2019-10-22, 22:07
Medlem
Nyligen tagit körkort och undrar ungefär när bör man byta till vinterdäck?
Vet att man ska enligt lag den 1 december, men är det OK att man byter nu i oktober? Eller dumt?
Har nämligen problem med att bilen har börjat åka lite snett och ratten är snedvriden under körning, tänkte kolla om det blir bättre när man byter däck.
Citera
2019-10-22, 22:17
Avstängd
Lacerdas avatar
Gör hjulinställning som jag sa åt dig att göra i den andra tråden du skapade nyligen va fan.
Om vägunderlaget är halt så tillåts vinterdäck.
Citera
2019-10-22, 22:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosemallows
Vet att man ska enligt lag den 1 december, men är det OK att man byter nu i oktober? Eller dumt?
Har nämligen problem med att bilen har börjat åka lite snett och ratten är snedvriden under körning, tänkte kolla om det blir bättre när man byter däck.

De beror sig på var du bor.
Dessutom behöver du bara ha vinterdäck om det är vinterväglag.
Jag bor längst ner i sydskåne vid kusten, förra vintern hade jag inte behövt ha några vinterdäck överhuvudtaget, förr förra året körde jag på sommardäck hela vintern och lät bilen stå de få dagar det var halt.

Att lägga på vinterdäck nu är rena vansinnet, såvida du inte bor i norrland.
Det ska bli 16-17 grader till helgen.
Mina vinterdäck åker på i julveckan, 20-22 december brukar jag få på mina vinterdäck, inga dubbdäck såklart utan dubbfria friktionsdäck, dubbdäck är hälso och miljöskadliga då de drar upp farliga partikar i luften, dessutom är dubbdck förbjudna på vissa gator, just av den anledningen.
Dubbdäck är även farliga på barmark, då dubbarna kasar på asfalten och ger längre bromssträcka och sämre grepp vid undanmanöver.
Allt starkare röster talar om att förbjuda dubbdäck helt, vilket skulle vara ett helt riktigt beslut.

Kortfattat, vänta tills det blir mer vinterlikt väder, och köp då dubbfria däck.
Citera
2019-10-22, 22:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det är rätt luddiga bestämmelser:
https://transportstyrelsen.se/vinterdack
Citat:
Vinterdäck 1 december–31 mars

Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.
Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Dubbdäck 1 oktober–15 april

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Du behöver bara ha vinterdäck om det är vinterväglag. Det betyder att om du kan låta bilen stå när det snöar, så kan du köra igen, på sommardäck, när det töat.
Kan funka t ex i Stockholm och söderöver.

Så länge du har dubbfria vinterdäck får du byta när du vill, men kör du dubbat får du inte sätta på dem förrän tidigast 1 okt.
Citera
2019-10-22, 22:33
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:

Hej,

Mitt huvud har börjat vrida sig åt höger och ansiktet lutar samtidigt lite nedåt när jag spanar utomhus.
Jag funderar på att byta till en tjockare mössa tror du att det kommer att fixa mina problem?

1. Hjulinställning, som Lacerda redan har påpekat x2
2. Kontrollera spindelleder
3. Ifall hjulen har rätt hjulinställning men ratten fortfarande är snedvriden kan den justeras vid rattstången.
Citera
2019-10-22, 22:47
Medlem
yz44s avatar
Du måste kontrollera varför bilen drar snett, kan vara trafikfarligt.

Har du kört på något senste tiden, någon kant eller liknande?
Att byta hjul lär inte hjälpa såvida det inte är punktering.
Citera
2019-10-22, 22:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Knepigt att svara på, men blir det "fler och fler frostnätter", så är detta ett tecken på att vinterdäcken bör krängas på. Här i Göteborg så är det runt november, inte för att "det behövs", men snarare på att man inte vill vara "utan bil" både enligt lag och väder.

-Kolla din hjulinställning förresten, låter inte bra det du beskrev!

Förr om åren, vid "regnvintrar" så sket jag faktiskt i vinterdäcken helt och hållet. (Snackar länge sedan nu). Var det oväntat vinterväder och tillhörande kyla lät jag bilen bara stå i garaget, tog spårvagnen istället. Men det var då det. Generellt råd är att skruva på vinterhjulen om några veckor, ungefär när lagen "kräver det". Förutsatt att du alltså bor söder om Dalälven. "Norrlänningar" har redan vinterväglag sedan bra tid tillbaka.
Citera
2019-10-22, 23:07
Medlem
Citat:
De fenomen ni beskriver indikerar närmast behovet av en framvagnsinställning, men vissa delar däri kan även härröra från defekta däck. Att byta nu kan mycket väl anbefallas, men som andra är inne på så är det såväl avhängigt av er hemvist som hur bilen kommer att nyttjas den närmaste tiden.
Citera
2019-10-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Gör hjulinställning som jag sa åt dig att göra i den andra tråden du skapade nyligen va fan.
Om vägunderlaget är halt så tillåts vinterdäck.
Vinterdäck äro tillåtna året runt. Är dessa försedda med dubbar inskränks dock tiden, då inleds den tillåtna perioden 1/10. Dubbdäck får även nyttjas tidigare om väglaget detta påkallar.
Citera
2019-10-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
De beror sig på var du bor.
Dessutom behöver du bara ha vinterdäck om det är vinterväglag.
Jag bor längst ner i sydskåne vid kusten, förra vintern hade jag inte behövt ha några vinterdäck överhuvudtaget, förr förra året körde jag på sommardäck hela vintern och lät bilen stå de få dagar det var halt.

Att lägga på vinterdäck nu är rena vansinnet, såvida du inte bor i norrland.
Det ska bli 16-17 grader till helgen.
Mina vinterdäck åker på i julveckan, 20-22 december brukar jag få på mina vinterdäck, inga dubbdäck såklart utan dubbfria friktionsdäck, dubbdäck är hälso och miljöskadliga då de drar upp farliga partikar i luften, dessutom är dubbdck förbjudna på vissa gator, just av den anledningen.
Dubbdäck är även farliga på barmark, då dubbarna kasar på asfalten och ger längre bromssträcka och sämre grepp vid undanmanöver.
Allt starkare röster talar om att förbjuda dubbdäck helt, vilket skulle vara ett helt riktigt beslut.

Kortfattat, vänta tills det blir mer vinterlikt väder, och köp då dubbfria däck.

Dubbfria vinterdäck har sämre egenskaper på torr asfalt än dubbdäck har. Det beror på att dubbfria har djupare seipningar och är något mjukare. Varför tvärsäkra uttalanden om saker du inte kan? Läs ett däcktest i valfri tidning! Dubbdäck räddar liv (norr om Lund i varje fall)
Citera
2019-10-23, 04:47
Medlem
Det är väl för tusan fullt möjligt för TS att skruva på sina vinterdäck nu på förmiddagen, testköra och se om det ändrar nåt i bilens sneddragning eller inte, sen skruva av dem igen på eftermiddagen.....

Alla i tråden verkar ju tro att om man sätter på vinter däcken idag så går de inte att få loss innan midsommar....... kamma er era stollar....

Att det sen TS nog borde låta någon mer bilkunnig (kanske en verkstad...) kolla upp bilen för att lokalisera felet som orsakar sneddragningen, är en annan sak... Men det är alltså fullt möjligt att testa med andra hjul/däck några timmar om man vill, även om det råkar vara vinterdäck.
Citera
2019-10-23, 11:49
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dra åt helvete med dina lögner.

Tidningen Motor gör ett stort däcktest i senaste numret, åtta dubbdäck och åtta dubbfria. Samtliga dubbfria däck utom ett(!) hade sämre bromsegenskaper på torr asfalt än det sämsta dubbdäcket.

Det som bromsade bäst av de dubbfria var Goodyear Ultragrip 9, men det fick å andra sidan omdömet "Farligt dåligt grepp på is" och "Svagt sidogrepp på snö".

Källa: Motor nr 7-2019
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in