2026-02-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tillbakarullningen bör nu vara avslutad?
ETA är 21:00 EST, så 3,5 timmar kvar.
Citera
2026-02-26, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
ETA är 21:00 EST, så 3,5 timmar kvar.

Oj, jag räknade helt fel på tiden.
Citera
2026-02-27, 18:52
Medlem
Det kommer nyheter nu om att Artimes III inte blir en månlandning. NASA har hållit en presskonferens idag och tydligen har planerna ändrats.

Jag har bara läst rubrikerna och inte fördjupat mig i detta.

Personligen tror jag det blir bra att programmet får en översyn och att inte månlandningen stressas fram.

xxxx) "På månbasen löser vi konflikterna på bästa VIS......Elon-falangen och Bezos gäng hålls åtskilda med hjälp av svensk DIALOGPOLIS"..... ......
Citera
2026-02-27, 19:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det kommer nyheter nu om att Artimes III inte blir en månlandning. NASA har hållit en presskonferens idag och tydligen har planerna ändrats.

Jag har bara läst rubrikerna och inte fördjupat mig i detta.

Personligen tror jag det blir bra att programmet får en översyn och att inte månlandningen stressas fram.

xxxx) "På månbasen löser vi konflikterna på bästa VIS......Elon-falangen och Bezos gäng hålls åtskilda med hjälp av svensk DIALOGPOLIS"..... ......

Ett uttalande här:

https://www.youtube.com/watch?v=9SHvOx5fGRs

Artemis II lider av samma sketna problem som Artemis I, läckor, då personalen saknar "muskelminne"?

Detta på grund av att det hinner gå tre år mellan varje försök.

Tolkar det som att rymdbossen nu vill se en gradvis men hastigare utveckling, med uppskjutningar var 10:e månad i stället för var tredje år, med två månlandningar år 2028. Artemis 4 och 5?

Så nu när det är fiasko lovar man ännu mer ... i framtiden?

"Det nya månprogrammet blev tyvärr till BAJS, en landning år 2045 vore ur det perspektivet NAJS."
Citera
2026-02-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ett uttalande här:

https://www.youtube.com/watch?v=9SHvOx5fGRs

Artemis II lider av samma sketna problem som Artemis I, läckor, då personalen saknar "muskelminne"?

Detta på grund av att det hinner gå tre år mellan varje försök.

Tolkar det som att rymdbossen nu vill se en gradvis men hastigare utveckling, med uppskjutningar var 10:e månad i stället för var tredje år, med två månlandningar år 2028. Artemis 4 och 5?

Så nu när det är fiasko lovar man ännu mer ... i framtiden?

"Det nya månprogrammet blev tyvärr till BAJS, en landning år 2045 vore ur det perspektivet NAJS."

Som jag uppfattade det sneglar man nu på hur Apollo-programmet genomfördes. Apollo 8 motsvarade i stort Artimes II. Man lyckades få upp hela månlandningskomplexet med Apollo 9 runt jorden och Apollo 10 runt månen. Man gjorde ganska våghalsiga manövrar med Lunar Module. Först vid Apollo 11 skedde den första månlandningen.

Att man direkt nu skulle kunna gå från Artimes II till Artimes III utan att prova HELA komplexet var orealistiskt och dålig planering från början.
Som jag uppfattar det skall man satsa på en typ av SLS, block 1, och snabba upp produktionen, kunna sända upp den var 10:e månad. Lite halsstarrigt tror man fortfarande på en månlandning i slutet av 2028, efter att ha börjat testflygningarna redan under 2027. Och Artimes IV skulle bli månlandningen.
Jag tycker detta låter lite för snävt, skall vi gissa på månlandning under 2030, Artimes V??
Men det är bra att Isaacman låter NASA ompröva och förbättra.
Hoppas man får iväg Artimes II under april i år. Det är ju trots allt en bemannad månresa.

xxxx) "För att vi skall kunna få fram de rymdskepp som är riktigt VASSA----krävs att skattebetalarna går in och förstärker Elon Musks krympande KASSA"..... .....
Citera
2026-03-01, 01:11
Medlem
wwrs avatar
Artemis-2-raketen rullas tillbaka till verkstaden. Nedräkningen tar månader. Detta trots att färden redan genomförts med testdockor.

Den planerade månlandningen med Artemis 3 skjuts upp och ersätts av en tur runt jorden där man försöker koppla samman med månlandare "från SpaceX eller Blue Origin" dvs inget av företagen har ännu fått fram något användbart.

Citat:
At a Feb. 27 briefing, NASA said it would change the schedule of upcoming Artemis missions to add a flight in 2027 where Orion will rendezvous and dock with lunar landers from Blue Origin and/or SpaceX while in low Earth orbit.

Det går fort utför med västvärlden nu. För att en global världsordning skall råda får inga lokala initiativ fungera utan kaos och konflikt måste härja medan all utveckling stagnerar.

Det tydligaste exemplet är Trump som var en bra president under sin första period. Slöt fred, ville minska administrationens makt och startade månprogrammet. Men nu har hans politik också övergått i kaos.
Senast redigerad av wwr 2026-03-01 kl. 01:29.
Citera
2026-03-01, 21:09
Medlem
Det verkar som om alla inblandade firmor har nickat jakande till de nya planerna. Det som överraskar mig är att man planerar två månfärder under år 2028.

Men först då Artimes III med SLS, Orion, dockning med och testning av månlandaren i bana runt jorden.

Det är då en öppen kamp mellan SpaceX och Blue Origin att få fram månlandaren till år 2027. Man testar den som blir tillgänglig, eller båda om båda blir tillgängliga.

Det lutar nu starkt åt att bemannade månlandningen blir Artimes V.

Detta blir svårt. Det blir också svårt att föra månlandarna till månbanan eftersom det kommer att krävas tankning.
Blue Origins lilla månlandare skall vara i stort sett färdig men till bemannad månlandning krävs den större Blue Moon Mark II, om inte Jeff Bezos har något annat kort i bakfickan.
Sedan skall vi inte glömma att båda firmorna skall göra demonstrationsfärder till månen.

Sedan är NASA också upptagna med att bygga Lunar Gateway, där samtliga delar nu är beställda.

Det är märkliga turer men också mycket intressant att följa.

xxxx) "Vi är alla säkra på att Elon Musk bibehåller sitt sunda förnuft och VETT-----annars riskerar rymdsamarbetet gå helt SNETT"..... .....
Citera
2026-03-05, 08:47
Medlem
Intervju med Jared Isaacman om Artemis. Jag tycker han verkar vettig och förtroendeingivande

https://www.youtube.com/watch?v=8VwRdui50FY
Citera
2026-03-07, 23:31
Medlem
Det nya uppskjutningsfönstret för Artimes II öppnas den 1---6 april och sedan ser det ut att stängas till att åter öppnas 30 april.
Jared Isaacman verkar vettig och har varit lyhörd. Just nu planeras bara en typ av SLS vilket innebär att man kan standardisera, kanske få fram fler exemplar var 10:e månad.

Det som nu tvingar fram NASA är i första hand att Kina planerar bemannad månlandning runt 2030 och station på månen 2035 vilket gjort kongressledamöter OROLIGA.

USA med partners planerar att sätta månbasen vid månens sydpol, terrängen är besvärlig och det krävs precision i landningarna.
Det hörs idag inte mycket om Lunar Gateway. Däremot framstår det som klart att ISS förlängs till och med 2032 eftersom dom kommersiella alternativen fortfarande är avlägsna.

Youtubern "Ellie in Space" har snappat upp att Starship flight 12 kan ske om 4-5 veckor, det talas om den 9 april men inget är bekräftat. Som alla vet är det nu Starship version 3 som skall testas.

xxxx) "På månen är det inte viktigt alls att plantera nationernas FLAGGOR-----viktigt är däremot att medhavda kvinnor inte är otrevliga HAGGOR"..... .....
Citera
Igår, 19:34
Medlem
Brunafingrarnas avatar
NASA försöker i elfte timmen få SLS, ett arv från rymdfärjan, att bli effektivare med fler uppskjutningar, samtidigt som SpaceX tappat farten och Blue Origin precis startat. På fyra år ska de hinna med en massa med hårdvara som antigen inte fungera eller inte finns.
Inom sin tid lär fler och fler förstå hur förödande rymdfärjorna var för bemannade färder ovan för låg omloppsbana d.v.s. inga alls. Fruktansvärt dyrt och teknologiskt hämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in