Citat:
Ursprungligen postat av
rosemallows
Nyligen tagit körkort och undrar ungefär när bör man byta till vinterdäck?
Vet att man ska enligt lag den 1 december, men är det OK att man byter nu i oktober? Eller dumt?
Har nämligen problem med att bilen har börjat åka lite snett och ratten är snedvriden under körning, tänkte kolla om det blir bättre när man byter däck.
De beror sig på var du bor.
Dessutom behöver du bara ha vinterdäck om det är vinterväglag.
Jag bor längst ner i sydskåne vid kusten, förra vintern hade jag inte behövt ha några vinterdäck överhuvudtaget, förr förra året körde jag på sommardäck hela vintern och lät bilen stå de få dagar det var halt.
Att lägga på vinterdäck nu är rena vansinnet, såvida du inte bor i norrland.
Det ska bli 16-17 grader till helgen.
Mina vinterdäck åker på i julveckan, 20-22 december brukar jag få på mina vinterdäck, inga dubbdäck såklart utan dubbfria friktionsdäck, dubbdäck är hälso och miljöskadliga då de drar upp farliga partikar i luften, dessutom är dubbdck förbjudna på vissa gator, just av den anledningen.
Dubbdäck är även farliga på barmark, då dubbarna kasar på asfalten och ger längre bromssträcka och sämre grepp vid undanmanöver.
Allt starkare röster talar om att förbjuda dubbdäck helt, vilket skulle vara ett helt riktigt beslut.
Kortfattat, vänta tills det blir mer vinterlikt väder, och köp då dubbfria däck.