer förståeliga val.
Citera
2022-10-18, 03:16
Medlem
Äntligen ett bra avsnitt även det är mycket som failar.

Vakten Sir Christo, han får tydligen göra vad han vill och döda vem som helst. Helt ofattbart att han kommer undan med att döda en ur riksrådet. Innan det så kom han undan med att döda en annan hög lord. Inte chans att en vakt oavsett position kommer undan med det på medeltiden.

Drakscenen på slutet var lite halvmärklig, döda en massa dittvingade stadsbor men skiter i att döda dom som verkligen betyder något. Väldigt märkligt. Konstig maktuppvisning. Nu hade ju inte Targergerian dött av eld så det är synd att hon körde på.

Larys är långt ifrån en Varys eller littlefinger.
Citera
2022-10-18, 07:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Äntligen ett bra avsnitt även det är mycket som failar.

Vakten Sir Christo, han får tydligen göra vad han vill och döda vem som helst. Helt ofattbart att han kommer undan med att döda en ur riksrådet. Innan det så kom han undan med att döda en annan hög lord. Inte chans att en vakt oavsett position kommer undan med det på medeltiden.

Drakscenen på slutet var lite halvmärklig, döda en massa dittvingade stadsbor men skiter i att döda dom som verkligen betyder något. Väldigt märkligt. Konstig maktuppvisning. Nu hade ju inte Targergerian dött av eld så det är synd att hon körde på.

Larys är långt ifrån en Varys eller littlefinger.

Blev han inte upphöjd till befälhavare, dessutom, efter sitt dåd inför alla? Den skenhelige Criston är inne i en slow burn som hatgestalt nummer ett.

Nej precis, det kan inte bli några popularitetspoäng bland befolkningen efter att ha mejat ner så många oskyldiga åskådare på det viset ... Kändes mer som:

"Shit! Nu måste vi fylla drak- och girl power-kvoten."
Citera
2022-10-18, 07:34
Medlem
Är det någon som snabbt kan ge denna betyg från skala 1-10? Är den sevärd?
Citera
2022-10-18, 07:43
Medlem
Citat:

Hon tar inte en neutral ställning....

Det är samma problem i denna serie som så många andra. När de går utanför boken och hittar på egna scener och lösningar blir det väldigt ologiskt och tramsigt....
Citera
2022-10-18, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senorpinku

Hela serien?

7/10
Citera
2022-10-18, 07:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senorpinku

Ger den 6,5-7 än så länge. Några bra skådisar, och potentialen finns eller fanns där för något större, men man hänger inte alltid med i berättelsens eller karaktärernas logik. Tidshoppet gav upphov till lite ofrivillig komik, även om man snabbt vande sig.

Heller inte något nytt under GoT-solen, utan samma gamla teman: incest, skörlevnad, familjetragedier, hämnd, o s v. Och så synnerligen brutala dödsfall.

Man "känner igen sig", på gott och ont. George R.R. Martins "recept" följs till punkt och pricka. Ett par av karaktärerna är, som brukligt, uppseendeväckande hårda och stencoola.

Kort sagt, väl värd att se om man gillar fantasy. Men än så länge känns potentialen lite bortslösad.
Senast redigerad av Dalulven 2022-10-18 kl. 07:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in