2019-10-21, 20:37
Medlem
Hej! Har googlat ett tag nu, men utan resultat! Jag sparar pengar till en kontantinsats, men så odisciplinerad jag är vill jag låsa mina pengar 12-18mån.

Problemet är att alla konton jag hittade, har man inte fria insättningar utan man måste lägga in en klumpsumma. Det blir ju problematiskt för mig då jag vill månadsspara.
Hur går jag tillväga, hjälp mig kära flashbackare. Ber om ursäkt för eventuella stavfel skriver från luren.
Citera
2019-10-21, 20:44
Medlem
Hur hade du tänkt dig att ett sparkonto med bindningstid men möjlighet att sätta in skulle fungera?

Om bindningen är säg ett år och du sätter in 500kr i månaden. Skulle du då få ta ut 500kr ett år efter du började, 500kr efter 13 mån osv?
Citera
2019-10-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur hade du tänkt dig att ett sparkonto med bindningstid men möjlighet att sätta in skulle fungera?

Om bindningen är säg ett år och du sätter in 500kr i månaden. Skulle du då få ta ut 500kr ett år efter du började, 500kr efter 13 mån osv?

Nej, utan vi säger t.ex. att jag satt in 500kr i månaden i ett år, efter 12mån är kontot upplåst och jag kan ta ut det saldo som finns tillgängligt på kontot.
Citera
2019-10-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enisnosa
Nej, utan vi säger t.ex. att jag satt in 500kr i månaden i ett år, efter 12mån är kontot upplåst och jag kan ta ut det saldo som finns tillgängligt på kontot.

Så den sista 500 lappen skulle du få den högre procentuella räntan men du hade bara låst den i 1 månad?

Högre ränta vid bindning erbjuds för att inlånaren kan placera pengarna på ett bättre sätt iom bindningen, den möjligheten försvinner ju om inte hela beloppet blir tillgängligt på en gång.
Citera
2019-10-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så den sista 500 lappen skulle du få den högre procentuella räntan men du hade bara låst den i 1 månad?

Högre ränta vid bindning erbjuds för att inlånaren kan placera pengarna på ett bättre sätt iom bindningen, den möjligheten försvinner ju om inte hela beloppet blir tillgängligt på en gång.

Jag förstår hur du menar, men mitt fokus är inte att jag ska få avkastning genom ränta, utan jag vill låsa pengarna så jag inte kan pilla på dom tills dom växt och jag kan använda till köp av bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in