Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Enda gången en röst sagt åt mig att skada någon var då Gud uppmanade mig att ge mig på andra restaurang gäster. En röst i huvudet är något övernaturligt och tolkas ofta som Gud eller någon annan gud, så jag antar det är detta som gör det svårt att gå emot rösten eller guden. Du har alldeles rätt i att jag inte skulle bry mig om ett skit om du viskade i mitt öra att slå andra, men så är du heller ingen person med auktoritet.
Okej. Men även om det var Gud som sa åt dig att göra det, varför skulle du lyssna på honom och skada de andra gästerna bara för det (om du nu skulle göra det)? Är du rädd för att "Gud" skulle straffa dig annars, eller?
Det är seriösa frågor. Har själv jobbat med schizofrena patienter och enligt mina erfarenheter så kan de dra sig undan en del, vara väldigt undvikande, vissa mumlar mycket för sig själva då de pratar tillbaka till rösterna, osv, men ingen av dem har varit farlig, aggressiv eller våldsam över huvud taget.
Har absolut inte varit det minsta rädd för att någon av de skulle skada mig. Så jag blir lika förvånad varje gång som någon brottsling åker fast och påstår att "rösten" sagt åt dem att begå brottet (skada en annan människa). Det får mig att undra om de bara hittar på för att komma undan lindrigare eller om schizofrena verkligen brukar bli beordrade av röster att begå brott/överfalla andra människor.
Det är enbart därför jag frågar. Du får gärna utveckla ditt svar kring hur du resonerar när rösten säger åt dig att misshandla andra människor.