2019-10-29, 21:45
Medlem
Är själv extremt emot all form av medicinering. Hamnade dock i samma sits 2012 som du är nu. I mitt fall insåg jag att mina val att kämpa emot mitt mående uttömda så jag åt attarax tre gånger om dagen mot panikångest. Samtidigt åt jag sertralin. Attarax åt jag under ca 6 månader, men när jag var mer stabil så trappade jag ut den. Sertralin fungerade bra, som mest åt jag 175mg/dag. Nu nere på 50mg/dag.

Som några skrivit här innan så är fysisk aktivitet mycket bra och det är då inte utmattande träning, utan hellre långa promenader på mellan 1,5 - 2 timmar.

Acceptera att det för stunden är drygt jobbig, för det blir bättre. Ha tålamod!
Citera
2019-10-29, 22:08
Medlem
AliciaicilAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGKing

Som några skrivit här innan så är fysisk aktivitet mycket bra och det är då inte utmattande träning, utan hellre långa promenader på mellan 1,5 - 2 timmar.

Kemiska reaktioner sker i kroppen vid total utmattning. Något klickar och reptilhjärnan kickar in, vilket skjuter undan alla påhittade problem som den moderna stadsmänniskan envist håller fast vid.
Citera
2019-10-29, 22:14
Medlem
makduis avatar
Funderar du på antidep så kan du lika gärna ta l tryptophan+5htp, l tyrosin och agmatin.. dessa är naturliga och bidrar även till andra funktioner i kroppen
Citera
2019-10-29, 22:44
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Hej!

Har haft en massa problem på slutet och för några veckor sen kraschade jag totalt med panikattacker och kraftig ångest. Var på vårdscentralen och fick sertralin och atarax utskrivet. Är väldigt emot antidepp men jag är verkligen nere i botten. Hur ska jag göra?

Mina symptom:

Hjärndimma
Ingen koncentration
Illamående
Huvudvärk
Migrän
Suddig syn
Kan inte göra vardagliga saker
Yrsel
Svimfärdig
Konstig känsla i huvudet
Spänd nacke
Ont i nacken
Ångest
Ingen motivation
Inget minne
Ingen sexlust
Svårt att sitta still

Kan påpeka att jag har en svampinfektion (candida) som jag försöker besegra också.

Annat om mig:
Röker inte
Snusar inte
Dricker inte alkohol
Ute och går (bortsett från på slutet)
Äter rätt bra

Självklart ska du ta medicinen även om du är emot "antidepp", se det som en tillfällig hjälp!
Citera
2019-10-29, 23:01
Medlem
Sados avatar
Atarax suger. Be istället om att få minsta dosen Mirtazapin som komplement till Sertralinet. Det tar bort en del biverkningar från Sertralinet och får dig att sova som folk.
Citera
2019-10-30, 07:43
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Om jag är hypokondriker, varför sökte jag hjälp hos doktorn då? Tack för de uppmuntrade orden
Ok, men så detaljerat du beskriver dina symptom?

And you got me. ☺
Citera
2019-10-30, 08:01
Medlem
Port-charlottes avatar
Väldigt många blir hjälpta av SSRI ,jag är en av dom .
Attarax och lergigan hjälper att ta udden av ångesten i lite högre doser vid insättningen av SSRI . Håll dig ifrån benso så mycket som möjligt .de funkar för bra ett tag,sen är du fast.och har en värre resa framför dig.
Sedan när du kommit upp till ytan så tar du kontakt med sjukvården och försöker få till KBT .det är det som hjälpte mig mest ♥️
Citera
2019-10-30, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Funderar du på antidep så kan du lika gärna ta l tryptophan+5htp, l tyrosin och agmatin.. dessa är naturliga och bidrar även till andra funktioner i kroppen

Ska man ta alla 4 menar du? Eller bara enstaka?
Citera
2019-10-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
I botten?

Min herre, tag en dag att gå igenom människors livskriser på Youtube och du ska se att du nog har det rätt bra, trots vad du nu än genomlider.
Det du nu upplever är tillfälligt och du göra upp en plan för att lösa problemen. Det är oundvikligt att tiden kommer då du mår bra. Bara gör upp en plan och förlita dig på den. Lita på dig själv och din egen kontroll. Du är den enda som bestämmer hur du själv ska må.

Kan även tipsa om produkter så som Riktigt surdegsbröd (från seriöst bageri), kefir, riktig surkål (Tistelvind), olika fiskar flera gånger i veckan.
Skippa allt nyuppfunnet mat typ chips, godis osv.
Vänd din så kallade depression till ilska och kör riktigt hårda träningspass så du nästan kollapsar av trötthet. Det kommer hjälpa dig, garanti!

Skulle detta vara ett råd? Är du läkare? Hur kan du bedöma att han har det nog rätt bra ändå?
Citera
2019-10-30, 12:12
Medlem
Jag tycker att man i alla fall kan prova några månader. Man blir ju inte beroende av SSRI och för vissa så hjälper de ju! Jag tror dock INTE att man kan medicinera bort ett uselt äktenskap, sorg eller en taskig barndom. Tyvärr så skrivs dessa piller ut rätt godtyckligt..............kan jag tycka.....men vad vet lilla jag.
Citera
2019-10-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag tycker att man i alla fall kan prova några månader. Man blir ju inte beroende av SSRI och för vissa så hjälper de ju! Jag tror dock INTE att man kan medicinera bort ett uselt äktenskap, sorg eller en taskig barndom. Tyvärr så skrivs dessa piller ut rätt godtyckligt..............kan jag tycka.....men vad vet lilla jag.

Har redan börjat med KBT, men svårt när det är tungt
Citera
2019-10-30, 20:50
Medlem
Citat:
Har redan börjat med KBT, men svårt när det är tungt

Då kan också gå till apoteket och köpa "hypermin".

Hypermin är extrakt från johannesört.
Johannesört skrivs ut 20 gånger fler gånger än syntetiska preparat i tyskland, mot depression.
Ingen insättning på johannesört generellt, med tur inga biverkningar heller. lite extra känslig för solljus kan inträffa.

Det som andra också nämner med probiotika - serotonin tillverkas i magen/tarmarna.
opastöriserad surkål, kefir och potatismjöl är bra..!
potatismjöl är resistent stärkelse (prebiotika) - denna går direkt till tarmarna/bryts ej ner och är maten till goda bakterier i tarmen. Ta en matksed potatismjöl med kefir och se om humöret lyfter?

johannesörten är också fin som sagt. Iaf för mig.
johannesörten är dessutom tekniskt sett en ssndri ( den höjer serotonin, dopamin, noradrenalin och gaba) - tror jag! En feelgood-växt alltså... inte bara serotonin.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in