2019-10-23, 11:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuuvjakt
http://www.bilddump.se/bilder/201910...2.35.23.23.jpg

Nu så kanske det funkar.
Nu funkar det! Ja så kan du inte ha det. Den där läkaren skulle behöva sparken. Värker det i foten?
Citera
2019-10-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Nu funkar det! Ja så kan du inte ha det. Den där läkaren skulle behöva sparken. Värker det i foten?

Haha ah det borde han kanske.

Skar av mig några senor som värker lite ibland men annars känns det helt läkt förutom att det gör ont när jag går i trappor men det går väl över ju mer jag tränar.
Citera
2019-10-23, 11:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Haha ah det borde han kanske.

Skar av mig några senor som värker lite ibland men annars känns det helt läkt förutom att det gör ont när jag går i trappor men det går väl över ju mer jag tränar.
Jag körde åt helvete med bilen och gick sönder rejält. Läkaren sa att det gör ont nu men kan bli ännu mer om några år. Han hade rätt, rejält med värk kom efter tre år så jag hoppas att du slipper såna plågor. Sätter min ena strumpa på att dom fixar då tårna är där dom ska vara bara du träffar rätt läkare
Citera
2019-10-23, 11:56
Medlem
Citat:
Jag körde åt helvete med bilen och gick sönder rejält. Läkaren sa att det gör ont nu men kan bli ännu mer om några år. Han hade rätt, rejält med värk kom efter tre år så jag hoppas att du slipper såna plågor. Sätter min ena strumpa på att dom fixar då tårna är där dom ska vara bara du träffar rätt läkare
Fick preeeeecis samtal från active rehab där någon hade lämnat återbud så jag ska dit om en timme så ska dom kolla på foten så vi får hålla tummarna nu!
Citera
2019-10-23, 11:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Fick preeeeecis samtal från active rehab där någon hade lämnat återbud så jag ska dit om en timme så ska dom kolla på foten så vi får hålla tummarna nu!
Mycket bra lycka till
Citera
2019-10-23, 12:06
Medlem
carminaburanas avatar
När jag var 19 så lyckades jag skära upp ovansidan av foten med en söndrig glasskiva som satt på en stereo. (detta var 1999). Läkaren sydde ihop såret, det var djupt och ca 5 cm långt. Läkaren missade dock att kolla så att inga senor var avskurna, så efter att allt var läkt så fick jag dropptå på stortån. Gick tillbaka till en annan läkare som sa att detta får vi skära upp igen och sy ihop senan. Sagt och gjort, nu har jag ingen dropptå. Inte fick jag nån ersättning heller, trots att hela sommaren var körd.
Citera
2019-10-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
När jag var 19 så lyckades jag skära upp ovansidan av foten med en söndrig glasskiva som satt på en stereo. (detta var 1999). Läkaren sydde ihop såret, det var djupt och ca 5 cm långt. Läkaren missade dock att kolla så att inga senor var avskurna, så efter att allt var läkt så fick jag dropptå på stortån. Gick tillbaka till en annan läkare som sa att detta får vi skära upp igen och sy ihop senan. Sagt och gjort, nu har jag ingen dropptå. Inte fick jag nån ersättning heller, trots att hela sommaren var körd.
Hur fan lyckas dom missa något sådan. Antar att det var riktigt problematiskt att gå när stortån är paj?
Citera
2019-10-23, 17:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Hur fan lyckas dom missa något sådan. Antar att det var riktigt problematiskt att gå när stortån är paj?

Läkaren var en gammal gubbe, jag minns att han skakade ofrivilligt på hela kanylen när han skulle bedöva innan han sydde hehe.

Men allting löste sig, och jag har inga problem idag!
Citera
2019-10-23, 17:11
Medlem
Under alla mina år som fysioterapeut har jag aldrig sett någon med dropptå förut. Det ser ut som att dina stortåadduktorer har förlorat sin innervering.

Om det är nerverna så kan läkaren ibland sätta axonbitarna intill varandra med microkirurgi. Annars är det bara att vänta på att axonet hittar rätt av sig själv till muskeln genom såkallad kollateral sprouting. Det kan ta upp till ca 6 månader innan du återfår innervering i så fall och du får alltså tejpa eller skaffa en ortos för att hålla tån på plats under tiden.

Försök vicka på tårna lite då och då. Det finns en bra övning du kan göra varje dag: sitt på en stol med en handduk under fötterna. Dra sen in/putta ut handduken med tårna fast behåll hälarna i golvet.

Detta gynnar cirkulationen och anses kunna hjälpa återhämtningen.
Citera
2019-10-23, 19:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tack
Hur gick det?
Citera
2019-10-24, 09:44
Medlem
Citat:
Hur gick det?

Hon kollade och vikade på foten såg vi att huden växt fast med stygnen typ och eventuellt så har nerverna och senerna också gjort det ska massera det och hoppas det släpper annars skulle vi gå vidare efter det.

Fatta att jag träffat en annan sjukgymnasg samt 3 olika läkare och INGEN har sett det innan
Citera
2019-10-24, 10:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hon kollade och vikade på foten såg vi att huden växt fast med stygnen typ och eventuellt så har nerverna och senerna också gjort det ska massera det och hoppas det släpper annars skulle vi gå vidare efter det.

Fatta att jag träffat en annan sjukgymnasg samt 3 olika läkare och INGEN har sett det innan
Det lönar sej att gå till olika för att få hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in