2019-10-26, 10:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Ingenstans där står det något om att man kan sägas upp på dagen.
Får ge mig, det var något jag hört, men bra om det inte är så.
Citera
2019-10-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Får ge mig, det var något jag hört, men bra om det inte är så.
Det som gäller är att när arbetstagaren är anställd direkt av brukaren så kan brukaren säga upp arbetstagaren utan saklig grund.
Citera
2019-10-26, 10:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Det som gäller är att när arbetstagaren är anställd direkt av brukaren så kan brukaren säga upp arbetstagaren utan saklig grund.
Direkt?
Citera
2019-10-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Direkt?
Nej, en månad. Inte för att vara sådan, men du kan väl läsa dina egna länkar?

Citat:
För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Om en arbetstagare vid uppsägningstillfället har varit anställd hos arbetsgivaren minst fem år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av två månader. Om en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren minst tio år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av tre månader.
Citera
2019-10-26, 10:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, en månad. Inte för att vara sådan, men du kan väl läsa dina egna länkar?
Gar mig. Det är bara något jag hört, att en personlig assisten kan bli uppsagd från en dag till en annan... Bra om det inte stämmer...
Citera
2019-10-26, 11:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckystrikes
Vet att man kan bli ersättningsskyldig om man struntar i uppsägninstiden men gäller det i alla fall?

Ja, arbetsgivaren kan alltid kräva dig på ersättning för de faktiska extra kostnader/förlorad arbetsinkomst som din arbetsvägran åsamkat dem.

Om du vägrar att betala deras krav så får de såklart dra saken till domstol.
Citera
2019-10-26, 13:10
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Hej, jag jobbar som personlig assistent men sa upp mig för någon dag sedan då jag blir behandlat väldigt dåligt där. Jag har en månads uppsägningstid men vet ärligt inte hur jag ska klara av det. Har ångest varje dag, svårt att sova och äta. Ingen människa ska behöva bli behandlat dåligt på arbetet... Vet att man kan bli ersättningsskyldig om man struntar i uppsägninstiden men gäller det i alla fall? Någon som vet vad jag kan göra? Har ett annat jobb jag kan börja med när jag vill så den biten är löst iallafall.

På vilket sätt blir du dåligt behandlad? Om det finns konkreta saker som t.ex. mobbning eller andra felaktigheter bör du kontakta facket. Du är troligen inte medlem och kommer därmed att bli nekad hjälp men du kan åtminstone ringa ett telefonsamtal och rådgöra. Annars är du tvungen att läsa alla lagar och ta din egen strid för upprättelse.

Om det inte finns någon konkret orsak utan endast lite vantrivsel måste du jobba under hela uppsägningstiden. Arbetsgivaren har rätt att kräva dig på ersättning för de besvär du har åsamkat denna genom att bryta mot anställningsavtalet. Ett avtal betyder att båda parter har både skyldigheter och rättigheter, även arbetsgivaren. En månad är ändå inte så jobbigt
Citera
2019-10-26, 14:22
Bannlyst
Bara ge fan i att gå ditt om du skiter i referenser.
Citera
2019-10-26, 15:32
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Hej, jag jobbar som personlig assistent men sa upp mig för någon dag sedan då jag blir behandlat väldigt dåligt där. Jag har en månads uppsägningstid men vet ärligt inte hur jag ska klara av det. Har ångest varje dag, svårt att sova och äta. Ingen människa ska behöva bli behandlat dåligt på arbetet... Vet att man kan bli ersättningsskyldig om man struntar i uppsägninstiden men gäller det i alla fall? Någon som vet vad jag kan göra? Har ett annat jobb jag kan börja med när jag vill så den biten är löst iallafall.

Det finns ingen utväg. Förklara läget för arbetsgivaren.
Många gånger går det att lösa just för att arbetsgivaren anstränger sig för att
slippa lägga ut sjuklön (eftersom det inte är ovanligt att medarbetare i din situation
sjukskriver sig) och därmed kan släppa dig tidigare.

Det lönar sig i regel alltid att vara ärlig och uppriktig.
Det handlar inte om VAD man säger utan HUR man säger det. Var ödmjuk och saklig.
Citera
2019-10-26, 17:09
Medlem
killawifes avatar
Om du bara jobbat där i en månad och de nu vill bli av med dig så kan du inte bara säga till dem att du vill bli arbetsbefriad utan lön? De kommer säkert vilja bli av med dig.

Men som andra sagt så kan du antingen bara skita i att gå dit, de lär knappast göra något av saken. Eller, var extremt jobbig så de ber dig gå hem. Det spelar ju ingen roll om du redan blivit uppsagd. En arbetsgivare har egentligen bara två straffåtgärder de kan utnyttja mot en arbetstagare, uppsägning eller att hålla in lönen. Om du kan klara dig med detta så kan du ju hantera situationen hur du vill.
Citera
2019-10-26, 18:09
Medlem
bolcjeks avatar
Citat:
Dämpa din ångest med droger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in