Sen någon dag har jag börjat märka att bilen svävar åt vänster, om jag håller ratten rakt åker bilen åt sidan, samtidigt så skakar ratten jämt.
Är det hjulinställningen jag ska till verkstad och kolla på?
Jag ska byta till vinterdäck, borde jag göra det innan eller i samband med hjulinställningen?
Tacksam för svar
Senast redigerad av rosemallows 2019-10-22 kl. 21:44.
Sen någon dag har jag börjat märka att bilen blivit snedriven, om jag håller ratten rakt åker den åt sidan, samtidigt så skakar ratten jämt.
Är det hjulinställningen jag ska till verkstad och kolla på?
Jag ska byta till vinterdäck, borde jag göra det innan eller i samband med hjulinställningen?
Tacksam för svar
Snedriven? Om frambromsen ligger på ena sidan drar bilen åt sidan och kan ruska i ratten. Kan vara punktering. Kört på något så fälg och något annat blivit krokigt.
Det är ju ändå tid att byta till vinterdäck så kolla sommardäcken när bilen är upphissad. Snurra på dem på plats och kolla att mönstret är rakt och att inga bulor finns. Även på baksidan. Kolla också att ingen led glappar eller är lös samt att styrningen verkar OK. Nånting har ju hänt om detta tillkommit plötsligt; ett rejält gupp eller en trottoarkant typ.
Är allt OK: skifta däck och prova köra med vinterdäcken. Finns problemen kvar så måste du låta en däckverkstad kolla på hjulinställningen, en felaktig inställning kan nöta däcken snett på nolltid.
Skakningar i ratt i kombination med att bilen drar snett skulle kunna bero på anliggande broms eller skev bromsskiva på ett av framhjulen, det märker du enkelt om skivan på den sidan bilen drar åt är rejält mycket varmare när du kört en stund. Annars är väl ett bra första steg att kolla om något är uppenbart glappt i framvagnen (men alla glapp är inte enkla att upptäcka bara genom att känna) och därefter kolla hjulinställningen på verkstad.
Det är nog bäst att kolla och åtgärda innan du byter till vinterdäck, så att du inte förstör vinterdäcken i onödan om något får däcken att slitas snett.
Skakar det i alla hastigheter, blir det mer eller mindre när du accelererar eller bromsar?
Toe in, toe out förmodligen.
Bromsa hårt så du kan avfärda bromsarna.
Hjulinställning kan du göra själv, med varierande resultat beroende på hur duktig du är.