Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
(Fan jag börjar bli risig i hjärnan).
Ingen fara, det e fan inte lätt att hänga med och då har jag gjort det sedan jag såg månlaningen 1969
Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Ja Starship är bara på utvecklingsstadiet, just nu står prototypen Starship SN15 på plattan och har gjort en static fire. Den prövas troligen inom en vecka. Men jag tror det tar två år att få upp en fullt utvecklad Starship runt jorden, man konstruerar just nu en bärraket som skall föra upp den. Men Elon själv hoppas på att man kan föra upp en prototyp i omloppsbana redan i år. Det är mycket som står på spel. Men SpaceX tjänar oerhörda pengar just nu, dom skjuter upp saker varje månad med Falcon 9, och tydligen har USA:s flygvapen beställt tjänster också som skall utföras av Falcon Heavy. Inte att förväxla med Super Heavy. Att hålla reda på allt som händer nu kräver arbete på heltid.....
Dom satsar även massor på starlink och det dära internäätet - som inte direkt går snabbt att anamma. Men visst, det var ju inte direkt billigt för de som inte har alternativ, så på sikt lär det ge pengar.
Men SN-grunkorna, ingen av dom har landat korrekt. Ingen av dom har sköld. ingen av dom har kapacitet att gå till månen. Ingen av dom har förmågan att dra upp nån speciell last - om inte heavy booster är involverad och den är inte ens testad.
Så det måste finns en annan anledning till den känska av optimism som cirkulerar, för den kan ju inte baseras på det jag vet? Och borde man inte börja t.ex med en ny station kring jorden som kan agera tank för dessa äventyr? ISS var inte byggd för det.
Och sedan kanske duplicera det för månen. En "fast" punkt med bränsle där folk kunde byta från månlandare till en farkost som klarar att landa (t.ex en dragon)?
Jag hänger inte med. Heller. Men jag tror att beslutsfattarna inte heller gör ..