• 1
  • 2
2019-10-21, 09:53
Medlem
Zot^s avatar
Jag kan inte längre föra över pengar via IBAN till vare sig Kraken, Coinbase eller Bitstamp. När jag ringer får jag samma jävla skitsvar varje gång om bedrägerier som tydligen ska ha drabbat deras kunder när det gäller dem IBAN numren.

Nu så sa jag att jag tänkte ta ut mina pengar och stänga ner mitt konto på deras bank för att jag var trött på deras jävla skitsnack. Sa att dem väl åtminstone kunde ha anständigheten att säga som det var, att dem hade bestämt sig för att leka storebror och bestämma vem jag kan eller inte kan föra över mina pengar till och inte komma med något jävla bullshit om att kunder skulle blivit drabbade av bedrägerier.

Så nu undrar jag, vilken bank ska jag sätta in mina pengar på som inte håller på såhär? Kan någon ge mig ett tips?
Citera
2019-10-21, 09:56
Medlem
Katten-Gustavs avatar
Klart det är risk för bedrägerier men det borde väl finnas sätt för dig att verifiera att du är den som äger kontot och inte en bedragare? Jag förstår inte alls hur Swedbank tänker här riktigt. Handlar det om stel organisation och säkerhetsrutiner bara? Om jag vill skicka allt jag äger till en hora i Bangladesh så borde det väl vara min fulla rätt att göra så?

(Luktar som pengatvättslagar som värnar om staten mer än individens frihet)
Senast redigerad av Katten-Gustav 2019-10-21 kl. 09:59.
Citera
2019-10-21, 10:39
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-Gustav
Klart det är risk för bedrägerier men det borde väl finnas sätt för dig att verifiera att du är den som äger kontot och inte en bedragare? Jag förstår inte alls hur Swedbank tänker här riktigt. Handlar det om stel organisation och säkerhetsrutiner bara? Om jag vill skicka allt jag äger till en hora i Bangladesh så borde det väl vara min fulla rätt att göra så?

(Luktar som pengatvättslagar som värnar om staten mer än individens frihet)

Ja det är så jag tänker också. Har redan pratat med dem om det och det fanns inget dem kunde göra åt saken enligt dem på supporten så nu har jag ledsnat på dem och tänker ta ut mina pengar därifrån och skaffa en vettigare bank som inte vill leka storebror åt mig.
Citera
2019-10-21, 10:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Hur kan de förbjuda uttag? Så mycket är Swedbanks skuldsedlar värda.
Citera
2019-10-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Hur kan de förbjuda uttag? Så mycket är Swedbanks skuldsedlar värda.

De förbjuder inga uttag. De förbjuder överföringar till vissa mottagare.
Citera
2019-10-21, 11:17
Medlem
15minFames avatar
När mina 2 andra banker inte tillät min överföring till Kraken så provade jag på Nordea och det gick. Men det är ett par veckor sen så jag vet inte om det ändrats.
Citera
2019-10-21, 11:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
De förbjuder inga uttag. De förbjuder överföringar till vissa mottagare.

Just de mottagare som innebär att pengarna flyttas ut från banksystemet, ja. You can check out any time you like, but you can never leave.
Citera
2019-10-21, 11:59
Medlem
happilappis avatar
Jag kan överföra från Nordea till bitstamp. Antar att det funkar till samtliga stora bitcoinexchanges. Swedbank verkar vara en skräpbank
Citera
2019-10-21, 12:22
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Jag kan inte längre föra över pengar via IBAN till vare sig Kraken, Coinbase eller Bitstamp. När jag ringer får jag samma jävla skitsvar varje gång om bedrägerier som tydligen ska ha drabbat deras kunder när det gäller dem IBAN numren.

Nu så sa jag att jag tänkte ta ut mina pengar och stänga ner mitt konto på deras bank för att jag var trött på deras jävla skitsnack. Sa att dem väl åtminstone kunde ha anständigheten att säga som det var, att dem hade bestämt sig för att leka storebror och bestämma vem jag kan eller inte kan föra över mina pengar till och inte komma med något jävla bullshit om att kunder skulle blivit drabbade av bedrägerier.

Så nu undrar jag, vilken bank ska jag sätta in mina pengar på som inte håller på såhär? Kan någon ge mig ett tips?

Redan i våras fick jag frågan av kärringen på kontoret vart jag skickat pengar när jag använt mig av IBAN efter att Visa hindrat mina köp.
Hon sa att hon inte kände till att Visa gjorde så. Jävligt märkligt kan jag tycka när hon ändå jobbar i branschen och borde känna till sådant som jag själv kunnat läsa mig till. Det såg dessutom ut som hon ljög när hon sa det.
Hur som helst hette det "antiterror" då.
Frågade mig om mottagare och vilket land jag skickat till.

Vilken tur att vi har pappa staten och mamma banken som tar hand om oss.

Samma kontor frågade efter kvitto på 3000:- som kom som present: (FB) Swedbank led i misstänkt penningtvätt – 40 miljarder kronor
Citera
2019-10-21, 12:59
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Jag kan överföra från Nordea till bitstamp. Antar att det funkar till samtliga stora bitcoinexchanges. Swedbank verkar vara en skräpbank

Ja det är verkligen en skitbank.

Tycker det är så jävla irriterande att dem ska lägga sig i och bestämma vem jag får eller inte får skicka mina pengar till (som jag för övrigt har tjänat ihop ärligt och skattat för). Ännu mer irriterande är att dem inte vågar stå för vad dem håller på med utan försöker dra något jävla svepskäl över det hela.

Nej, imorgon får det bli till att öppna ett konto på Nordea och stänga det på Swedbank för gott.
Senast redigerad av Zot^ 2019-10-21 kl. 13:04.
Citera
2019-10-21, 13:11
Medlem
Låter som folk försökt få pengarna tillbaka när de köpt coins som stördykt. Annars vet jag inte hur de menar att bedrägerier kan ske när det är de själva som måste lägga in överföringen.

Hursomhelst, det funkade fint på ICA banken förra veckan att lägga in SEPA till coinbase.
Senast redigerad av fdkj 2019-10-21 kl. 13:30.
Citera
2019-10-21, 14:58
Medlem
KahlanAmnells avatar
Skulle det komma till punken att alla svenska banker spärrar SEPA till kryptobörser så borde det väl gå genom att föra över till Revolut först och sen vidare? Hur myvket skulle avgiften bli för det tro? Aldrig använt revolut men verkar ju vara en bra väg om inge t annat funkar. Någon med erfarenhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in