• 1
  • 2
2019-10-21, 21:43
Medlem
Sjukt alltså! lät som du beskrev mig där ett tag!

antingen så håller han sig undan, flyttar till annat land osv, tillslut går skulderna ut,

eller hoppas på ett arv eller dylikt,

Jag har löst det genom att fått lite mark som jag kan sälja av en släkting, MEN om det inte hade varit löst på den vägen så hade jag tagit sporadiska jobb, max 3-6 månader, sen resterande av tiden i mitt hus i Thailand på så sätt så får de inte ut något, Har varit skuldsatt i 3år nu, går inte betala av då det är massa sms lån osv, men löser allt på ett bräde sen när jag säljer marken,

det är inte så illa som folk målar upp det så länge man har ett boende och har en familjemedlem som kan stå på bilar osv så klarar man sig riktigt bra!
Citera
2019-10-21, 22:08
Medlem
Tack för alla råd. Ska prata mer med honom när jag träffar honom. I värsta fall så får han slänga sitt pass och vandra över öresundsbron
Citera
2019-10-21, 22:51
Be honom gå in på sajten lånforum. Där har många tips och råd eftersom de satt sig själva i skuldkaos. Många experter som gått den hårda vägen m skuldsanering,utmätning, kronofogde, sänka sin låneränta osv.
Citera
2019-10-21, 23:48
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Sjukt alltså! lät som du beskrev mig där ett tag!

antingen så håller han sig undan, flyttar till annat land osv, tillslut går skulderna ut,

eller hoppas på ett arv eller dylikt,

Jag har löst det genom att fått lite mark som jag kan sälja av en släkting, MEN om det inte hade varit löst på den vägen så hade jag tagit sporadiska jobb, max 3-6 månader, sen resterande av tiden i mitt hus i Thailand på så sätt så får de inte ut något, Har varit skuldsatt i 3år nu, går inte betala av då det är massa sms lån osv, men löser allt på ett bräde sen när jag säljer marken,

det är inte så illa som folk målar upp det så länge man har ett boende och har en familjemedlem som kan stå på bilar osv så klarar man sig riktigt bra!

Det är ytterst sällan en skuld avskrivs.
Det räcker med att en påminnelse går ute 1gång var 5:e år så förnyas skulden, och det spelar ingen roll ifall personen flyttar utomlands.

Bara för skulder försvinner från kronofogden innebär inte att skulderna är borta, det kostar pengar för inkasso att ha skulderna aktiva hos Kronofogden.
Citera
2019-10-22, 07:02
Bannlyst
Personlig konkurs och sedan skuldsanering. 5 år på existensminimum.
Citera
2019-10-22, 08:50
Medlem
Ok, första han ska göra är att sluta spela (no shit). Efter det ska han prata med banken och se om han kan samla sina skulder på ett ställe för att få ner månadskostnaden.

Med 500k i lån och säg 6% avgifter och en avbetalningsplan på 10 år så bör han komma undan med en månadskostnad på 5000 kr. Har han 17k efter skatt och bor billigt så kan han klara sig på detta. Blir inte fett kanske men bättre än att få betalningsanmärkningar och skit.
Citera
2019-10-22, 09:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Som redan sagts är sådana som han tråden handlar helt hopplösa att hjälpa! Skulle någon betala hans skuld bara för att så skulle han snart vara skyldig 500k igen.

Skulle han vinna 1 miljon så skulle han sannolikt ha ännu större skulder om något år!

Endel är fan som målsökande robotar när det gäller att krascha sina liv!

Den enda som kan hjälpa honom är han själv! Han måste få psykologisk hjälp att bryta de mönster som satt honom i skiten! Bryter han mönstren så är inte 500k något jättebelopp att hantera!

Det kan till och med bli så att den kick han sökt/fått av att spela och konsumera inträffar när han sparar och amorterar istället!

Han kan mycket väl "bli beroende" av att sköta sin ekonomi!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in