2019-10-27, 12:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Så vi menar i sak samma men du använder prövningen i meningen säpos registerkontroll som jag förstår det?

Japp, exakt så
Citera
2020-01-24, 11:21
Medlem
Mera än vid klass 1. Som numera tydligen tillämpas på rösträknare. Så klarar du
klass 2 borde du automatiskt vara godkänd och få arbeta för 250 kr/h.
Citera
2020-05-29, 22:41
Medlem
Om man sökt ett arbete där dom gör en Säkerhetsprövning klass 2 innan och man har skulder/utmätning hos kronofogden. Är man rökt då?
Citera
2020-05-29, 22:55
Medlem
peevishfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjarven666
Om man sökt ett arbete där dom gör en Säkerhetsprövning klass 2 innan och man har skulder/utmätning hos kronofogden. Är man rökt då?

Beror på en massa saker. Hur stora skulder? När var det? Varför har du skulder? Osv osv. Det är en bedömning kring allt.
Citera
2020-05-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peevishfuck
Beror på en massa saker. Hur stora skulder? När var det? Varför har du skulder? Osv osv. Det är en bedömning kring allt.

Stora i mina ögon, inte över miljonen men inte jättelångt därifrån.
Det är inget brottsligt eller något iaf som ligger bakom skulderna, men är ju inget positivt hur som helst.

Känns pinsamt att prata chefen om det här, har alltså blivit erbjuden jobbet men detta ska ju göras så lär väl skita sig. Inte bästa starten direkt, är ett jobb jag verkligen vill ha.

Är det arbetsgivaren som gör bedömningen eller Säpo?
Det är alltså en bedömning? Och inte som en kreditkontroll vid lån osv att det blir avslag direkt? Har som sagt ingen större koll på hur detta fungerar, men tänker kontakta arbetsgivaren innan detta och berätta och höra efter om det ens är någon mening att gå vidare.

Jobbet i sig är ju inget alls som har med någon större säkerhet att göra direkt, men de kanske inte heller har någon betydelse.
Inte direkt så det är militär jag sökt till, utan ett ”vanligt” administrationsjobb.
Citera
2020-05-29, 23:56
Medlem
peevishfucks avatar
Citat:
Det är inget brottsligt eller något iaf som ligger bakom skulderna, men är ju inget positivt hur som helst.

Känns pinsamt att prata chefen om det här, har alltså blivit erbjuden jobbet men detta ska ju göras så lär väl skita sig. Inte bästa starten direkt, är ett jobb jag verkligen vill ha.

Det är alltså en bedömning? Och inte som en kreditkontroll vid lån osv att det blir avslag direkt? Har som sagt ingen större koll på hur detta fungerar, men tänker kontakta arbetsgivaren innan detta och berätta och höra efter om det ens är någon mening att gå vidare.

Jobbet i sig är ju inget alls som har med någon större säkerhet att göra direkt, men de kanske inte heller har någon betydelse.
Inte direkt så det är militär jag sökt till, utan ett ”vanligt” administrationsjobb.

Arbetsgivaren gör bedömningen, det är inget som sker automatiskt. Det är viktigt att vara ärlig och berätta hur och varför man hamnat i den situationen. Är det klass 2 så kommer man antingen hantera väldigt känslig information eller kommer kunna orsaka stor skada. Det är inte en fördel att ha stora skulder. Men som sagt det beror på omständigheterna runt omkring.

Arbetsgivaren har en skyldighet att informera dig kring detta.

Vem som gör bedömningen beror på vad det är för företag/myndighet osv.
Citera
2020-05-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Mera än vid klass 1. Som numera tydligen tillämpas på rösträknare.

Stämmer det? Jag har varit ordförande i olika valdistrikt under flera val, både EU och Svenska samt faktiskt ett kyrkoval då de inte lyckades få fram egen bemanning (är inte med i kyrkan).

Jag har inte hört ett ljud om att det är någon register kontroll, å andra sidan så har jag inget som skulle kunna ställa till något för mig, förutom Flashback... ;-)
Citera
2020-05-30, 12:37
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:

Berätta om skulderna direkt under säkerhetsintervjun, att inte berätta om skulderna är ett tecken på att du inte skulle vara lämplig. Allt från intervjun skickas med (har jag för mig) till Säpo som underlag.

Sedan så kan stora skulder göra att du inte är lämplig ur säkerhetssynpunkt då stora skulder kan innebära att du är lättare för tredje part att påverka.
Citera
2020-05-30, 13:46
Medlem
peevishfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Berätta om skulderna direkt under säkerhetsintervjun, att inte berätta om skulderna är ett tecken på att du inte skulle vara lämplig. Allt från intervjun skickas med (har jag för mig) till Säpo som underlag.

Sedan så kan stora skulder göra att du inte är lämplig ur säkerhetssynpunkt då stora skulder kan innebära att du är lättare för tredje part att påverka.

Underlag från intervjun skickas inte till SÄPO. Men det är som du säger viktigt att berätta om skulderna under intervjun.
Citera
2020-05-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry

Absolut de tänker jag göra, har även två blanketter som ska till Säpo som jag skulle fylla i och skicka till arbetsgivaren innan intervjun, och där ska man fylla i eventuella skulder
Citera
2020-06-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Stämmer det? Jag har varit ordförande i olika valdistrikt under flera val, både EU och Svenska samt faktiskt ett kyrkoval då de inte lyckades få fram egen bemanning (är inte med i kyrkan).

Jag har inte hört ett ljud om att det är någon register kontroll, å andra sidan så har jag inget som skulle kunna ställa till något för mig, förutom Flashback... ;-)

Om jag skrivit sådär måste jag ha läst eller hört det någonstans. Men man vet aldrig.
Citera
2020-07-02, 11:29
Medlem
jenas avatar
Varför i hele fan sitter ni och gissar? Att klass 1 behövs för valräknare, larv, för att någon ens ska komma på tal för ettan krävs regeringsbeslut...

Men för att undvika all djävla larv ni sitter och vräker ur er, endera så söker ni på forumet, jag har svara på denna fråga jag vet inte hur många gånger, annars gå till källan https://www.sakerhetspolisen.se/sake...lsakerhet.html

Läs begrunda och återkom om ni har fler frågor! Särskilt delen med utfall ska ni läsa noga!

Jag har jobbat med ämnet i över 20 år...

//jena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in