2019-10-26, 11:34
Medlem
elopis avatar
Min nuvarande livskompis är för tillfället arbetslös-ish och har utmätning från Kronofogden. Med ish menar jag att han hoppar in och jobbar på bemanning när tillfälle ges men det är inte ofta, ett par tusen i månaden utöver ersättningen från arbetsförmedlingen.

Han har sen jag träffade honom för 2-3 år sen betalat på sina skulder. När han haft jobb har han slängt in 5-6k i månaden och mindre när han stått utan.

Han söker jobb och håller på med körkortet för att förbättra sina chanser.

Jag undrar hur det ska prioriteras på bästa sätt och hur en ska tänka. Själv är jag på sluttampen av en flera år lång sjukskrivning och kommer om ca 3 månader börja studera eller jobba om jag hinner landa ett heltidsjobb innan dess. Med det sagt kan jag nog max hjälpa med 1,5k/månad just nu om jag ska gå in och stötta.

Det är ca 9000 hos inkasso, 16000 hos kronofogden och en CSN-räkning på 13000 som förfaller snart. Alltså skulle det behövas ca 40k för att få undan skiten.

Han vill utbilda sig med CSN (komvux) men det fungerar ju inte när en har obetalda räkningar. Dessa kommer ju dessutom skickas vidare till kronofogden. Inkasso har han haft avbetalningsplan på ca 500 i månaden senaste året men från och med nästa månad tänker de kräva 1500 (han ska ringa och prata med dem på måndag, blir lite svårt att betala den summan med utmätning, jag har ingen aning om hur de ställer sig till det).

Inkassoskulderna är obetalda sjukhusräkningar från många år tillbaka när han inte bodde någonstans och inte hade någon koll på var räkningarna hamnade. Det känns skapligt drygt.

Det finns ca 5000:- sparade. Förutom det uppenbara "skaffa jobb", hur ska en tänka, vad kan en göra? Det är ju inte så mycket pengar det rör sig om, samtidigt mer än vad vi har.

Tips uppskattas.
Citera
2019-10-26, 11:41
Medlem
Har han inget arbete som ger stabil inkomst över tid kommer det se ut så för honom tills han blir klar med skulderna. Bästa vore att bara ta alla jobb denne kommer över sen vet jag inte hur det ser ut fårn kfm men har hört att de är borta efter 5år i deras register.
Citera
2019-10-26, 11:51
Medlem
elopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monopolize
Har han inget arbete som ger stabil inkomst över tid kommer det se ut så för honom tills han blir klar med skulderna. Bästa vore att bara ta alla jobb denne kommer över sen vet jag inte hur det ser ut fårn kfm men har hört att de är borta efter 5år i deras register.

Jo men så är det ju, tar ett tag innan anmärkningar och liknande försvinner.

Jag vet inte riktigt vad jag tänkte. Om det går att låna någonstans eller av t.ex. släkting, om man ens borde göra det. Vilken skuld som är viktigast att betala av först, om jag ska hjälpa till osv.

Eller om man bara ska fortsätta som nu, låta räntan växa, nya skulder som trillar in till kronofogden för att man inte hinner betala allt i tid, känns hårdare för livslusten och är ett hinder för att kunna utbilda sig.
Citera
2019-10-26, 12:52
Medlem
Fundera på alla sätt man kan få in pengar på som inte är ett vanligt jobb

Sälj saker, tradera is your friend och man kan sälja precis allt
Hyr ut bostaden, skaffa inneboende
Sälj bil
Börja göra gig-jobb, en polare passar hundra och katter via en app och tjänar pengar på det, jag har kört mycket air bnb, man kan vara statist osv, topcontent hemsida

Om man pluggar för att kunna få poäng så att man kan få CSN senare så är det ju också ett ”jobb” på ett sätt

40 000 är inte JÄTTE illa, det är inte sånna där galna summor som speltorskar kan sitta med tex 😅

Det kan också vara värt ett försök om ni kan föra över skulderna till Anyfin, så har jag gjort med gamla lån, billig ränta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in