2019-10-26, 16:27
Medlem
Trevlig helg på er,

Kollar runt på diverse utomhus kameror att installera för att övervaka tex. porten till lägenhten jag bor i.
Men innan jag går och börjar med ett sådant projekt skulle jag vilja veta lagarna kring detta, om jag ens är tillåten till det.

Jag bor en våning upp och har fönster mot porten som leder in i huset där jag har lägenhet och vad jag tänkt är att sätta ut en kamera utanför mitt fönster (på fönster ramen) jag har där man om man tittar nedåt kan se porten.

Är jag lagligt innom ramarna att göra detta?

Tack!
Citera
2019-10-26, 16:29
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Nej, du måste ha tillstånd!
Citera
2019-10-26, 16:39
Medlem
Du bor i BRF?
Nej du kan inte övervaka porten eftersom du filmar en plats dit allmänheten har tillträde.
Citera
2019-10-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Trevlig helg på er,

Kollar runt på diverse utomhus kameror att installera för att övervaka tex. porten till lägenhten jag bor i.
Men innan jag går och börjar med ett sådant projekt skulle jag vilja veta lagarna kring detta, om jag ens är tillåten till det.

Jag bor en våning upp och har fönster mot porten som leder in i huset där jag har lägenhet och vad jag tänkt är att sätta ut en kamera utanför mitt fönster (på fönster ramen) jag har där man om man tittar nedåt kan se porten.

Är jag lagligt innom ramarna att göra detta?

Tack!
Inte det minsta lilla. Nog för att kameralagen har mjukats upp men att sätta en kamera som bara filmar folk rent allmänt är tvärt förbjudet, tror inte ens du får ha en kamera utanför din egen lägenhetsdörr.
Citera
2019-10-26, 16:55
Medlem
Du får filma inne i lägenheten hur mycket du vill. Men du får t.ex. inte rikta kamerorna ut genom fönster eller liknande. Så svaret är nej, du får inte placera kameror som filmar porten, gatan, trapphus, utomhus etc.
Citera
2019-10-26, 18:57
Medlem
Tack för svaren, var rädd för det.

Vad är det för straff skala på det ur ren nyfikenhet?
Citera
2019-10-26, 23:18
Medlem
Citat:

Köp en dörrögekamera. Alltså en kamera som du kan ersätta ditt dörröga med, den finns såna som till och med är rörelseaktiverade. Då har du åtminstone lite koll och det är betydligt mer relevant.

För egentligen spelar det ingen roll vem det är som kommer in i din port. Det som spelar roll är vem som kom mot din lägenhet, eller hur? Satsa på en sån istället.
Citera
2019-10-27, 03:07
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Läste att någon fick 50 dagsböter.

Sedan så kan skadeståndskrav tillkomma ifrån de som filmats och då fått sin integritet kränkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in