Inte sällan saknar jag relevanta följd-/motfrågor från de reportrar/journalister som presenterar sina alster. Ikväll då jag såg på SVT Rapport 18.00 blev det extra tydligt.
https://www.svtplay.se/video/2389109...26-okt-18-00-3
Runt 9:40 börjar inslaget.
SVT's nyhetsuppläsare säger:
Citat:
I Malmö demonstrerade idag en grupp EU-migranter där de krävde att få jobba istället för att tvingas att tigga.
Därefter kommer inslaget från Malmö där Armina, EU-migrant, blir intervjuad.
Citat:
SVT: Vad kan du jobba med?
Armina: Städning och jordbruksarbete, det går bra.
SVT: Vad gjorde du i Rumänien?
Armina: Ingenting, jag var arbetslös.
Den omedelbara fråga som i mitt huvud dök upp var varför hon inte demonstrerar och kräver jobb i Rumänien.
Därefter undrade jag hur jag själv skulle bemötas i Rumänien om jag där dök upp för att kräva en anställning.
Följdfrågan därefter blev om det är vettigt att människor ska kunna åka runt i hela EU och kräva arbete.
Vidare undrade jag vem som tvingar något att tigga. Ett brott borde vara begånget.
Okej, det var tre frågor (och en fundering). Kanske är det två för många för att en SVT-reporter ska hålla reda på alla, så låt oss fokusera på den första. Den omedelbara och självklara.
Varför demonstrerar hon inte i Rumänien för att där kräva jobb?
Topic:
Varför ställde inte SVT-reporten några självklara motfrågor?
Har ni andra exempel på där SVT eller gammelmedia låter bli att ställa relevanda frågor?
Inte topic:
Zige.. Rome... Tigga... EU-migranters rätt att uppehålla sig var de vill inon EU. Se andra forumdelar för detta.
Edit: förtydligande.