• 1
  • 2
2019-10-23, 10:17
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du måste hetvattentvätta hela maskinen på plats. Ska man vara säker måste man rulla ut en duk man kör upp maskinen på och blåsa bort tvättvattnet ut i det redan förorenade området. Inget får rinna ner i dagvatten eller ut på andra ytor. Helst ska man sätta fyr på hela maskinen men det blir för dyrt.

Det bästa är att handgräva genom parkslide, spadar är lätta att tvätta.

Eller hur? Här får vi börja bränna grävskopor för denna alien-växt.
Citera
2019-10-23, 11:22
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnapAttack
Okej, handgräva ja då skulle vi kunna sätta folk i arbete iaf, här har ni spadar vi ska ner med flera tusen mil fiber, börja gräv.

Edit: Jävla synd att man inte visste om det här när man var ett litet barn och höll på och jävlades med elaka gubbar och kärringar i sitt villaområde.

Parkslide står i öar så det blir inte mycket handgrävning trots allt. Det handlar om området plus kanske 5 meter i marginal. Marken är inte superhård där heller ju.

Jag funderade på att ge min granne parkslide men inte förrän jag ska flytta och det är dumt att ta in eländet till sin egen närhet.
Citera
2019-10-23, 11:27
Bannlyst
Citat:
Parkslide står i öar så det blir inte mycket handgrävning trots allt. Det handlar om området plus kanske 5 meter i marginal. Marken är inte superhård där heller ju.

Jag funderade på att ge min granne parkslide men inte förrän jag ska flytta och det är dumt att ta in eländet till sin egen närhet.

Okej okej, hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om växten, inte för att jag är speciellt påläst inom växtriket men en sådan här aggressiv växt borde man väl hört talas om, är det här någon ny alienväxt?
Citera
2019-10-23, 11:29
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Okej okej, hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om växten, inte för att jag är speciellt påläst inom växtriket men en sådan här aggressiv växt borde man väl hört talas om, är det här någon ny alienväxt?

Ja, den är ganska ny. Har bara funnits sedan början på 1900-talet. Först senare år har den växt sig stor då den ogillar kalla vintrar. Vi har haft några milda vintrar som gett den en tidig start och sent avslut på säsongen.
Citera
2019-10-23, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ja, den är ganska ny. Har bara funnits sedan början på 1900-talet. Först senare år har den växt sig stor då den ogillar kalla vintrar. Vi har haft några milda vintrar som gett den en tidig start och sent avslut på säsongen.

Någonting måste göras, tror du Greta har koll på det här?
Citera
2019-10-23, 12:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldzebran
Bitar av växtens rötter lossnar när man gräver runt den, den har långtgående rötter. Dessa bitar följer med i jord som flyttas eller följer med på spaden och rotat sig på den nya plats där den hamnar. Det räcker med en mycket liten bit. Om man gräver upp en sådan buske hemma ska man inte heller köra jord/sly/grenar på ex släpkärra till tippen då bitar kan trilla av och rota sig. Den är oerhört livskraftig.

Man skall förpacka i svarta sopsäckar som slängs bland brännbart på tippen. Det gäller för övrigt alla invasiva växter t.ex. lupiner.

Citat:
Någonting måste göras, tror du Greta har koll på det här?

Hon far säkert omkring och sprider parkslidebitar för att öka tillväxten av växtligheten på bekostnad av människan.
Citera
2019-10-23, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Hon far säkert omkring och sprider parkslidebitar för att öka tillväxten av växtligheten på bekostnad av människan.

Skulle inte förvåna mig, ungen är besatt av djävulen.

Ontopic: THE FUCK växer 20 centimeter om dagen
https://www.youtube.com/watch?v=UCdq...=youtu.be&t=52

Hur mycket energi är det i dom där jävlarna, kanske man skulle skaffa sig en massa mark och släppa lös vansinnet i Parksliden.

Edit: Park-slide alltså med svensk uttal, jag uttalade det Parkslide ala America (Parkslajd)
Citera
2019-10-23, 13:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Skulle inte förvåna mig, ungen är besatt av djävulen.

Ontopic: THE FUCK växer 20 centimeter om dagen
https://www.youtube.com/watch?v=UCdq...=youtu.be&t=52

Hur mycket energi är det i dom där jävlarna, kanske man skulle skaffa sig en massa mark och släppa lös vansinnet i Parksliden.

Edit: Park-slide alltså med svensk uttal, jag uttalade det Parkslide ala America (Parkslajd)

Jag har en vinranka som växer mer än 20 cm om dagen känns det som. Den försöker sprida sig för fullt om man inte tjuvar den och växer på välgödslad plats.
Citera
2019-10-23, 13:10
Bannlyst
Citat:

Förlåt mig men mina djävulshorn växer ut och du verkar kunnig i ämnet, jag ser sådana möjligheter med den här jävliga växten, kan man mala ner den i en kvarn till ett pulver och strö ut på någon äcklig pedofils gräsmatta och få önskad effekt?
Citera
2019-10-23, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har en vinranka som växer mer än 20 cm om dagen känns det som. Den försöker sprida sig för fullt om man inte tjuvar den och växer på välgödslad plats.

Där ser man jag har mycket att lära, här jag har jag trälat med mina Chiliplantor och dom som växt bäst är väl 60-70cm och det på ett halvår men det kan också ha och göra med mina obefintligt gröna fingrar.

Och när dom äntligen börjat blomma så har vissa blommor dött efter det att jag pollinerat dom lite försiktigt.

Jag får börja odla Parkslajd, lite tråkigt bara för jag antar att den inte går att äta vare sig rå eller tillagad.

Hårresande: https://www.youtube.com/watch?v=UCdq...youtu.be&t=158
Förbjuden att sälja och odla i Storbritannien, 1,5 billjoner pund har lagts ner på främst kemikalier i försök att utrota den.

Edit: Jaha, fullt ätliga fulla av C-vitamin i Japan används den som medicin, ska ha en föryngrande effekt, kan användas istället för rabarber, bladen kan användas som grönsaker.
Någon sneögd from JaPPan påstår att man förlänger livet med 30 år om man käkar mycket parkslajd.

Den här tråden blev extremt mycket mer intressant än vad jag först trodde, tack TS,

Edit: I Storbritannien måste du vid försäljning av tomt eller hus ange om du har parkslide. Om så är fallet kan banker neka dig lån och mäklare undanber sig ditt objekt. Se nedanstående länkar för bara några exempel på detta.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-knotweed.html
http://www.newsweek.com/2014/07/11/j...er-257257.html
Senast redigerad av SnapAttack 2019-10-23 kl. 14:04.
Citera
2019-10-31, 09:27
Medlem
Tjippmunks avatar
ni som vill läsa mer i ämnet kan kolla denna tråden på byggahus https://www.byggahus.se/forum/thread...kslide.235412/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in