2021-09-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag är sedan 22 år tillbaka diagnosticerad som schizofren. 17 utav dessa 22 år har jag haft diagnosen paranoid schizofreni och 5 år hebefren schizofreni. Under större delen av denna tid har jag antingen tvångsmedicinerats eller tagit medicinen frivilligt. Jag har hört mycket röster som jag pratat med och jag har varit psykotisk.

Det här är inte en tråd som är avsedd att argumentera för eller emot medicinering. Jag tänker bara svara på era frågor så gott jag kan utifrån min erfarenhet.
Är allt du hör o upplever sammanlänkat?
Citera
2021-12-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixidedin
Är allt du hör o upplever sammanlänkat?
Ja, det får man allt säga att det är.
Citera
2021-12-04, 20:37
Medlem
Citat:
Faktum är att när jag var och åt på en restaurang nära där jag bor så försökte rösten (Gud) få mig att misshandla andra gäster. Detta hände för 4 år sedan och den specifika rösten, som jag tolkade som Gud, är sedan 3 år inte längre närvarande i mitt liv.
Ok?

Sa rösten varför du skulle göra det?

Har du någonsin lyssnat på röster som sagt åt dig att skada andra? Och i så fall varför? Du hade väl knappast lyssnat på mig om jag gick fram till dig och viskade i ditt öra att misshandla andra restauranggäster, så varför skulle du göra det bara för att rösten i ditt huvud så åt dig att göra det?
Citera
2021-12-05, 01:33
Medlem
Hur får man en schizofreni diagnos? Görs en utredning?
Jag undrar eftersom jag har fått schizofreni diagnos, då utan en utredning.
Citera
2021-12-05, 01:35
Hur kan du svara på mina frågor på ett övertygande sätt om du är schizofren?
Citera
2021-12-05, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Ok?

Sa rösten varför du skulle göra det?

Har du någonsin lyssnat på röster som sagt åt dig att skada andra? Och i så fall varför? Du hade väl knappast lyssnat på mig om jag gick fram till dig och viskade i ditt öra att misshandla andra restauranggäster, så varför skulle du göra det bara för att rösten i ditt huvud så åt dig att göra det?
Enda gången en röst sagt åt mig att skada någon var då Gud uppmanade mig att ge mig på andra restaurang gäster. En röst i huvudet är något övernaturligt och tolkas ofta som Gud eller någon annan gud, så jag antar det är detta som gör det svårt att gå emot rösten eller guden. Du har alldeles rätt i att jag inte skulle bry mig om ett skit om du viskade i mitt öra att slå andra, men så är du heller ingen person med auktoritet.
Citera
2021-12-05, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Hur får man en schizofreni diagnos? Görs en utredning?
Jag undrar eftersom jag har fått schizofreni diagnos, då utan en utredning.
Det är 24 år sedan jag fick diagnosen utan utredning, hur det fungerar idag får du väl fråga någon annan.
Citera
2021-12-05, 08:40
Medlem
Citat:
Enda gången en röst sagt åt mig att skada någon var då Gud uppmanade mig att ge mig på andra restaurang gäster. En röst i huvudet är något övernaturligt och tolkas ofta som Gud eller någon annan gud, så jag antar det är detta som gör det svårt att gå emot rösten eller guden. Du har alldeles rätt i att jag inte skulle bry mig om ett skit om du viskade i mitt öra att slå andra, men så är du heller ingen person med auktoritet.
Okej. Men även om det var Gud som sa åt dig att göra det, varför skulle du lyssna på honom och skada de andra gästerna bara för det (om du nu skulle göra det)? Är du rädd för att "Gud" skulle straffa dig annars, eller?

Det är seriösa frågor. Har själv jobbat med schizofrena patienter och enligt mina erfarenheter så kan de dra sig undan en del, vara väldigt undvikande, vissa mumlar mycket för sig själva då de pratar tillbaka till rösterna, osv, men ingen av dem har varit farlig, aggressiv eller våldsam över huvud taget.

Har absolut inte varit det minsta rädd för att någon av de skulle skada mig. Så jag blir lika förvånad varje gång som någon brottsling åker fast och påstår att "rösten" sagt åt dem att begå brottet (skada en annan människa). Det får mig att undra om de bara hittar på för att komma undan lindrigare eller om schizofrena verkligen brukar bli beordrade av röster att begå brott/överfalla andra människor.

Det är enbart därför jag frågar. Du får gärna utveckla ditt svar kring hur du resonerar när rösten säger åt dig att misshandla andra människor.
Senast redigerad av Koule 2021-12-05 kl. 08:48.
Citera
2021-12-05, 16:54
Medlem
WolframTungstens avatar
Befallande röster är de värsta, då de kan få en att göra farliga saker. Själv har strukit kring järnvägen.
Citera
2021-12-05, 20:17
Medlem
Vad har du för slags förhållande till cannabis?
Citera
2021-12-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Hur låter egentligen rösterna som schizofrena hör? Vilket tonläge? Låter rösten som en viss person? Låter den inne i huvudet bara eller kan du uppfatta en röst som att någon står bredvid dig i samma rum och säger något? Eftersom många schizofrena uppger att de känner att de måste göra som rösterna säger, är det en mäktig/obehaglig röst som man inte vill säga emot?

Det finns nog olika upplevelser, men om den jag kan berätta om, så var det en manlig röst. Det dånade när han pratade. Det lät ungefär som när gud pratar i filmer fast med mindre eko. Rösten kom både telepatiskt och utifrån. Rösten var jämnt fördelat överallt i rummet och lika jämnt fördelat inifrån med. Påminner även lite om när du är och handlar och någon ropar högt i högtalarna att butiken snart stänger. Dock går inte ljudkvalitén att jämföra. Det kändes som om varje atom i hela rummet/kroppen hade en liten högtalare i sig där denna röst kom ifrån. Du kunde telepatiskt känna kraften/energin inuti din hjärna när rösten talade, lika tydligt som du känner stämbanden vibrera i halsen när du tar i och pratar riktigt högt med mörk stämma.
Senast redigerad av Mosamig 2021-12-05 kl. 22:17.
Citera
2022-03-13, 14:33
Medlem
När fick du diagnosen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här